Baco zette lange tijd drie lash-schepen in die een combinatie van 658 teu aan dek en twaalf duwbakken met een capaciteit van 800 ton konden laden. De dienst was hoofdzakelijk gericht op de bediening van Mauritanië en Nigeria.
Vorige zomer verkocht de rederij uit Duisburg al de toen 28 jaar oude ‘Baco Liner 3’. De ‘Baco Liner 1’ en ‘Baco Liner 2’ die intussen al 34 en
33 jaar in de vaart zijn, zullen nu ook worden verkocht.
De stopzetting van de dienst valt samen met de start van een nieuwe dienst op West-Afrika door Hartmann Project Lines (HPL) in samenwerking met Maritime Transport + Logistik Duisburg, een ander filiaal van de Hartmann groep.
Hoewel er geen directe bindingen zijn tussen Baco en Hartmann, is het wel de bedoeling dat de nieuwe dienst die van Baco opvolgt. HPL heeft immers personeelsleden van Baco Liner overgenomen en zal ook beroep doen op hetzelfde agentennetwerk. In de Benelux zijn dat Overseas Maritime Transport in Antwerpen en Voigt in Rotterdam.
De nieuwkomer biedt op 19 april een eerste afvaart uit Antwerpen met de 7.750 dwt grote ‘Victoriadiep’, die één rondreis zal maken. Het is de bedoeling om daarna drie eigen multipurpose schepen van 17.451 dwt in te zetten, die als containerschip 1.118 teu kunnen laden.
De Europese laadhavens van de nieuwe dienst worden Antwerpen, Tilbury en Rouen. Bij voldoende ladingaanbod zullen ook Hamburg of Aberdeen rechtstreeks aangelopen worden. In Noord-Europa zal geladen worden voor Nouadhibou, Lagos en Onne Seaport. Nouakchott, Takoradi, Port Harcourt of Warri kunnen ook bediend worden wanneer de volumes naar die bestemmingen groot genoeg zijn. [NIEUWSBLAD TRANSPORT]
Eerder te IJmuiden
onderweg van Duinkerken via de Middensluis naar de Vlothaven
VICTORIADIEP
bouwjaar 2007, imonummer 9351153, gt 5057, roepnaam PHMM
van Beheermaatschappij ms Victoriadiep B.V. te Groningen
in beheer bij Feederlines B.V.,
gebouwd bij Bodewes Shipyards B.V. in Hoogezand
© Marcel Coster – IJmuiden • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE