Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004



December 1978 in Moss (Noorwegen)

De EXPANSA en de TERESIA.

Enkele gegevens van de schepen:

EXPANSA
Bouwjaar: 1963, imonummer: 5403946, gt: 499
Eigenaar: Rederij Avanti, Harlingen
Beheer: N.V. Scheepvaartkantoor Gruno, Amsterdam
Gebouwd: Scheepswerf & Reparatiebedrijf Harlingen N.V. / 23
LxBxH: 55,89 x 8,74 x 3,35 meter
Vermogen: 525 pk, snelheid: 10,5 knoop
Roepnaam: PEAO, indienst: 21-05-1963
Twee jaar, van 1980 - 1982 onder Haïtiaanse vlag gevaren,
daarna weer voor Holwerda. In 1985 verkocht naar Hondouras.


De TERESIA is gebouwd in 1931 als

HOOP OP ZEGEN
Bouwjaar: 1930, imonummer: 5050763, gt: 199
Eigenaar: K. Veling, Groningen
Beheer: E. Wagenborg, Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf J. Vos & Zn. C.V., Groningen / 75
LxBxH: 35,49 x 6,35 x 2,67 meter
Vermogen: 120 pk, snelheid: 6,5 knoop
Roepnaam: PETU, indienst: 21-01-1931
In de oorlog van 1940 tot 1945 in Engeland gevaren.

Mutatie:
1954 / HOOP OP ZEGEN
H. Karssies, Groningen
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
27 augustus 1959 verkocht, herdoopt als Irevik
September 1962 verkocht, herdoopt Brattö I
Maart 1971 verkocht, herdoopt Key
Januari 1977 verkocht, herdoopt Teresia
Maart 1981 verkocht, niet herdoopt
Bericht van Lloyds in 1996: Bestaan schip twijfelachtig.

Belangstelling voor het fotoboek, kijk op mijn website • HET ZEEGAT UIT

© Willem Wilstra


Wilt U graag terug naar KOOPVAARDIJ, klik dan op • Startpagina

Delfzijl vandaag



Gezien 11 april 2012 aan de Handelskade

UAL BODEWES
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9542336, gt: 5274
Eigenaar: Nescos Shipping B.V., Hoogezand
Gebouwd: Bodewes Shipyards B.V., Hoogezand / 761

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl



GRIFTBORG
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9116008, gt: 2771
Eigenaar: ms Milena W. Waller K.G., Willemstad/Curaçao
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bodewes Scheepswerf Volharding B.V. / 324
LxBxH: 90,20 x 13,59 x 5,69 meter
Vermogen: 3210 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PJAW, indienst: 30-08-2002

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl

Voormalige Nederlandse Vios




11 april 2012 te IJmuiden bij vertrek naar zee,
komende uit Amsterdam

NINA I
IMOnummer: 8402668, Bouwjaar 1984,
Eigenaar: Eurica Shipping Ltd. (Baltnautik Shipping Ltd.)
Werf: Ferus Smit Scheepswerven, Westerbroek, Hoogezand /236
MMSInummer: 377764000, Roepnaam: J8B3047, Brt.: 998
LxBxDg: 77,96 x 9,95 x 3,18 meter
Capaciteit: 2074m³, Bales 2010m³ Grain, Snelheid: 10,50 kn
Vlag: St. Vincent & the Grenadines, Homeport: Kingstown
Ex-Names: VIOS (’84-‘84) > VAHALIS (’84-’97) > NINA (’97-‘00)

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Voormalige Smit-Lloyd Fame




11 april 2012 te IJmuiden onderweg naar de Volendamkade

VIKLAND
bouwjaar 1995, imonummer 9111759
van Albatross Shipping Ltd., Nassau
(Vestland Marine Sp. z o.o.)
gebouwd bij Italthai Marine Co. Ltd., Bangkok / 96

De voormalige Nederlandse SMIT-LLOYD FAME
van Smit-Lloyd B.V., Rotterdam
31 maart 2003 onder vlag Bahama’s gebracht
22 november 2004 verkocht, niet herdoopt
bij Seacor-Smit Offshore B.V., Rotterdam
in beheer bij Smit Fleet Services B.V.
Februari 2005 verkocht
3 maart 2005 herdoopt Havila Fame
is begin september 2008 verkocht en herdoopt als Vikland

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie



Harlingen vandaag




11 april 2012 bij Shipdock aan de steiger

TJONGER
bouwjaar 2012, imonummer 9517240, gt 2545
afgebouwd bij Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum (9410)
voor Rederij Drenth, thuishaven Delfzijl

© Leo Colman




Bij Shipdock B.V. de HATHOR en de DONAU

© Leo Colman




Klaar voor de doop

Hr.Ms. Friesland P 842
van de Koninklijke Marine uit Den Helder

© Leo Colman




11 april 2012 in de thuishaven

ABIS CARDIFF
Bouwjaar 2011, IMO 9548299, GT 4255, DWT 6050, Call PBYA,
werf Dongfeng Shipbuilding Co. Ltd., Hangzhou YN DF803,
eigenaar: CV ms Abis Cardiff II, Abis Shipping B.V., Harlingen,
LxBxD: 114.40 m x 14.40 m x 6.04 meter,
Motor Bergen diesel C25 33L9P 2610 kW.

© Leo Colman



Op haar vaste ligplaats




11 april 2012 in Tilbury dock

NORSTREAM
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9186194, gt: 19992
Eigenaar: Bore Stream B.V., Rotterdam (Bore Shipowners B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Aker Finnyards Oy, Rauma / 425
LxBxH: 180,97 x 29,25 x 16,70 meter
Vermogen: 25704 pk, snelheid: 21,0 knoop
Roepnaam: PCCD, indienst: 27-10-1999

© J.M. Touwslager

Thuishaven Wormer

7 april 2012 op het Kieler kanaal t.h.v. Breiholz naar Ahus

ANTARES
Thuishaven Wormer, imonummer: 8404496, bouwjaar: 1984
Werf: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 243
Eigenaar/Management: Koot Scheepvaart / Dedemsvaart
MMSI: 246254000, roepsein: PCSI, gt: 1172
LxBxDg: 78,83 x 9,95 x 3,36 meter
Capaciteit: 2537m³ Bales/Grain, snelheid: 12,00 kn
Ex-Names: Oldehove (’84-’94)

© • Mark Prummel.nl




Gezien vanaf de andere kant

© Marcel Coster, IJmuiden



Voormalige Nederlandse Merwedestroom

7 april 2012 op het Kieler Kanaal t.h.v. Breiholz

HANSE SPIRIT
bouwjaar 2005, imonummer 9302255, thuishaven Limassol
van ms "HANSE SPIRIT" Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co.KG
(Johs. Thode GmbH & Co. KG)
gebouwd bij Aker Tulcea S.A., Tulcea (Roemenië) / 307-226

De voormalige Nederlandse MERWEDESTROOM
van ms Merwedestroom I C.V., Rotterdam
in beheer gevaren bij Universal Marine B.V.
is op 14 juni 2007 verkocht en overgedragen te Rotterdam,
herdoopt als HANSE SPIRIT

© • Mark Prummel.nl

IJmond vandaag




11 april 2012 te IJmuiden
uit de Middensluis onderweg naar de ICL Noordzeekanaalzijde Palen

MEDEMBORG
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9142514, gt: 6540
Eigenaar: ms Gisela GmbH & Co. K.G., Willemstad/Curaçao
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Bijlsma B.V., Lemmer / 672
LxBxH: 134,65 x 16,50 x 9,80 meter
Vermogen: 7178 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PJAG

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Voormalige Levantgracht herdoopt

De LEVANTGRACHT bouwjaar 1988, imonummer 8714669,
opgeleverd door Miho Zosensho K.K., Shimizu (1325) aan
C.V. Scheepvaartonderneming Levantgracht, Amsterdam,
in beheer bij Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.,
2007 verkocht aan Cornships Management & Agency Inc., Istanbul,
29 november 2007 ingebracht bij Corn Lily Ltd., Valletta-Malta,
aan de Suezkade te Amsterdam herdoopt CORN LILY,
2 april 2009 herdoopt STINNES MISTRAL,
Maart 2010 herdoopt CORN LILY.
Februari 2012 verkocht aan Fern Shipping Inc., Cambodja,
in beheer bij Azia Shipping Holding Ltd., Nicosiaen
20 maart 2012 herdoopt GENNADY TSYGANKOV
vlag Cambodja, roepnaam XUEL4

» Informatietip: A. Verhoeff, Rotterdam

Gezien 6 april 2008 in de Waalhaven te Rotterdam

CORN LILY
Bouwjaar 1988, imonummer 8714669

© Patrick Blankwaard

Thuishaven Kampen




7 april 2012 op het Kieler kanaal t.h.v. Burg onderweg naar Tallin

ANMAR-S
Bouwjaar: 1993, imonummer: 9013062, gt: 1666
Eigenaar: Motorschip Anmar-S , Kampen
(Sierra Maritiem B.V.)
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 432
LxBxH: 82,02 x 12,51 x 4,90 meter
Vermogen: 1020 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PIFO, indienst: 04-09-2005

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Voormalige Nederlandse Polar Sky




6 april 2012 op het Kieler kanaal
t.h.v. Hochdonn onderweg naar de sluizen van Brunsbuttel

FRI BREVIK
bouwjaar 2001, imonummer 9190183
van Vealos AS, Gibraltar,
in beheer bij Kopervik Ship Management AS, Kopervik
gebouwd door Scheepswerf Peters B.V., Kampen (463)

De voormalige Nederlandse POLAR SKY
van C.V. Scheepvaartonderneming "Polar Sky", Delfzijl,
in beheer bij Amasus Chartering B.V., Delfzijl,
September 2003 beheer bij Vertom Scheepvaart & Handelmij. B.V.
2004 verkocht Briese Schiffahrts GmbH & Co. K.G., Gibraltar
13 februari 2004 (GL) te Hansweert herdoopt FRISIAN SKY,
25 augustus 2010 (GL) herdoopt FRI BREVIK.

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie