Volgens woordvoerder Filip Olde Bijvank is het overschrijven van schepen naar een land als Gibraltar de enige manier om de veiligheid van de bemanning te waarborgen. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD, Defensie) zei woensdag in de Tweede Kamer een onderzoek toe naar het toestaan van gewapende particuliere beveiligers op Nederlandse koopvaardijschepen. Maar volgens Olde Bijvank hebben de reders al lang genoeg gewacht en voegt zo'n onderzoek niets toe aan de praktijk.
Een Nederlands schip levert de economie jaarlijks drie tot vier miljoen euro op, aldus de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).
Die inkomsten loopt de Staat mis bij het omvlaggen van schepen naar een andere nationaliteit.
Vroon heeft een vloot van 160 schepen, waarvan er nu nog 20 onder Nederlandse vlag varen. De schepen die nu nog de nationale driekleur dragen, komen niet in de beruchte piratengebieden voor de Afrikaanse kust.
Nieuwe schepen die in het Verre Oosten worden gebouwd in opdracht van Vroon, worden enkel nog in het buitenland geregistreerd, aldus Olde Bijvank. [PZC.nl]
Op de Westerschelde
MPI RESOLUTION
Bouwjaar: 2003, imonummer: 9260134, gt:14085
Eigenaar: Resolution B.V., Breskens
(Marine Projects International Ltd.)
Beheer: MPI Chartering B.V.
Gebouwd: Shanhaiguan Shipyard, Qinhuangdao / 1
LxBxH: 130,50 x 38,00 x 8,00 meter
Vermogen: 8150 pk, snelheid: 10,5 knoop
Roepnaam: PCJM, indienst: 22-12-2010
© Flying Focus luchtfotografie • FLYING FOCUS
