De in Engeland wonende Nederlander Jaap Rademaker landde
vorige week met zijn sportvliegtuig op volle zee op de luiken
van het projectladingschip Oceanic (92,9 x 15, 3500 dwt)
van Hartman Marine-dochter Global Seatrade op Urk.
Even later steeg Rademaker ook weer op vanaf het schip.
Hij is de eerste vliegenier ooit die dit vanaf de luiken van
een vrachtschip deed.
Rademaker kent scheepseigenaar Johan Hartman van Global Seatrade
goed en is als investeerder en financieel adviseur betrokken bij
de financiering van diverse schepen.
Rademaker voerde de landing op eigen initiatief uit met zijn
Aeroprakt Foxbat A 22, een door de - bij Antonov geschoolde -
Oekraïner Yuri Yakovlev ontworpen vliegtuig, dat zeer langzaam kan
vliegen.
‘Ik wilde een filmpje maken met het vliegtuig naast het schip vliegend.
De bemanning had de gaten voor de lashings in de luiken uitgevlakt
met triplex, zodat ik er in geval van nood op zou kunnen landen.
Kapitein Bertus de Vries stuurde het schip in de wind, met een snelheid
van 9 knopen. De windsnelheid was 15 knopen. De 24 knopen wind over
dek die dat opleverde was bijna gelijk aan de minimale vliegsnelheid
van 25 knopen van mijn kist. Daarop besloot ik het landen te proberen.'
Hoewel het landen en opstijgen probleemloos verliep, doet Rademaker
het geen tweede keer. ‘Vorige week stond ik op het dek van de Nordic,
het zusterschip van de Oceanic, en leek het dek heel groot.
Maar wanneer je over zee aanvliegt is het heel klein. Tijdens de landing
zie je het dek onder je helemaal niet meer. Ik oriënteerde me toen op de
voormast. Hoewel het schip vlak getrimd was met de boeg laag, kreeg ik
op het dek te maken met ‘curl over', turbulentie door over de boeg het
dek op krullende wind. De boot stampte bovendien meer op en neer dan
verwacht. Hoewel ik mijn kist rustig liet zakken werd het daardoor toch
een vrij harde landing.'
Na de landing waaide het toestel bijna weer meteen van dek. ‘Ik heb snel
de flappen van de vleugels gehaald, waarna marofs Tom en Aalbert het
toestel naar achteren trokken.'
Het opstijgen gaf nieuwe uitdagingen. Tijdens het op toeren komen van
de propeller slipten de wielen met ingedrukte remmen over het gladde staal.
‘De marofs fungeerden daarom als menselijke rem. Tom en Aalbert
hielden ieder een vleugel vast en twee dekhands de staart.
Ze moesten het vliegtuig tegelijk loslaten om te voorkomen dat het
schuin van het dek zou schieten. Omdat de staart breed is, moesten de
marofs daarna meteen gaan liggen.' [SCHUTTEVAER]
Eerder op de Noordzee
OCEANIC
Bouwjaar 2012, imonummer 9624550, gt 2999, draagv. 3750
Casco gebouwd door Partner Shipyard Sp.z.o.o. te Stettin
en afgebouwd bij Hartman Marine Shipbuilding B.V. / 5
voor Global Seatrade B.V. uit Urk
Beheer Amasus Shipping B.V., roepnaam PBYH
© Flying Focus luchtfotografie • FLYING FOCUS