Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Terug van de proefvaart

31 mei 2013 aankomst Delfzijl, terugkerend van de
gehouden technische proefvaart op de Eems

BAYAMO
bouwjaar 2013, imonummer 9655004, gt 2950, 2700m3
Gebouwd bij Shipyard Construction Hoogezand - Foxhol (10)
en bestemd voor Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
lengte over alles 87,50 meter, lengte tussen de loodlijnen 80 meter,
breedte 14,80 meter, holte 6,20 meter.
De tankinhoud bedraagt 2700 kubieke meter.
In de machinekamer is een 1350 kW Mitshubishi S8U geplaatst die
het schip een snelheid geeft van ruim 12 knopen.

© Bert Romeling - Delfzijl

Bayamo 31-5-2013 (1)

Bayamo 31-5-2013 )2)

Harlingen vandaag

31 mei 2013 bij Shipdock B.V.

ABIS DUNDEE
Bouwjaar 2013, imonummer 9658109, grt 5170
Eigenaar B.V. Beheer ms Abis Dundee, Harlingen
Manager Abis Shipping Company B.V.
Casco Werf Partner Sp.Z.o.o.
Afbouw bij Shipkits B.V., Harlingen / 112
Lo 107.20 m x B 16.00 m x D 6.45 m
GT 5198, TEU 266, motor Scania DC Electric Power 3180 kW.

© Leo Colman

SONY DSC

SONY DSC


31 mei 2013 bij Shipdock B.V. naast elkaar
de ABIS DUNDEE thuishaven Harlingen,
de SARDIUS thuishaven Alkmaar
en de HAGLAND CHIEF, thuishaven Harlingen

© Leo Colman

SONY DSC


31 mei 2013 in de haven zout laden

IMKE
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9341756, gt: 3990
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Imke, Westerbork
(H. van Dijk)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 366
LxBxH: 110,78 x 14,00 x 8,12 meter
Vermogen: 3595 pk, snelheid: 14,0 knoop
Roepnaam: PHGG, indienst: 20-07-2006

© Leo Colman

SONY DSC


31 mei 2013 in de haven lossen

SCELVERINGHE
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9285366, gt: 5092
Eigenaar: Scelveringhe Scheepvaart B.V., Yerseke
Werf: K. Damen, Hardinxveld-Giessendam / 743
Casco: Santuriel Naval Braila, Braila (Roemenië)
Roepnaam: PGAA

© Leo Colman

SONY DSC

Bij de "Hoek"

SONY DSC


31 mei 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg met bestemming Las Palmas

HAVILA JUPITER
Bouwjaar: 2010, IMO: 9418042, MMSI: 257461000
Lengte x Breedte: 92 m x 22 m
Gross Tonnage: 6455, Waterverplaatsing: 3726 t
Vlag: Norway [NO], Roepnaam: LAZA
Owner: Havila Ships AS
Manager: Havila Shipping ASA

© Kees Torn

SONY DSC

Verkocht

23 mei 2013 te Willemstad geveild

ECHO
Bouwjaar 1999, imonummer 9165449, grt 10384
Eigenaar Echo Shipping B.V., Harlingen
(JR Ship Management B.V.)
Gebouwd Sedef Gemi Endüstrisi AS, Tuzla / 113
LxBxH 136.80 x 22.70 x 11.30 meter
Vermogen 15600 pk, snelheid 19.0 knoop, roepnaam PHKX
Indienst 18-08-2007

Is verkocht voor $ 1.70 miljoen aan eigenaren in Zuid Amerika [Vesseltracker.com]

Eerder te Willemstad nog steeds aan de boeien,
logo is uit de schoorsteen

© Kees Bustraan

Echo 10dec2012 kb (1)

Passage Grunental

31 mei 2013 op het Kieler kanaal

NAMAI
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9155913, gt: 4446
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Emdi, Delfzijl
(Vuurborg Scheepvaart B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 314
LxBxH: 111,73 x 14,95 x 8,40 meter
Vermogen: 4461 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PGAZ, indienst: 20-08-1998

© Juergen Braker FERIENHAUS BRAKER

namai02a


31 mei 2013 op het Kieler kanaal

SCHELDEDIJK
Bouwjaar 2010, imonummer 9514925, grt 2984
Eigenaar Beheermaatschappij ms Scheldedijk B.V., Groningen (Mare Trader B.V.)
Manager Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa (India) / 189
LxBxH 89.95 x 14.40 x 7.35 meter
Vermogen 2690 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PBMR
Indienst 15-02-2010

© Juergen Braker FERIENHAUS BRAKER

scheldedijk01a

Voormalige Sylt

31 mei 2013 op de Oude Maas richting Dordrecht

BRIGIT P
MMSI: 375879000, Lengte x Breedte: 20 m X 5 m
Vlag: St Vincent Grenadines [VC], Roepnaam: J8B4851
Vaart voor Stemat Marine Services B.V.

© Ben van Brussel

Birgit P opvarend

Hollandse ontmoeting

31 mei 2013 op het Saimaa

NOORDERLICHT
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9279068, gt: 2437
Eigenaar: Souwerbren Scheepvaart C.V., Alkmaar
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 1007
LxBxH: 82,50 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PHEH, indienst: 18-08-2010

© Mart de Peinder aan boord mv 'Kelt'

SAM_0131

Geruststelling voor bezoekers sleepvaartmuseum

Soms is het voor bezoekers van het sleepvaartmuseum een onaangename verrassing dat de lopende wisseltentoonstelling na vijf à zes maanden alweer afgelopen is. Een bezoek aan het museum wordt vaak uitgesteld tot het te laat is en de expositie alweer is opgeborgen. Het bestuur van het museum heeft besloten dit probleem in ieder geval gedurende de vakantiemaanden op te lossen.

De tentoonstelling “Waar zijn ze gebleven?” , die 2 juni zou aflopen, wordt verlengd en wel tot en met 6 oktober a.s., niet toevallig de zondag na het Maassluise maritieme feest de ‘Furiade’.
Er is dus volop gelegenheid om in de vakantieperiode de tentoonstelling, die gaat over Nederlandse sleepboten die naar het buitenland werden verkocht , te gaan bekijken. Het leuke is dat door de geëxposeerde foto’s de levensloop van veel sleepboten letterlijk in beeld wordt gebracht. Zo zijn er sleepboten verbouwd tot jacht, maar in die gedaante nog duidelijk herkenbaar.

Er zijn meer sprekende voorbeelden, ook van recente datum. Zo werd de sleepboot Tempest in 1976 gebouwd voor rekening van Wijsmuller uit IJmuiden, van oudsher de grote concurrent van Smit. In 1991 werd het schip ingebracht in SmitWijs B.V. een samenwerkingsverband van beide grote zeesleepmaatschappijen. Zowel zusterschip Typhoon als de Tempest werden in 2005 verkocht aan ITC te Heemstede, die er met succes nog zeven jaar mee voer. Onlangs werden de schepen opnieuw verkocht, nu naar het Midden-Oosten. Ze werden resp. Gudri en Indus gedoopt. De eerstgenoemde werkt nu in de buurt van Nigeria.

Wat te denken van de ooit wereldberoemde Smit Rotterdam en haar zusterschepen Smit London en Smit Singapore. Ook deze vaartuigen werden in het samenwerkingsverband Smitwijs ingebracht, maar gingen in 2001 over in handen van het Deense Svitzer, die Wijsmuller had overgenomen. Het voorvoegsel ‘Smitwijs’ ging van de schepen af, maar de namen werden verder gehandhaafd. Recentelijk werden de drie schepen aan een grote Amerikaanse onderneming verkocht die sloopschepen opkoopt en naar sloperijen in het Verre Oosten gaat verslepen.

Fraaie gedetailleerde modellen van zowel de Wijsmuller- als de Smit eenheden, maar ook die van andere maatschappijen en niet te vergeten van de stomers van voor 1940 zijn voorlopig nog even te zien in Maassluis aan de Hoogstraat 1-3.
Openingstijden iedere dag van 13.30 tot 16.30 uur, behalve op maandag.

Eerder in de Lekhaven te Rotterdam

GUDRI
bouwjaar 1976, imonummer 7515365, roepnaam HP3191
van Gudri Shipping & Trading Corp., Panama
Gebouwd bij Van der Giessen-De Noord B.V. / 907

De voormalige Nederlandse TYPHOON
van Typhoon International B.V., Amsterdam
Beheer Int. Transport Contractors B.V., Haarlem
30 augustus 2012 herdoopt GUDRI

Bron/foto: Nat. Sleepvaartmuseum

Gudri ex Typhoon@ Nat Sleepv Museum

Spijkenisserbrug

31 mei 2013: ± 10.00 uur op de Oude Maas

De Clipper Sund richting zee.
De Mistral richting Dordrecht/Moerdijk.

© Ben van Brussel

benvanbrussel31mei2013

Thuishaven Kampen

Douwe - S  01 9467225  30-05-2013 060web


30 mei 2013 uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

DOUWE-S
Bouwjaar 2011, imonummer 9467225, grt 2856
Eigenaar Motorschip Douwe-S B.V., Kampen (H. Steenstra)
Manager Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Wenling Hexing Shipbuilding & Repair / 6006
LxBxH 94.70 x 13.40 x 5.30 meter
Vermogen 2733 pk, snelheid 13.5 knoop, roepnaam PBMO
Indienst 26-01-2011

© Jack Bouman – Zwartewaal HAVENKADE

Douwe - S  01a 9467225  30-05-2013 067web

Thuishaven Rotterdam

30 mei 2013 op het Kieler kanaal bij Grunental

CORAL CARBONIC
Bouwjaar 1999, imonummer 9201906, grt 1825
Eigenaar Scheepvaartonderneming Coral Carbonic B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V.
Gebouwd Frisian Shipyard Welgelegen B.V. / 512
LxBxH 79.40 x 13.75 x 6.55 meter
Vermogen 2448 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PCFW
Indienst 22-10-1999

© Juergen Braker FERIENHAUS BRAKER

coral_carbonic01a

Bestemming thuishaven

30 mei 2013 op het Noordzeekanaal t.h.v. Snowplanet
onderweg vanaf Antwerpen naar Shipdock
(Ze is verkocht en overdracht is in Canada)

EMMAGRACHT
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9081306, brt: 8448
Eigenaar: Rederij Emmagracht, Amsterdam
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.
Gebouwd: Frisian Shipyard Welgelegen B.V. / 503
Roepnaam: PDYX, indienst: 15-06-1995

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Emmagracht 30mei2013 mc

Emmagracht 30mei2013 mc2

Thuishaven Lemmer

29 mei 2013 op het Noordzeekanaal
verhalen vanaf de Westhaven naar de Buka 3

GITANA
Bouwjaar: 2003, imonummer: 9259056, gt: 3169
Eigenaar: Bakotrans Shipping B.V., Lemmer
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 803
LxBxH: 95,32 x 13,35 x 7,40 meter
Vermogen: 2652 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PBFN, indienst: 18-04-2007

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

gitana (1)

gitana (2)

De scheepvaart te Curaçao

30 mei 2013 te Willemstad
vertrokken vanaf de Motet werf na het bunkeren

JOSE LEONARDO CHIRINOS
bouwjaar: 2009, imonummer: 9429730, brt: 11894, roepnamm YYML
van Jose Leonardo Chirinos Ltd., Venezuela
(Bernhard Schulte Shipmanagement GmbH & Co. K.G.)
Gebouwd: Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd. / 1536

De voormalige Nederlandse AVONBORG
van Scheepvaartonderneming Avonborg B.V., Delfzijl
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V.
Roepnaam: PBDG, indienst: 19 januari 2009
28 juli 2011 te Pori herdoopt als JOSE LEONARDO CHIRINOS
vlag Panama, roepnaam 3FXY9, augustus 2012 vlag Venezuela

© Kees Bustraan & meer op • Extra Koopvaardij

DSC_0122

DSC_0126


30 mei 2013 te Willemstad verhaald van de Nieuwe werf,
naar de Prins Hendrik werf (Cable depot)

PACIFIC GUARDIAN
LR/IMO Ship No.: 8222941, Call Sign: GDTT, Bouwjaar: 1984
Owner/Manager: Global Marine Systems Chelmsford, United Kingdom
Builder: Swan Hunter High Walker Newcastle Upon Tyne
Flag: United Kingdom - London

© Kees Bustraan & meer op • Extra Koopvaardij

DSC_0166


30 mei 2013 te Willemstad
verhaald van de "South East Buoy", naar de Mathey werf.
Na het bunkeren gaat ze weer terug aan de boei.

MARA
IMO number 9276975, Gross tonnage 338 tons, Year of build 2002
Builder YEUNSOO SHIPBUILDING - GUNSAN, SOUTH KOREA
Last known flag VENEZUELA
Former names TONGYEONG NO.1 until 2008 Dec

© Kees Bustraan & meer op • Extra Koopvaardij

DSC_0209


30 mei 2013 aankomst Willemstad

ILE DE BATZ
Imonummer 9247041, MMSI:226332000

© Kees Bustraan & meer op • Extra Koopvaardij

DSC_0040

Voormalige Polar Sea

30 mei 2013 in Immingham dock

OSTEREMS
Bouwjaar 1999, imonummer 9148207, gt 2780
van Klaus Eilbrecht Schiffahrts GmbH & Co KG ms 'Osterems'
Werf Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 456
LxBxDg 89,25 x 13,4 x 5,8 meter, vlag Gibraltar

Dit is de voormalige Nederlandse POLAR STAR
van C.V. Scheepvaartonderneming Polar Star, Werkendam
(Chr. Kornet & Zn. B.V.)
Mutaties: POLAR STAR (1999-2002)
> BALTIC SHAMROCK (2002-2005) > MERWEKREEK (2005-2006)

© Martijn Slob a/b 'Tucana'

hollontm