Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Stoppen met veerdienst

De Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) mag niet langer gebruik
maken van de aanlegsteigers op het waddeneiland.
Dat heeft staatssecretaris Mansveld besloten.
Alleen rederij Doeksen/TSM mag nog een veerdienst uitvoeren.

Volgens Mansveld is gebleken dat de markt te dun is voor
twee partijen op de route tussen Harlingen en Terschelling
en Vlieland. Daardoor dreigt de dienstregeling in de onrendabele
wintermaanden in gevaar te komen.

Doeksen/TSM heeft een contract met de overheid, waarin staat
dat er het hele jaar door gevaren wordt. Door de concurrentie
van EVT zegt Doeksen in ernstige problemen te zijn gekomen.
Het bedrijf dreigde de winterdienstregeling naar de eilanden te
versoberen.

Dat zou volgens de staatssecretaris ernstige consequenties hebben op allerlei maatschappelijke terreinen, bijvoorbeeld voor de aanvoer van noodzakelijke levensbehoeften, zoals medicijnen.
Daarom heeft ze nu besloten EVT te weren. [Nos.nl]

Aankomst op Terschelling vanuit Harlingen

SPATHOEK
Bouwjaar: 1988, imonummer: 8800975, gt: 1743
Eigenaar: Motorschip Spathoek N.V., Harlingen
Gebouwd: Husumer Schiffswerft Gebr. Kröger GmbH / 1507
LxBxH: 67,85 x 13,42 x 3,20 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop

© Arn Hagen