het Noord-Oostzeekanaal in Duitsland.
De lpg-tanker 'Coral Ivory' botste in de nacht van zondag op
maandag tegen een ander vrachtschip bij de plaats Brunsbüttel.
De rederij heeft nog geen idee hoe het ongeluk kon gebeuren.
"Ons schip ging onder begeleiding van twee loodsen de haven uit
en het kanaal in", zegt directeur Jan Valkier.
Daarbij botste het op 100 meter lange schip 'Siderfly',
dat slagzij maakte. Dat schip moet geborgen worden voordat er
weer andere scheepvaart langs kan.
Omdat het onderzoek naar de botsing nog bezig is, mag
de 'Coral Ivory' niet vertrekken en is het kanaal gestremd.
Het is nog niet duidelijk hoe lang de berging van de 'Siderfly'
gaat duren. Het schip heeft een gat van 3 tot 5 meter in de romp
en dreigde te zinken. Twee sleepboten hebben het vrachtschip
verankerd en moeten dat voorkomen.
De 'Coral Ivory heeft alleen lichte schade opgelopen.
"Er is bij ons niet zo heel veel aan de hand. Een deukje in
de boeg, maar daar kun je nog mee varen", aldus Valkier. [RTV Rijnmond]
Update
Het Nederlandse schip 'Coral Ivory' is op eigen kracht
weggevaren van de plek in het Noord-Oostzeekanaal waar het
in de nacht van zondag op maandag botste met een ander schip.
De tanker botste bij het Duitse Brunsbüttel tegen de 'Siderfly'.
Dat heeft rederij Anthony Veder dinsdag gemeld.
De 'Coral Ivory' heeft slechts lichte averij opgelopen en ligt
volgens een woordvoerster circa 20 minuten varen verderop.
Daar wordt het schip gerepareerd.
CORAL IVORY
Bouwjaar 2000, imonummer 9207039, grt 5831
Eigenaar Coral Ivory Shipping B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V.
Gebouwd Daewoo Heavy Industries Ltd., Geoje / 7602
LxBxH 116.00 x 15.96 x 10.80 meter
Vermogen 6662 pk, snelheid 14.0 knoop, roepnaam PHPE