Het marineschip Zr.Ms. Johan de Witt vertrekt aanstaande zondag uit thuishaven Den Helder om piraterij te bestrijden bij de Hoorn van Afrika. Tijdens deelname aan de EU-missie Atalanta fungeert het amfibisch transportschip als stafschip, met aan boord een internationale staf onder Nederlandse leiding.
Operatie Atalanta is een door de Europese Unie geleidde missie en richt zich op het terugdringen van piraterij voor de kust van Somalië. Naast het verstoren van piraten in de Golf van Aden en de Indische Oceaan, vindt onder EU-vlag bescherming en escortering plaats van kwetsbare vaartuigen en schepen varend voor het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.
Zr.Ms. Johan de Witt fungeert gedurende vier maanden als stafschip van het internationale EU vlootverband, waarover de Nederlandse commandeur Peter Lenselink het commando voert. Naast de vaste bemanning en de internationale EU staf, is het schip uitgerust met twee Cougar helikopters van de Koninklijke Luchtmacht, een onbemand vliegtuigje – de zogenoemde Scan Eagle – van de Koninklijke Landmacht en een ‘Enhanced Boarding Element’ van het Korps Mariniers, gespecialiseerd in het enteren van verdachte schepen. Ook vaart een Maltees ‘Vessel Protection Detachement’ mee die kan worden ingezet op zeer kwetsbare schepen.
Nederland draagt sinds 2009 bij aan piraterijbestrijding voor de kust van Somalië, zowel in EU als in NAVO verband. Zo vaart het multipurposefregat Zr.Ms. Van Speijk momenteel in het missiegebied onder NAVO-vlag.
7 mei 2013 aankomst te Rotterdam
Zr.Ms. JOHAN DE WITT L 801
een amfibische transportschip, van de Koninklijke Marine.
Casco in 2003 gebouwd bij Galatz Shipyard in Roemenië
Afgebouwd bij Schelde Marinebouw B.V. te Vlissingen
© Carla Lamers-Costima