Soms is het voor bezoekers van het sleepvaartmuseum een onaangename verrassing dat de lopende wisseltentoonstelling na vijf à zes maanden alweer afgelopen is. Een bezoek aan het museum wordt vaak uitgesteld tot het te laat is en de expositie alweer is opgeborgen. Het bestuur van het museum heeft besloten dit probleem in ieder geval gedurende de vakantiemaanden op te lossen.
De tentoonstelling “Waar zijn ze gebleven?” , die 2 juni zou aflopen, wordt verlengd en wel tot en met 6 oktober a.s., niet toevallig de zondag na het Maassluise maritieme feest de ‘Furiade’.
Er is dus volop gelegenheid om in de vakantieperiode de tentoonstelling, die gaat over Nederlandse sleepboten die naar het buitenland werden verkocht , te gaan bekijken. Het leuke is dat door de geëxposeerde foto’s de levensloop van veel sleepboten letterlijk in beeld wordt gebracht. Zo zijn er sleepboten verbouwd tot jacht, maar in die gedaante nog duidelijk herkenbaar.
Er zijn meer sprekende voorbeelden, ook van recente datum. Zo werd de sleepboot
Tempest in 1976 gebouwd voor rekening van Wijsmuller uit IJmuiden, van oudsher de grote concurrent van Smit. In 1991 werd het schip ingebracht in SmitWijs B.V. een samenwerkingsverband van beide grote zeesleepmaatschappijen. Zowel zusterschip
Typhoon als de
Tempest werden in 2005 verkocht aan ITC te Heemstede, die er met succes nog zeven jaar mee voer. Onlangs werden de schepen opnieuw verkocht, nu naar het Midden-Oosten. Ze werden resp.
Gudri en
Indus gedoopt. De eerstgenoemde werkt nu in de buurt van Nigeria.
Wat te denken van de ooit wereldberoemde Smit Rotterdam en haar zusterschepen
Smit London en
Smit Singapore. Ook deze vaartuigen werden in het samenwerkingsverband Smitwijs ingebracht, maar gingen in 2001 over in handen van het Deense Svitzer, die Wijsmuller had overgenomen. Het voorvoegsel ‘Smitwijs’ ging van de schepen af, maar de namen werden verder gehandhaafd. Recentelijk werden de drie schepen aan een grote Amerikaanse onderneming verkocht die sloopschepen opkoopt en naar sloperijen in het Verre Oosten gaat verslepen.
Fraaie gedetailleerde modellen van zowel de Wijsmuller- als de Smit eenheden, maar ook die van andere maatschappijen en niet te vergeten van de stomers van voor 1940 zijn voorlopig nog even te zien in Maassluis aan de Hoogstraat 1-3.
Openingstijden iedere dag van 13.30 tot 16.30 uur, behalve op maandag.
Eerder in de Lekhaven te Rotterdam
GUDRI
bouwjaar 1976, imonummer 7515365, roepnaam HP3191
van Gudri Shipping & Trading Corp., Panama
Gebouwd bij Van der Giessen-De Noord B.V. / 907
De voormalige Nederlandse
TYPHOON
van Typhoon International B.V., Amsterdam
Beheer Int. Transport Contractors B.V., Haarlem
30 augustus 2012 herdoopt
GUDRI
Bron/foto: Nat. Sleepvaartmuseum