Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Aponte tikt Nederlandse koningin op de kop

De Napolitaanse reder Gianluigi Aponte heeft een Nederlandse koningin
op de kop kunnen tikken. Niet de echte uiteraard, maar de vroegere ferry ‘Koningin Beatrix’.

Het schip werd in 1986 gebouwd door Van der Giessen de Noord voor de veerdienst van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland tussen Hoek van Holland en Harwich.
Toen Stena Line die roro-dienst in 1989 overnam, kwam ook het schip in handen van die Zweedse rederij. In 1997 hevelden de Zweden de ro/pax over naar de verbinding Rosslare-Fishguard.

Na een grondige verbouwing in Polen in 2003 werd de ‘Koningin Beatrix’ onder de nieuwe naam ‘Stena Baltica’ ingezet tussen Gdynia en de Zweedse haven Karlskrona. De ferry lag intussen wel al een tijdje op in Lysekil.

Aponte heeft het schip gekocht voor zijn Italiaanse ferrydochter SNAV en zal het onder de naam ‘SNAV Adriatico’ inzetten in een dienst tussen de Italiaanse haven Ancona en het Kroatische Split. Tot nu toe was SNAV daar alleen met een snelle catamaran actief.

De veerboot zal niet alleen vracht, maar ook toeristen vervoeren.
Aponte verwacht dat heel wat pelgrims die naar het bedevaartsoord Medjugorje reizen, zijn boot zullen nemen.

De vloot van SNAV telt nog meer veerboten die vroeger in Nederlandse wateren hebben gevaren. Tussen het Italiaanse vasteland en Palermo worden bijvoorbeeld de ‘SNAV Lazio’ en ‘SNAV Sardegna’ ingezet, die vroeger lange tijd als ‘Olau Britannia’ en ‘Olau Hollandia’ tussen
Vlissingen en Sheerness hebben gevaren.

Bron: Nieuwsblad Transport

KONINGIN BEATRIX
Bouwjaar 1986, imonummer 8416308, gt 31189, roepnaam PFKW
Eigenaar Stoomvaart Maatschappij Zeeland, Hoek van Holland
Gebouwd bij Van der Giessen-De Noord B.V. / 935
1989 eigenaar Stena Line B.V., Hoek van Holland
1997 eigenaar Stena Line Ltd., London
2002 als Stena Baltica van Stena Line Ltd., London

© Jan van Oost, Numansdorp

Jan van Oost