Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Veiling schepen Clearwater Group

De ABN AMRO-bank laat drie van de zes chemicaliëntankers veilen die worden beheerd door de in het shortsea-vervoer van chemicaliën gespecialiseerde Clearwater Group in Alblasserdam.
Het betreft de in 2009 gebouwde Capewater, de in 2008 gebouwde Coolwater (beiden 99,98 x 16 meter, 5200 dwt, 5929 kuub)
en de in 2000 gebouwde Coastalwater (3731 dwt, 3402 kuub).

De tankers zijn destijds afgebouwd bij Breko en ondergebracht in aparte CV’s. De al wat oudere Coastalwater is door De Vereenigde Compagnie in 2006 opnieuw in de markt gezet via de CV Coastalwater II, die in 2014 zou aflopen. Particulieren investeerden 2.495.000 euro in het schip dat in 2006 9.010.000 euro kostte.
De bank heeft een vordering van 5.707.451 euro op het schip.

Eerder op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

COASTALWATER
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9205158, gt: 2140
Eigenaar: Coastalwater II C.V., Papendrecht
Beheer: Clearwater Group B.V.
Gebouwd: Scheepswerf Slob B.V. & Breko B.V. / 9801
LxBxH: 91,29 x 12,00 x 6,80 meter
Vermogen: 2402 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PEDM, indienst: 14-09-2000

© Kees Torn




De Coolwater werd in 2008 als CV door De Vereenigde Compagnie in de markt gezet.Aandeelhouders investeerden 4,8 miljoen euro. De totale investering bedroeg 18,5 miljoen euro. De bank heeft nu een vordering van 12.138.681 euro op het schip.

Op de Capewater heeft de bank een vordering van 14.265.278 euro. De drie schepen zijn 8 en 11 februari te bezichtigen in de Ketelhaven van Papendrecht en worden 13 februari in het Beurs World Trade Centre in Rotterdam geveild. Onder de huidige marktomstandigheden is de kans dat aandeelhouders hun geld terugkrijgen klein.

Op haar eerste reis op 19 januari 2009 uitgaand Nieuwe Waterweg

CAPEWATER
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9423841, gt: 3674
Eigenaar: Capewater Beheer B.V., Rotterdam
Beheer: Clearwater Group B.V.
Gebouwd: Eregli Gemi Insa Sanayi ve Ticaret AS / 576
LxBxH: 99,98 x 16,00 x 8,20 meter
Vermogen: 4076 pk, snelheid: 15,0 knoop
Roepnaam: PBPQ, indienst: 30-01-2009

© Henk van der Heijden

CAPEWATER @ HenkvdHeijden (1)

CAPEWATER @ HenkvdHeijden (2)


Managing director Mark Breijer van de Clearwater Group noemt de crisis als belangrijkste oorzaak van de problemen. ‘De transportvolumes zijn afgenomen en de tarieven zijn erg laag. Daardoor lukte het niet meer de afspraken met de bank na te komen.’ De drie schepen staan momenteel nog onder beheer en management van de Clearwater Group en worden ook nog bevracht. Wat er straks mee gebeurt, is niet te zeggen. ‘We volgen de instructies van de bank op’, zegt Breijer. ‘We doen ons best om onze managementactiviteiten voort te zetten en de werkgelegenheid van onze mensen te continueren.’

De Clearwater Group heeft haar best gedaan om de gedwongen verkoop af te wenden. ‘We zijn met diverse scenario’s bezig geweest om de CV’s weer boven water te krijgen, maar de markt hielp niet mee. We moesten onze adem te lang inhouden en er zijn geen indicaties op een spoedige ommezwaai. Wat nu gebeurt, vindt niemand prettig. Dit is een negatief scenario.’

ABN-AMRO veilt ook twee binnenvaartschepen,
de in 1962 gebouwde Pax (73,5 x 8,20 meter, 1133 ton)
en de in 1970 gebouwd MiAnna (95 x 9,50 meter, 1700 ton). De
binnenschepen worden 30 januari geveild in het Beurs World Trade Centre.

Bron: Schuttevaer | auteur Hans Heynen

Eerder inkomend Nieuwe Waterweg bij Maassluis

COOLWATER
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9377949, brt: 3674
Eigenaar: Coolwater Beheer B.V., Rotterdam
Beheer: Clearwater Group B.V.
Gebouwd: Eregli Gemi Insa Sanayi ve Ticaret AS / 363
Roepnaam: PHMQ, indienst: 11-04-2008

© Henk Jungerius

Coolwater 6dec2012 hj (1)