Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
kota baroe  1929


KOTA BAROE
Eigenaar N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam
Bouwwerf N.V. Kon. Maatschappij "De Schelde" / 183
Bouwjaar 1929
Grt 7307
Nrt 4533
Dwt 9250
Lengte 141,67 meter
Breedte 18,55 meter
Holte 9,35 meter
Vermogen 5200 pk
Snelheid 14,0 knoop
Roepnaam PHRL
Kiel 16-05-1927
Tewater 17-03-1928
Proefvaart 15-01-1929
Indienst 25-01-1929

1947 eigenaar N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam

November 1957 verkocht voor de sloop.
Januari 1958 gearriveerd aan de sloopwerf te Hong Kong.

Foto uit de collectie van Ron Koning - IJmuiden

Terug naar • KOOPVAARDIJ

Voormalige Swan

Vanavond (5 augustus 2013) om 19.45 uur vertrok de 'Swami'
van Misje Bulk van de Parkkade.
Klaarblijkelijk was voor deze coaster vracht gevonden.
Op de achtergrond blijft de Nederlandse 'DC-Merwestone'
- die al een dikke maand aan de Parkkade ligt afgemeerd -
werkloos achter.

© Bert Lamers - Rotterdam

Swami-5aug2013-bm1


SWAMI
bouwjaar 1995, imonummer 9100126
van Misje Rederi AS, Bergen/Noorwegen, vlag: Bahamas/Nassau

Dit is de voormalige Nederlandse ARKLOW SWAN
van Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam.
Verkocht en officieel overgedragen op 20 mei 2007
Gebouwd onder bouwnummer 570
bij Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand
als SWAN voor B.V. Kustvaartbedrijf Moerman, Ridderkerk

Swami-5aug2013-bm

Uitgaand Rijnmond

5 augustus 2013 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

ABIS BORDEAUX
Bouwjaar 2011, imonummer 9545039, grt 2998
Eigenaar B.V. Beheer ms Abis Bordeaux, Harlingen
Manager Abis Shipping Company B.V.
Gebouwd Hangzhou Dongfeng Shipbuilding Ltd. / 200825
LxBxH 89.45 x 14.00 x 6.80 meter
Vermogen 2065 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PBQA
Indienst 20-04-2011

© Henk Jungerius - Spijkenisse

Abis-Bordeaux-16_bewerkt-1

Abis-Bordeaux-23


Even later de passage van Maassluis

© Henk van der Heijden - meer op • Extra Koopvaardij

ABIS_BORDEAUX @ HenkvdHeijden (2)

Thuishaven Sneek

5 augustus 2013 te IJmuiden
onderweg naar de Middensluis met latere bestemming de Westhaven

BEAUMARIS
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9373278, gt: 2545
Eigenaar: Beaumaris B.V., Sneek
Beheer: UniSea Shipping B.V.
Casco: Brodogradiliste Saga, Mitrovica (Servië)
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9367
LxBxH: 89,40 x 12,60 x 5,42 meter
Vermogen: 2066 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PHLR, indienst: 25-10-2007

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Beaumaris-5aug2013-mc

Beaumaris-5aug2013-mc2

IJmond vandaag

5 augustus 2013 te IJmuiden onderweg naar de Leonarduskade

EDT PROTEA
Bouwjaar 1991, imonummer 9019107, roepnaam P3KR9
Gt 3746, dwt: 1274, thuishaven Limassol, vlag Cyprus
Eigenaar Navibay Shipping Co. Ltd.
Manager EDT Shipmanagement Ltd.
Vaart in charter voor Smit/Boskalis
Bouwwerf Flekkefjord Shipping AS, Flekkefjord (148)

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

edt

edt2

Bestemming Rotterdam

5 augustus 2013 vertrek uit Delfzijl

DIAMANT
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9518268, gt: 3739
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Peters Shipyard B.V., Kampen / 1104
LxBxH: 99,99 x 13,35 x 9,10 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PCNK, indienst: 12-01-2012

© Bert Romeling - Delfzijl

Diamant 5-8-2013

Bestemming Dordrecht

SPRINTER @ HenkvdHeijden (1)


5 augustus 2013 inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

SPRINTER
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9423657, gt: 2528
Eigenaar: Sprinter Shipping C.V., Werkendam (F.J. Hovestadt)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula (Kroatië)
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 1209
LxBxH: 89,99 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PHOL, indienst: 11-04-2008

© Henk van der Heijden

SPRINTER @ HenkvdHeijden (2)

Voormalige Annie Cosyns-N

28/29 juli 2013 te Barcelona

BOTHERS WAY
bouwjaar 1985, imonummer 8411621, gt 3951
van Brothers Way Shipping Ltd., Bridgetown
Manager Rana Maritime Services SA
Gebouwd Scheepswerf Niestern Sander B.V., Delfzijl (791)
Vlag Barbados, roepnaam 8PAH2

© Willem Berg

Brothers-Way-ex-Merak-29072


De voormalige Nederlandse ANNIE COSYNS-N,
22-12-1984 te water gelaten als WAPPEN VON BARSSEL,
2-5-1985 proefvaart,
5-1985 opgeleverd door Scheepswerf Niestern Sander B.V., Delfzijl
(791) aan Rederij Eems, Delfzijl (juridisch overgedragen, de
opdrachtgever kreeg financiële problemen en kon het schip niet
overnemen), opgelegd te Delfzijl,
1986 verkocht aan Annie Cosyns-N B.V., Rotterdam
(samenwerking tussen Van Nievelt Goudriaan & Co. B.V., Pegasus
en Cono Industrie Groep), in beheer Van Nievelt Goudriaan & Co. B.V.,
24-4-1986 vertrokken van de werf, 5-5-1986 opgeleverd door de werf,
5-5-1986 te Rotterdam gedoopt ANNIE COSYNS-N
door mevr. A. v.d. Veeken-Cosyns. 4-5-1987 herdoopt MERAK.
1987 verkocht aan Baltic Sun C.V., Delfzijl,
in beheer bij Sandfirden B.V., Haren,
22-5-1987 herdoopt BALTIC SUN.
1995 verkocht aan Nicolaos Hatzidakis, Limassol-Cyprus,
6-1995 herdoopt EVANGELIA IV.
3-1996 verkocht aan Ain Mara Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus.
2001 verkocht aan Western Chartering S.A., Kingstown-
St. Vincent and Grenadines, 13-8-2001 herdoopt GLOBAL SPIRIT.
2003 verkocht aan Scott Shipping Management Ltd., Isle of Man,
vlag: Gibraltar, 7-3-2003 herdoopt HECA TIMBER.
17-6-2003 herdoopt UNI 4.
2004 verkocht aan Vallis Mare Ltd., Gibraltar,
in beheer bij Meriaura, Turku, Finland, 4-2004 herdoopt MIRVA.
12-2011 verkocht aan VG-Shipping Oy, Turku-Finland, roepsein OJPE,
in beheer bij Meriaura, Turku, Finland.
April 2012 herdoopt als BROTHERS WAY,
vlag Barbados, thuishaven Bridgetown, roepnaam 8PAH2

Brothers-Way-ex-Merak

Verkocht, herdoopt

NINA
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9180841, gt: 3954
Eigenaar: Nina Shipping C.V., Rotterdam
(Transship Management C.V.)
Gebouwd: B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 317
LxBxH: 101,85 x 14,95 x 8,25 meter
Vermogen: 3754 pk, snelheid: 14,0 knoop
Indienst: 19 oktober 1998

19 november 1998 herdoopt MELODY
charter Osterstrom, Halstavik (Zweden)
9 juli 2002 herdoopt NINA
vlag Ned. Antillen, roepsein PJAE
13 januari 2005 gearriveerd Rotterdam onder Nederlandse vlag,
roepsein PHCF

Begin augustus 2013 te Riga verkocht, herdoopt KAROLI
vlag, Malta, thuishaven Valletta, roepnaam 9HA3389

Informatietip: René Cornel - Brummen

20 juni 2013 de NINA
inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

© Jack Bouman – Zwartewaal

Nina--01-imo-9180841--20-06

Aankomst thuishaven

4 augustus 2013 te IJmuiden onderweg naar de IJ-Bunker

RHOON-C
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9226164, gt: 1783
Eigenaar: Cebo Marine B.V., IJmuiden
Casco: Rechytskiy Sudostroitelny Zavod Rechytska
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9985
LxBxH: 82,45 x 11,40 x 5,40 meter
Vermogen: 1469 pk, snelheid: 10,5 knoop
Roepnaam: PEBL, indienst: 11 maart 2010

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Rhoon-C

Rhoon-2

Uitgaand

4 augustus 2013 op de Westerschelde
bij Hansweert richting Vlissingen

AMARANT
Bouwjaar: 2003, IMO: 9260407, MMSI: 255623000
Lengte x Breedte: 120 m x 17 m
Gross Tonnage: 4814, Waterverplaatsing: 7186 t
Vlag: Portugal [PT], Roepnaam: CQSF

© Paul Philipse

AMARANT

De grootste

4 augustus 2013 op het Calandkanaal te Rotterdam

TI EUROPE
Vlag: België [BE], bouwjaar: 2002, roepnaam: ONCP
Lengte x Breedte: 379 m x 68 m, gt: 234006
IMOnummer: 9235268, MMSI: 205408000
Eigenaar: Euronav N.V., Antwerpen

© Jack Bouman – Zwartewaal HAVENKADE

TI-Europe--01-imo-9235268--


Damen Shiprepair Brest heeft de Ultra Large Crude Carriere (ULCC),
de ‘TI Europre’, dat momenteel het grootste schip ter wereld is,
teruggekeerd aan haar eigenaars EURONAC, na het succesvol afronden
van een volledige technische onderzoek en serviceverlening.

Jos Goris, algemeen directeur van Damen Shiprepair Brest, zegt:
“We waren erg opgetogen met deze opdracht van een prestigieus
bedrijf als EURONAV. Damen Shiprepair Brest heeft in een lange
tijd geen opdrachten ontvangen van een ULCC klant voor een
technisch onderzoek. We zijn verheugd dat EURONAV vertrouwen in
ons heeft getoond voor het afhandelen van een dergelijk schip’’.

Alleen al de omvang van het schip vertegenwoordigt een aanzienlijke
uitdaging op zich, zegt hij, met de scheepswerf dat meer dan
46.000 m² silicium verf heeft toegepast. Echter, kan de werf
dergelijke schepen comfortabel aan, gezien het feit dat
Damen Shiprepair Brest met een droogdok van 420 x 80 meter,
beschikt over het grootste droogdok van Europa .

TI-Europe-


Eerder de aankomst in de Maasmond

© John van den Bergh

IMG_2166 - kopie

Beheer vanuit Rotterdam

4 augustus 2013 te IJmuiden voor de Middensluis onderweg naar zee

STOLT RAZORBILL
Bouwjaar 1996, imonummer 9016870, grt 3716, roepnaam 2ADO7
Eigenaar Stolt Razorbill B.V., Cardiff
Manager: stolt Tankers B.V., Rotterdam

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Stolt-Razorbill-rc

Gespot

4 augustus 2013 tijdens het skûtsjesilen
op De Veenhoop / Hooidammendoorvaart naar Drachten

VARIA NOVA
1958 gebouwd voor A/S Nordisk Flaskegas, Esbjerg,
vanaf 1963 thuishaven Odense.
Oktober 1985: Kuwait Petroleum (Danmark) A/S, Odense
April 1992: Jens Larsen Shipping, Svendborg, thuishaven Odense
Juli 1999: Bent Mikkelsen, Aarhus, in gebruik als woonboot.
September 2006: Albert Idzinga, Stavoren.
Na verbouwing VARIA NOVA als varende/drijvende werkplaats

© Pieter van Savoyen

DSC01436


Tijdens de wedstrijd in Stavoren voer zij de haven in

© Pieter van Savoyen

DSC01629

Rijnmond gespot

4 augustus 2013 vanaf DE NIEUWE PRINS

MAERSK ELBA in de Europahaven,
LNG tanker AL CHAMAL werd door vier Smit sleepboten
(SMIT PANTHER, SMIT CHEETAH, de andere twee kon ik
de naam niet lezen) afgemeerd in de Nijlhaven.
Vanaf de wal gezien ARKLOW FORTUNE inkomend

© Kees Torn

MAERSK-ELBA

AL-CHAMAL

ARKLOW-FORTUNE