Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Sloop kraan bij Stena Line

De kraan is daar na de oorlog (jaren 60?) geplaatst toen de
Viandasteiger nog een Marine terrein was.
Of de kraan toen nieuw was of een tweedehandsje weet ik niet.
De steiger werd onde rmeer gebruikt door de betonningsdienst.
Op donderdagen en vrijdagen meerden daar toen ook de loodsboten af bij het aflossen.

De kraan kon rijden over een kraanbaan die haaks op de Waterweg liep vanaf de rand van de steiger een stuk landinwaarts.
Ze konden met die kraan dus boeien oppakken van een betonningsvaartuig dat langszij lag en dan het terrein oprijden en de boeien daar neerzetten
of andersom.
Omstreeks de jaren 80 zijn de opslagplaatsen van de betonningsdienst in Hellevoetsluis en Hoek van Holland opgeheven en vervangen door een meer centraal gelegen terrein in Rozenburg, naast de pont en daar is het nog steeds.

Toen het Stena terrein werd uitgebreid hebben ze de kraan op de steiger gereden en is het stuk kraanbaan dat op het land lag opgeruimd om plaats te maken voor opstelterrein voor vrachtwagens. De kraan is nooit door Stena gebruikt voor zover ik weet.

Een tijdje terug is er een proef geweest om containers van het Westland naar de containerterminals op de Maasvlakte of andersom te vervoeren met binnenlichters via de Stena Line terminal.
Ik meen al eens gehoord te hebben dat ze daarvoor de Viandasteiger willen gebruiken.
Die kraan zal niet geschikt zijn om containers over te slaan
(snelheid, hefvermogen) en ook in de weg staan.
Misschien daarom sloop????
Informatie H. v.d. Lugt (via Piet Sinke & Kees Torn)

Bij de Stena Line zijn ze begonnen met het slopen
van de kraan op de Viandasteiger van het Stena terrein.


© Kees Torn

Stena-Line