Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Wagenborg haalt laatste boot uit China

Trinityborg nummer vijfentwintig

Na zeven jaar bij Hudong-Zhonghua Shipbuilding in Shanghai
te hebben gebouwd, sloot Koninklijke Wagenborg onlangs een
belangrijke bouwperiode af in China. Wat in 2006 zes - met
een optie op nog twee - ijsklasse 1A met drie dekkranen
uitgeruste multi purpose schepen zouden worden, groeide uit tot
een immens aantal van liefst éénentwintig.

Deze z.g. ‘A'-serie begon op 27 september 2006 met de Amstelborg
en eindigde 13 november vorig jaar met nummer 21 op rij,
de Alaskaborg. Inmiddels tekende Wagenborg de contracten voor
de circa dertig meter verlengde ‘T'-serie, die uitgerust werd
met een vierde scheepskraan.

Met de oplevering 14 november jl. van het m.s. Trinityborg
(bouwnummer 1598A) sloot Koninklijke Wagenborg Delfzijl een
lange reeks van jaren van scheepsnieuwbouw bij de
Chinese Hudong-Zhonghua in Shanghai af.

Opmaat in 2006 van een serie 17.400 TDW schepen was de Amstelborg.
Tot eind december vorig jaar werden vervolgens de Arneborg (2006),
Amazoneborg (2007), Asiaborg (2007), Americaborg (2007),
Australiaborg (2007), Africaborg (2007), Atlanticborg (2008),
Avondborg (2009) en Alaskaborg (2009), Azoresborg (2010),
Arubaborg (2010), Albanyborg (2010), Aragonborg (2010),
Adriaticborg (2011), Andesborg (2011), Amurborg (2011) en
Alamosborg (2011).
De Atlantic- , Avon- en Alaskaborg zijn inmiddels verkocht
en in 2012 vervangen door drie zusterschepen met dezelfde namen.


Eerder te IJmuiden
onderweg naar de Noordersluis met bestemming Mercuriushaven

AZORESBORG
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9466051, gt: 11864
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Azoresborg B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd. / 1572
LxBxH: 142,80 x 21,53 x 13,30 meter
Vermogen: 10200 pk, snelheid: 17,0 knoop
Roepnaam: PBPU, indienst: 02-04-2010

© Marcel Coster




De algemene gegevens van deze 1A ijsversterkte en met drie
60 tons dekkranen uitgeruste multipurpose schepen luiden:
lengte over alles 143,00 meter, loodlijnlengte 133,36 meter,
breedte 21,50 meter, holte naar de mal midscheeps tot het
bovendek 13,30 meter, diepgang naar de mal 9,69 meter,
GT/NT 11864/5650.
Stond in de machinekamer van het eerste achttal een 7800 kW
Wärtsilä 8L46B-hoofdmotor, de overige schepen worden voortgestuwd
door een 7500 kW Wärtsilä 6L46F.

Na de ‘A'-serie bouwde Hudong-Zhonghua een met een vierde
scheepskraan uitgeruste 1A ijsversterkte ‘T'-serie, die in zijn
geheel in 2013 in de vaart werd opgeleverd. Deze multi purpose
carriers (lengte over alles 172,28 meter,
loodlijnlengte 162,65 meter, breedte 21,49 meter, holte 13,31 meter,
GT/NT 14695/6695, 7500 kW Wärtsilä hebben een draagvermogen
van 21.000 ton. Het eerste schip was de 31 januari jl. in de vaart
gebrachte Thamesborg. Op 7 mei en 30 juli volgden respectievelijk
de Taagborg en Tiberborg. Zowel de ‘A'- als de ‘T'- borgen worden
wereldwijd ingezet voor het transport van o.a. bosproducten, staal,
projectlading en containers.

Kort na de overdracht is de Trinityborg (roepletters PCWU,
IMO-nummer 9546485) onder gezag van kapitein Oleg Mazurov aan
haar eerste reis begonnen. In onder andere Lianyungang moest
projectlading worden geladen voor Baie Comeau
en Florida. | SCHUTTEVAER

© Martijn Lukassen via Kon. Wagenborg

artikelen_fotos_12295_800