Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004­ - koopvaardij@gmail.com



GLORIA MARIS
Eigenaar: Rederij Gloria Maris, Rotterdam
Beheer: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf N.V.
Bouwwerf: N.V. Scheepswerf v/h De Groot & v. Vliet / 320
Bouwjaar: 1957
Gt: 1457
Nrt: 713
Draagv.: 2010
Lengte: 77,50 meter
Breedte: 13,92 meter
Holte: 4,70 meter
Vermogen (pk): 1.100
Snelheid (kn): 10,5
Imonummer: 5132468
Roepnaam: PEJK
Kiel gelegd:
Tewaterlating: 28-08-1957
Proefvaart: 06-11-1957
Indienst: 27-11-1957

Mutatie:
1973 / Gloria Maris
Rederij Gloria Maris, Panama
C. Holscher's Scheepvaartbedrijf N.V.

1980 / Gloria Maris
Cia de Naviera Gloria Maris S.A., Panama
(C. Holscher's Scheepvaartbedrijf N.V.)

1983 / Gloria Carib
1983 / Multi Service 125
2003 / Veesham 48

Juni 2003 gearriveerd voor de sloop te Mumbai, India

Uit collectie Jan van Oost, Numansdorp


Wilt U terug naar KOOPVAARDIJ klik op • Startpagina

Uitgaand Rijnmond

26 juni 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

FAGELGRACHT
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9428425, gt: 8620
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Fagelgracht, Amsterdam
Gebouwd: Rongcheng Xixiakou Shipyard Co. / 6041
LxBxH: 136,40 x 18,90 x 11,75 meter
Vermogen: 7380 pk, snelheid: 15,0 knoop
Roepnaam: PBST, indienst: 07-01-2011

© Frans de Lijster

Voormalige Dyggve

26 juni 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

NEDLAND
IMOnummer: 8609606, Bouwjaar 1987
van Nedland Shipping Ltd., Malta,
in beheer bij Klip Marine Shipmanagement Ltd., Tallinn,
Roepsein: 9HA2279, Brt.: 2673, LxBxDg: 87,99 x 12,81 x 4,98m
Capaciteit: 4885m³ Bales, 4920m³ Grain, 4400m³ Timber, 198 TEU
Snelheid: 12,50 kn, Vlag: Malta / Thuishaven: Valletta
opgeleverd J.J. Sietas GmbH. & Co. KG. Schiffswerft, Hamburg,
bouwnummer 984 als PETUJA
aan Partenreederei m.s. "Petuja", Hamburg-West Duitsland,
in beheer bij Von Allworden K.G.,
1988 ingebracht bij m.s. "Petuja" Von Allworden K.G., Hamburg,
1994 herdoopt DOMALDE,
1995 verkocht aan Bror Husell Chartering AB Ltd., Finland,
herdoopt DYGGVE,
1995 verkocht aan Amstelstraat Management Co. B.V., Rotterdam,
in beheer bij Flagship Management B.V., Farmsum,
16 januari 2001 verkocht aan Bror Husell Chartering AB Ltd., Finland
herdoopt NEDGARD,
2001 (e) verkocht aan Rettig Group Ltd. Bore, Finland,
17 december 2009 (e) verkocht en herdoopt NEDLAND

© Henk Jungerius - Spijkenisse Stichting Kanjer Jayden




26 juni 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg de BERNISSE

© Henk Jungerius - Spijkenisse

Verhaald & proefvaart

De VIRAGE bouwjaar: 2012, imonummer: 9411824, gt: 2281
Eigenaar: Virage Shipping B.V., Werkendam
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 771
LxBxH: 88,97 x 11,80 x 6,95 meter, roepnaam: PCOY
Op 25 juni 2012 verhaald van Lemmer naar Harlingen
Aanvang proefvaart vanuit Harlingen op 26 juni 2012

» Informatietip: René Cornel - Brummen

Bij de "Hoek" vandaag

26 juni 2012 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

MARIAN-V
bouwjaar 1984, imonummer 8412821, roepnaam PDGV
van Stemat B.V., Rotterdam
gebouwd bij I.M.C., Tonnay-Charente, Rochefort / 303
is februari 2011 als ADA-D herdoopt

© Jan van den Bos - Poeldijk




Gezien vanaf de Noordzeeweg

© Piet Groen - Rozenburg




Even eerder de passage van Rozenburg

© Henk Jungerius - Spijkenisse Stichting Kanjer Jayden




26 juni 2012 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

JUERGEN K.
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9195717, gt: 2545
Eigenaar: Rederij K&T Holland C.V. IX, Delfzijl
Beheer: Flagship Management Company B.V.
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9341
Casco: ATVT Zavod Leninska Kuznya
LxBxH: 89,40 x 12,60 x 5,42 meter
Vermogen: 2066 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PBKV, indienst: 08-10-2007

© Jan van den Bos - Poeldijk




26 juni 2012 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

MOUNTS BAY - L 3008
Marine UK: Bay class auxiliary landing ship dock (LSD(A))
In dienst 13.07.2006, Imo nummer 9240770
lengte 176.6 m breedte 26.4 m. snelheid 18 knopen.

© Jan van den Bos - Poeldijk




Even eerder de passage van Rozenburg

© Henk Jungerius - Spijkenisse




26 juni 2012 gezien vanaf de Noordzeeweg inkomend

HAPPY EAGLE
Year of build : 1993
IMO number : 9040170
Flag : Isle of Man
Call Sign : ZNHT7
DWT : 4512
Ship manager : Schulte Shipmanagement-UK

© Piet Groen - Rozenburg

'Vale Italia' neemt record ‘Berge Stahl’ over

EMO ontvangt vandaag ’s werelds grootste ertscarrier,
de ‘Vale Italia’ aan zijn terminal op de Rotterdamse Maasvlakte.
Deze very large ore carrier lost 380.000 ton ijzererts voor de Duitse staalindustrie. EMO heeft daar ongeveer vier dagen voor nodig.

De ‘Vale Italia’ is 362 meter lang, 65 meter breed en heeft een diepgang van 23 meter. Het maakt deel uit van een serie van de grootste bulkcarriers ter wereld met een laadvermogen van bijna 400.000 ton, waarvan er uiteindelijk maar liefst 35 in de vaart moeten komen. Ze lossen daarmee de ‘Berge Stahl’ af, die jarenlang ’s werelds grootste bulkcarrier was en vast tussen Brazilië en Rotterdam pendelde.

Het eerste schip uit deze monsterserie, de ‘Vale Beijing’, brak overigens toen die voor het eerst in Brazilië werd geladen. Het schip had toen nog slechts 260.000 van de geplande 400.000 ton aan boord. De superschepen zijn bedoeld voor het vervoer voor het vervoer van ijzererts van Brazilië naar vooral China, maar ook Europa.

EMO is bezig zijn loscapaciteit uit te breiden met een nieuwe brugkraan, die 85 ton per keer overslaat. Daarvan heeft het de terminal er al twee, die binnenkort ingrijpend gemoderniseerd worden. Het bedrijf is nu al de grootste onafhankelijke overslagterminal van kolen en ertsen in Europa.

Bron: Nieuwsblad Transport

Op proefvaart

26 juni 2012 op het Calandkanaal voor trekproeven en proefvaart

Meibion Island
Bouwjaar 2012, imonummer 9496991, roepnaam 5BRM3
bestemd voor Holyhead Towing

© Ruud Zegwaard - Rozenburg




Even eerder op de Oude Maas t.h.v. Spijkenisse

© Lia Mets




Sinds 25 juni 2912 is de 'Foto van de dag'
verplaatst onderaan deze site, maar wel meteen groter getoond

Smit levert sleepdiensten Papoea-Nieuw-Guinea

Smit Lamnalco gaat sleepdiensten leveren bij gasvelden in
Papoea-Nieuw-Guinea.
Dat laat het Nederlandse baggerbedrijf Boskalis dinsdag weten.
Boskalis heeft een belang van vijftig procent in Smit Lamnalco.
De andere helft van het bedrijf is in handen van het Saudische conglomeraat Rezayat Group.

De opdracht is onderdeel van een groter project dat werd opgestart
na de ontdekking van drie grote gasvelden. Op dit moment wordt de infrastructuur aangelegd. De werkzaamheden van Smit Lamnalco gaan halverwege 2014 van start.

Met de opdracht is 120 miljoen dollar (96,1 miljoen euro) gemoeid.
Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren investeert Smit Lamnalco
in zes nieuwe sleepboten

Bij de "Hoek" vandaag

26 juni 2012 inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

SKYLGE
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9508809, gt: 6046
Eigenaar: Skylge Shipping B.V., Harlingen (S.J. Switynk)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Zhejiang Hongxin Shipbuilding Co. Ltd. / 200716
LxBxH: 122,10 x 16,50 x 10,00 meter
Vermogen: 5440 pk, snelheid: 14,0 knoop
Roepnaam: PBVJ, indienst: 22-03-2010

© Jan van der Klooster

‘Margiris’ naar Australië

De diepvrieshektrawler ‘Margiris’ vertrekt binnenkort naar Australië, om daar op makreel, horsmakreel en een haringachtige te gaan vissen in de wateren ten zuiden van Australië. Parlevliet & Van der Plas is daarvoor een jointventure aangegaan met Seafish Tasmania.

Directeur Dirk van der Plas van P&P heeft het over het samengaan van quotum uit Australië en ‘staal’ uit Nederland. Het quotum van Seafish Tasmania, toegekend door de Australian Fisheries Management Authority (AFMA), omvat horsmakreel, makreel en ‘redbait’ (een soort haring). Twee jaar geleden stopte het bedrijf met de visserijactiviteiten, omdat de visserij met de kleinere schepen van het bedrijf niet meer rendabel was.

De uitvalsbasis van de ‘Margiris’ wordt de kustplaats Devonport in het noorden van Tasmanië. Hier wordt de vangst opgeslagen in vrieshuizen en gedistribueerd naar afnemers in met name Afrika. De ‘Margiris’ zal voor het grootste deel bemand worden door zeelieden uit Tasmanië en de rest van Australië.

Volgens berichten in de Australische pers komen er ‘observers’ aan boord om de visserij van de trawler te monitoren. De netten krijgen ontsnappingspanelen voor zeehonden en dolfijnen, en in samenwerking met de AFMA wordt een plan ontwikkeld om zeevogels weg te houden van de vistuigen. Het jaarquotum (van 18.000 ton) zou bijzonder voorzichtig zijn vastgesteld.

Bron: Visserijnieuws.nl

26 juni 2012 te IJmuiden de Margiris,
ging proefvaren en komt vanmiddag weer terug. Vertrekt van de week
richting Lagos om daarna door te varen naar Australië.

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie



Veka-Group ontwikkelt LNG tankers

Veka-Group ontwikkelt drie nieuwe LNG tankers die ook als bunkerschip dienst kunnen doen. Twee tankers zijn bestemd voor short sea en/of kustvaart. De derde tanker, de LNG binnenvaart bunkertanker, is een wereldprimeur. De tanker vaart vrijwel volledig op de ‘boil off’ van de lading en is 100% emissievrij. Veka-Group bewijst hiermee, na de introductie van de eerste bi-fuel tanker ter wereld, de ‘Pioneer Knutsen’, opnieuw haar innovatieve kracht.

Met de ‘Pioneer Knutsen’ was Bijlsma Shipyard, onderdeel van de Veka-Group, haar tijd ver vooruit. ‘Het was de eerste bi-fuel LNG-tanker ooit gebouwd’, vertelt directeur Arend Bijlsma. ‘Wij hebben speciaal voor dat project nieuwe technieken ontwikkeld voor de opslag van LNG en voor het gebruik van LNG voor de voortstuwing. De combinatie van die twee technieken maakte het mogelijk dat de tanker voor een belangrijk deel kon varen op de ‘boil off’, het gas dat vrijkomt bij het op temperatuur houden van de lading. Is er onvoldoende ‘boil off’ beschikbaar dan schakelt de motor over naar diesel. Vandaar de naam bi-fuel.’ Vanwege de in de ‘Pioneer Knutsen’ toegepaste innovaties heeft de Europese Commissie het ontwerp beloond met de ‘Clean Marine Award’.

Bron: • Maritiem Nieuws.nl

Sleeptransport in de IJmond

26 juni 2012 te IJmuiden kwam de BB Supporter binnen met de UR98.
Tussen de pieren nam de Thetis en Simson het over
van de BB Supporter en deze vertrok weer naar zee.

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie




De BB Supporter ex Stad Valiant 01-03-2012



Bij vertrek

25 juni 2012 op het Zeekanaal Brussel-Schelde,
na zwaaien aan de DD Shipping/Kalloveen kade

LADY NORA
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9243851, gt: 1999
Eigenaar: Beheermaatschappij Timberfleet II B.V., Delfzijl
Beheer: Wijnne & Barends B.V.
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 908
LxBxH: 79,98 x 12,10 x 6,45 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PBDN, indienst: 23 oktober 2001 als NORA

© Gerda & Frederik Plets > Freger5



Thuishaven Delfzijl

8 april 2012 op het Kieler kanaal
t.h.v. Fischerhutte onderweg naar Vlissingen

DRECHTBORG
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9196163, gt: 6170
Eigenaar: Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: B.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen / 1044
LxBxH: 133,39 x 15,90 x 9,80 meter
Vermogen: 7175 pk, snelheid: 15,5 knoop
Roepnaam: PDAX, indienst: 27-04-2000

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie






Vanaf de brug gezien bij Grunental

© Ruud Coster, IJmuiden

Sierra Marin nu vlag Curaçao

De FRIO ATLANTIC I bouwjaar: 1995, imonummer: 9081631
Eigenaar: Pareefers KS, Panama (Laskaridis Shipping Co. Ltd.)
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Shipbuilding Plant nam after 61 Kommunar / 1143
LxBxH: 134,00 x 18,00 x 7,88 meter, gt: 6685
Vermogen: 6959 pk, snelheid: 16,5 knoop
Medio 2011 in beheer bij Seatrade Groningen B.V.
Janauri 2012 herdoopt als SIERRA MARIN, vlag Panama
Juni 2012 onder vlag Curaçao gebracht,
thuishaven Willemstad, roepnaam PJDT

» Informatietip: A. Verhoeff - Rotterdam

11 februari 2012 bij Copenhagen, Denemarken

SIERRA MARIN
bouwjaar: 1995, imonummer: 9081631

© Vovoshap

Thuishaven Rotterdam

5 juni 2012 op het Kieler kanaal

FLINTERCAPE
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9365984, gt: 8488
Eigenaar: Flintercape B.V., Rotterdam
Beheer: Flinter Shipping B.V.
Casco: Nantong Mingde Heavy Industries, Tongzhou
Gebouwd: IHDA Shipbuilding Service B.V. / 257
LxBxH: 141,60 x 20,95 x 9,50 meter
Vermogen: 12565 pk, snelheid: 18,5 knoop
Roepnaam: PBOQ, indienst: 26-11-2008

© Dave van Spronsen



Bestemming Hamburg

25 juni 2012 te IJmuiden
voor de Noordersluis onderweg van Amsterdam

COSTA neoROMANTICA
Year of build: 1993, IMO number: 8821046, Gt: 57150
Flag: Italy, Call Sign: IBCR
Registered owner: Costa Crociere SpA

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Thuishaven Dordrecht




24 juni 2012 op de Oude Maas t.h.v. Spijkenisser brug
inkomend naar Dordrecht

ALCEDO
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9190315, gt: 1810
Eigenaar: Stramien B.V., Dordrecht
Beheer: Essberger Tankers B.V.
Gebouwd: Scheepswerf Slob B.V. & Breko B.V. / 9802
LxBxH: 90,00 x 12,00 x 6,30 meter
Vermogen: 1795 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PCFL

© Henk Jungerius - Spijkenisse Stichting Kanjer Jayden

Op bezoek

25 juni 2012 bij Cruiseport Rotterdam aan de Holland-Amerikakade

MOUNTS BAY - L 3008
Marine UK: Bay class auxiliary landing ship dock (LSD(A))
In dienst 13.07.2006, Imo nummer 9240770
lengte 176.6 m breedte 26.4 m. snelheid 18 knopen.

© Wim Korndörffer - Rotterdam

Kustwacht onderschept 162 kilo cocaïne

De Kustwacht Caribisch Gebied heeft in samenwerking met de Divisie Georganiseerde Criminaliteit van het Korps Politie Curaçao, zaterdagochtend 162 kilo cocaïne onderschept. De verdovende middelen zaten verstopt in drie jetski’s. Drie personen zijn hiervoor aangehouden.

De bemanning van de Super-RHIB, een eenheid van de Kustwacht, tussen Fuikbaai en het Spaanse Water, kregen zaterdagochtend drie jetski’s in het vizier. De bestuurders van deze jetski’s gedroegen zich zeer verdacht bij het zien van de Kustwacht. Een van de jetski’s werd door een andere jetski gesleept.

De bestuurders werden door het personeel van de Kustwacht gecontroleerd. Tijdens deze controle constateerde het personeel van de Kustwacht dat in een compartiment van de jetski, een groot aantal paketten aanwezig waren die waarschijnlijk drugs bevatten.
Op dat moment gaf de bestuurder van de jetski gas en probeerde te vluchten door met hoge snelheid richting Caracasbaai te varen.

De kustwacht stelde een achtervolging in waarbij de Kustwacht genoodzaakt was om waarschuwingsschoten te lossen om de verdachte te stoppen en aan te houden. Het lukte de verdachte echter met de jetski het strand op te varen en hij trachtte hierna ter vluchten.
Een opsporingsambtenaar die op het strand was, heeft vervolgens de Kustwacht geassisteerd en de 23-jarige verdachte aangehouden.

In de jetski werd een groot aantal pakketjes cocaïne aangetroffen. De bestuurders van de twee andere jetski, een 30-jarige en negentienjarige verdachte werden eveneens aangehouden. Ook in deze twee jetski werd een groot aantal pakketjes cocaïne aangetroffen. De bestuurders van deze twee jetski’s zijn ook aangehouden. Bij nader onderzoek op de drie jetski’s werden in totaal 145 pakketten aangetroffen met een gezamelijk gewicht van 162 kilo cocaïne.

De jetski’s, drugs en diverse andere artikelen zijn in belang van het verder onderzoek in beslag genomen en samen met de verdachten overgedragen aan de in de Caracasbaai aanwezige rechercheurs van de Divisie Georganiseerde Criminaliteit van het Korps Politie Curaçao. Door hen zal het onderzoek, tezamen met de Kustwacht, worden voortgezet.

Bron: Amigoe gelezen door Kees Bustraan

Uitgaand IJmond




25 juni 2012 te IJmuiden
voor en uit de Noordersluis onderweg van Amsterdam naar Stavanger

Celebrity CONSTELLATION
LR/IMO Ship No.: 9192399, Call Sign: 9HJB9, Bouwjaar: 2002
Owner: Celebrity Cruise Lines
Operator: Celebrity Cruises
Builder: Chantiers de L’Atlantique in St. Nazaire, France
Flag: Malta – Valletta
Ex name: Constellation

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie