Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Opnieuw scheeps-cv’s op omvallen

Bij rederij JR Shipping staan nog eens zes scheeps-cv’s op het
randje van faillissement. Beleggers in de cv’s hebben de oproep
gekregen om in te stemmen met een noodplan. Als ze dit niet doen,
dan is het haast zeker dat hun inleg van tienduizenden euro’s
per persoon verloren gaat.

Dit heeft directeur Sander Schakelaar bevestigd tegenover deze krant.
Eerder dit jaar vielen al vijf scheeps-cv’s bij de rederij uit Harlingen om. Scheeps-cv’s zijn vehikels waarin particuliere beleggers geld bij elkaar brengen om een schip te bouwen.
Ook banken en rederijen financieren een groot deel.

Het vijftal schepen dat eerder bankroet ging bij JR zorgde voor een schadepost van in totaal zeker € 30 miljoen voor betrokken partijen, waaronder Rabobank. Bij de zes containerschepen die nu in de gevarenzone verkeren, staan er ook tientallen miljoenen euro’s op het spel. De rederij spreekt van een ’acute faillissementsdreiging’, omdat herstel van de vrachtmarkt op zich laat wachten.

Bron: De Financiele Telegraaf

JR Shipping komt met noodplan

Rederij JR Shipping hoopt met een herstructureringsplan het faillissement van zes schepen tegen te gaan. De betrokken investeerders moeten nog instemmen met het noodplan.
In het plan worden elf schepen van JR Shipping overgedragen aan een nieuw op te richten vlootfonds, het JR Fleet Fund. Dit de enige oplossing voor beleggers om een deel van hun inleg terug te krijgen, aldus de rederij.

De bestaande cv’s die bij deze herstructurering betrokken zijn, krijgen een aandeel in het nieuwe fonds. De hoogte van het aandeel wordt bepaald aan de hand van de actuele fondswaarde. Schepen met een beter verdienperspectief krijgen zo vanzelf een groter aandeel dan schepen met een slechter perspectief. Alle schepen binnen dit fonds worden als één bedrijfseconomische eenheid geëxploiteerd.

JR Shipping heeft tot eind 2013 een aflossingsvrije periode bij de bank weten te bedingen. Volgens de rederij voorziet het voorstel aan de bank daarnaast in versoepelde aflossingsafspraken na 2013.
In het herstructureringsplan verbindt HSH Nordbank zich aan een periode van zeven jaar met een nieuwe bedrijfsfinanciering tegen een rentepercentage van 2,75%. Dit terwijl de afzonderlijke scheeps-cv’s op dit moment gemiddeld 6% betalen.

Aankomst te Willemstad vanuit Port of Spain-Trinidad.

ECHO
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9165449, gt:10384
Eigenaar: Echo Shipping B.V., Harlingen (JR Shipping B.V.)
Beheer: Confeeder Shipping & Chartering B.V.
Gebouwd: Sedef Gemi Endüstrisi AS, Tuzla / 113
LxBxH: 136,80 x 22,70 x 11,30 meter
Vermogen: 15600 pk, snelheid: 19,0 knoop
Roepnaam: PHKX, indienst: 18-08-2007
Ex name; Selma Kalkavan (Until 2007 Aug 14)

© Kees Bustraan