Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Sleeptransport

11 augustus 2013 op de Nieuwe Waterweg de BUGSIER 9
met de H-302, transport van onderdelen voor de DOLWIN ALPHA.

© John van den Bergh

IMG_2557


BUGSIER 9
Bouwjaar: 2009, IMO: 9429558, MMSI: 218197000
Lengte x Breedte: 34 m x 12 meter
Gross Tonnage: 485, Waterverplaatsing: 187 t
Vlag: Germany [DE], Roepnaam: DFWA2

IMG_1240

IJmond vandaag

11 augustus 2013 te IJmuiden onderweg en uit de Middensluis
met latere bestemming Minervahaven wachtsteiger

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Musketier-11aug2013mc


MUSKETIER
Bouwjaar 2006, imonummer 9369514, grt 2545
Eigenaar Musketier Shipping Ltd., Gibraltar
Manager Briese Shipping B.V., Scheemda
Shipyard Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum
L x b x h 88.60 x 12.52 x 5.42 meter
Engine Mak Caterpillar Type: 8M20, Power: 1520 kw

Musketier-11aug2013mc2

Musketier-11aug2013mc23

Thuishaven Terneuzen

11 augustus 2013 op de Westerschelde terugkerend

MULTRATUG 11
Bouwjaar 1972, imonummer 7232626, grt 243
Eigenaar Multratug B.V., Terneuzen
Manager Multraship Towage & Salvage B.V.
Gebouwd Jadewerft GmbH, Wilhelmshaven / 130
LxBxH 29.83 x 8.82 x 3.59 meter
Vermogen 2000 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PFBB
Indienst 18-09-2000

© Ron van Maanen

Multratug-11

Voor het eerst herdacht

In Den Haag zijn door ongeveer 200 nabestaanden en overlevenden de kinderen herdacht die net na de oorlog de reis op het repatrieringsschip
de Nieuw Amsterdam niet overleefden.
Het is voor het eerst dat de reis wordt herdacht.

De Nieuw Amsterdam vertrok op 6 december 1945 vanuit Singapore naar Europa. Aan boord waren 3800 mensen, onder wie zo'n 1200 kinderen die na een verblijf in de Jappenkampen ernstig verzwakt waren. Aan boord brak de mazelen uit en vele kinderen stierven. Omdat er onvoldoende ruimte was in de koelcellen aan boord, kregen veel kinderen een zeemansgraf.

Volgens de officiele papieren waren er tientallen sterfgevallen, maar overlevenden denken dat het er veel meer waren. Doortje Mol-Verweg: "De kinderen waren met veel zorg door hun moeders door het kamp gesleept. Helaas zouden velen Nederland niet halen. Ik was getuige van een zeebegrafenis van een gestorven hutgenote. Dat was heel plechtig."

Henriette van Raalte-Geel (73): "Omdat de ouders zelf geen mazelen hadden gehad, mochten ze hun kinderen niet bezoeken. Een aantal meisjes van 17, 18 jaar gaf zich op als vrijwillige zuster. Ze werden zelf ziek en stierven. De begrafenissen op zee werden 's nachts gehouden, in stilte, om geen paniek te veroorzaken".

Veel nabestaande hebben dubbele gevoelens. Want hoewel de reis zo anders liep dan verwacht, waren velen ook blij en dankbaar dat ze terug waren in Nederland. Mol-Verweg: "Met de achterliggende jaren van ontberingen, ervoeren de evacués de zeereis als zeer grote luxe. Ze kregen zakgeld en konden snoep en sigaretten kopen".

Een rapport dat over de reis werd geschreven, richtte zich alleen daarop. Over de doden werd niet gesproken. Pas nu worden de archieven rond de rampreis geopend zodat overlevenden onderzoek kunnen doen.

Onderweg gespot

11 augustus 2013 in de haven van Hamburg

GREUNDIEK
Bouwjaar: 1950, IMO: 5148998, MMSI: 211343480
Lengte x Breedte: 46,55 m x 7 meter
Gross Tonnage: 348, Waterverplaatsing: 530 t
Vlag: Germany [DE], Roepnaam: DHGB
Eigenaar: Museumsschiff Greundiek
Bouwwerf: Rickmers-Werft, Bremerhaven
Motor: Deutz- Dieselmotor RV 6M 535 250 PS

© Gerrit de Vries aan boord mv 'Emma'

12

14

Onder Nederlandse vlag

ALIZEE
Bouwjaar 2012, imonummer 9574303, gt 2588, roepletters PBZU
Ex Jinbin 14 van 30 juni 2012 t/m 2013, klasse : B.V.
Eigenaar: Alizee Shipping B.V. Rotterdam
Manager: W & R Shipping B.V., Zwijndrecht
Bouwwerf: Wudi Jinbin Shipbuilding & Heavy Industries Co. Ltd.
Bouwnummer: JB014
Voortstuwing: ABC motor. 2.208 kW / 3.000 PK.
Onder Nederlandse vlag gebracht op 25 juli 2013 (GL)
30 juli 2013 van scheepswerf naar Qingdao.
10 augustus 2013 nog te Qingdao

© Wim van Eck

ALIZEE

Thuishaven Amsterdam

10 augustus 2013 inkomend Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

LELIE
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9166443, gt: 1999
Eigenaar: J.J.W. de Hoogt, Amsterdam
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco gebouwd Santierul Naval Mangalia (165)
Gebouwd: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. / 178
LxBxH: 87,96 x 12,39 x 7,65 meter
Vermogen: 1999 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PDBN, indienst: 15 februari 2008

© Ruud Zegwaard – Rozenburg TUGS BLOG

Lelie---Imonr-9166443_00_RZ

Lelie---Imonr
‘Boekanier’ (ex ‘Heen en Weer X’, ex ‘Padang X’)

Thans aandacht aan een andere voormalige Heen en Weerboot;
de 111 oude ‘Boekanier’ (ex ‘Heen en Weer X’ en ex ‘Padang X’).

De ‘Boekanier’ (ex ‘Heen en Weer X’) aan de steiger
in de Delfshavense Schie nabij het Aelbrechtsplein


IMG_2595

Alhoewel de ‘Fram‘ en de ‘Boekanier’ zusterschepen zijn,
zijn er – los van de vletten op het voorschip van de ‘Boekanier’ -
enkele verschillen.
Zo is de ‘Boekanier’ 2,17 m langer en ietjes (0,15 m) breder dan
de ‘Fram’. Verder is er een vrij groot verschil in de in 1949
geplaatste stuurhutten; de stuurhut van de ‘Fram’ is breder en
daardoor groter terwijl de stuurhut van de ‘Boekanier’ hoger is.
Daarnaast verschillen de ingangen naar de stuurhut; bij de ‘Fram’
is de ingang aan de voorzijde gelegen terwijl de ingang bij
de ‘Boekanier’ aan de zijkant over bakboord is te vinden. Subtiele
verschillen van twee uit 1901 en 1902 daterende unieke schepen.

De huidige ‘Boekanier’ werd in opdracht van de Rotterdamse
firma K. Bohré & Co. door de scheepswerf C. van der Giessen & Zn.
in Krimpen aan den IJssel gebouwd. De voetveer (of voetveerpont)
werd in 1902 onder de naam ‘Padang X’ in de vaart gebracht.
Ze was de laatste eenheid van een serie van vier identieke schepen.

In totaal werden 10 vrijwel identieke voetveren aan de firma Bohré
opgeleverd. Met ingang van 1 januari 1909 werden de diensten
en de 10 schepen van Bohré door de gemeente overgenomen en samen
met de gemeentelijke Reederij ‘Heen en Weer’ ondergebracht in een
nieuwe gemeentelijke Veerdienst. De voetveren van de firma Bohré
kregen de namen ‘Heen en Weer IV t/m XIII’.

De 4 Lelievletten met kraan op het voorschip

IMG_2963

De ‘Padang X’ werd herdoopt in ‘Heen en Weer X’.
De afmetingen van het schip waren: lengte 26,75 m, breedte 5,45 m
met een diepgang van 1,80 m. Het laadvermogen was 58 ton.
De voortstuwing geschiedde d.m.v. een 2-cylinder verticale compound
machine met een vermogen van 78 ipk gebouwd door de
firma Löhnis & Co.

Stuurwiel, regulateur en koppeling
De in 1949 geïnstalleerde Industrie dieselmotor, type 2VD6



De stoommachine van de ‘Heen en Weer X” heeft tot 1949 dienst
gedaan. In 1949 werd deze vervangen door een 80 pk sterke
Industrie dieselmotor, type 2VD6. Die motor staat nu nog steeds in
de machinekamer van de ‘Boekanier’ en net als de Industriemotor op
de ‘Fram’ (ex ‘Heen en Weer III’) verkeert hij in prima conditie.
Tijdens de ombouw van stoommachine naar diesel door de werf Boot te
Alphen aan de Rijn is ook het huidige dekhuis en stuurhut geplaatst.

Overduidelijk een Industriemotor, type 2VD6, nr. 3428

IMG_2937

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw voer de ‘Heen en Weer X’
op de lijn Vlaardingen-Petroleumhavens.
Dagelijks nam ze vanaf 19.00 uur de dienst van de wagenveren over.
Met het in februari 1968 operationeel worden van de Rotterdamse
metro werden alle Heen en Weerdiensten van de gemeente Rotterdam opgeheven.
Na een oplegperiode in de Dokhaven nam de Scoutinggroep Oranje-Blauw
de ‘Heen en Weer X’ voor een bedrag f 2.000,-- van de gemeente
Rotterdam over. De formele overdracht vond op 12 januari 1970 plaats.
Vervolgens werd de voormalige voetveer geschikt gemaakt voor het
jeugdwerk. Tijdens die verbouwing werd ze herdoopt in ‘Boekanier’.
Boekanier staat voor vrijbuiter, zeerover of piraat.

Schoorsteen met stuurhut richting voorschip

IMG_2959

Inmiddels fungeert de ‘Boekanier’ al 43 jaar als wachtschip voor de
Scoutinggroep Oranje-Blauw, groep 17 te Rotterdam.
Tot 2010 had de ‘Boekanier’ een vaste ligplaats bij het Maritiem
Buitenmuseum in de Rotterdamse Leuvehaven. Vanaf 2010 ligt ze aan
een steiger in de Delfshavense Schie nabij het Aelbrechtsplein
en de Mevlana Moskee te Rotterdam afgemeerd.
Naast de ‘Boekanier’ heeft de Oranje-Blauw ook de beschikking over
een groot clubhuis aan het Prinsemolenpad te Rotterdam dat de
naam ‘Nova Zembla’ draagt.

Het dekhuis richting voorschip; tijdelijk gevuld met kano’s

IMG_2945

Jaarlijks worden 3 vaartochten met de ‘Boekanier’ gemaakt, t.w. het
Pinksterkamp, het zomerkamp en een vaardag. Het zomerkamp ving
dit jaar op zaterdag 10 augustus aan toen de ‘Boekanier’ vanuit
Rotterdam richting Wijk bij Duurstede opstoomde.
Nabij het Eiland van Maurik zou voor twee weken het anker worden
uitgegooid. Naast het Eiland van Maurik wordt ook gevaren naar de
Loosdrechtse Plassen, het Veerse Meer en het Brielse Meer.
De scoutinggroep Oranje-Blauw telt thans ongeveer 45 leden en men
viert dit jaar haar 100-jarig bestaan. Het onderhoud aan het schip
wordt in principe door vrijwilligers van de stichting verricht,
maar zoals de auteur van dit artikel zelf aan boord heeft mogen
constateren is het onderhoud er de laatste jaren behoorlijk bij
ingeschoten. Het zal nog een hele klus worden om het scheepje
volgend jaar door de keuring te krijgen.

Vertrek van de ‘Boekanier’ uit Rotterdam
richting Wijk bij Duurstede op 10 augustus van dit jaar


IMG_2998

In tegenstelling tot de ‘Fram’ bevinden de slaapplaatsen voor de
jongens (dolfijnen en verkenners) zich in het vooronder van
de ‘Boekanier’ terwijl de slaapplaatsen voor de begeleiding/bemanning
in het achteronder zijn te vinden. Verder is aan boord een eetkamer
(die tijdens ons bezoek vol lag met kano’s) en een bescheiden keuken.
Voor het varen met de ‘Boekanier’ kan de scoutinggroep terugvallen
op twee ervaren schippers.

© Tekst en foto’s Bert Lamers Startpagina meer Archief

De ‘Boekanier’ aan haar vaste ligplaats in de Delfshavense Schie

IMG_2919

Thuishaven Breskens

10 augustus 2013 uit de Eemshaven en komt langs Borkum

MPI ADVENTURE
Bouwjaar 2011, imonummer 9530084, grt 19533
Eigenaar Adventure Shipping B.V., Breskens
(Marine Projects international Ltd.)
Manager MPI Chartering B.V.
Gebouwd Cosco Nantong Shipyard, Jiangsu, China / 270
LxBxH 136.40 x 40.83 x 10.00 meter, roepnaam PCKV

© Simon Tuik

055

Thuishaven Amsterdam

9 augustus 2013 in Zaandam

WESTGAT
Bouwjaar: 1957, roepnaam: PGHV
Gebouwd: N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes / 508

Historie eigenaren
•23-01-1957 Y.8038 Dintel / Koninklijke Marine, Den Helder.
•01-01-1988 Y.8038 Dintel / Domeinen.
•22-05-1988 Noordgat / I. & C.Rijf, West-Terschelling.
•15-02-2000 Noordgat/Noordgat / Smit S. & A. de Boer Terschelling
•14-09-2000 Westgat / Rijf B.V., West-Terschelling.
•00-02-2009 Westgat / Brise Westzaan B.V., Westzaan.
•07-05-2012 Noorman Kranen B.V.
huurder: rederij Wolfrat / Vrienden van de Westgat

© Ton Grootenboer - Rosmalen

Westgat-(c),-Zaandam,-09-08

Westgat-(b),-Zaandam,-09-08

Verhalen

10 augustus 2013 te IJmuiden verhalen van de Kotterkade
naar de Leonarduskade met assistentie van de 'Hercules'

GREEN CONCORDIA
Bouwjaar: 1991, IMO: 9011038, MMSI: 311043900
Lengte x Breedte: 121 m x 18 m, Gross Tonnage: 5617
Vlag: Bahamas [BS], Roepnaam: C6YS7
Eigenaar: Green Shipping AS
Manager: Green Management SP Z OO
Eerst 2003-2005 als Hachinohe Bay in pool Seatrade Groningen B.V.

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

007

Bestemming Rotterdam

10 augustus 2013 op de Nieuwe Waterweg bij de Maeslantkering
met bestemming Waalhaven

ORCUS
Vlag: Liberia [LR], Bouwjaar: 2010, Roepnaam: D5CY8
Lengte x Breedte: 75 m x 21 meter, Gross Tonnage: 3732
IMO: 9398541, MMSI: 636092460
Eigenaar: Orcus Harms Offshore
Manager: Harns Bergung & Tranport GmbH & Co. K.G.

© Ruud Zegwaard – Rozenburg TUGS BLOG

Orcus---Imonr-9398541_03_RZ

Orcus---Imonr-9

Gespot

10 augustus 2013 in het Beerkanaal te Rotterdam
met bestemming Bremerhaven

MSC BARCELONA
Vlag: Liberia [LR], Bouwjaar: 2011, Roepnaam: A8ZU9
Lengte x Breedte: 270 m x 40 meter, Gross Tonnage: 61870
IMO: 9480186, MMSI: 636092269

© Frans de Lijster

MSC_Barcelona_10_8_2013


4 juli j.l. in het Scheur

LU XUN
Bouwjaar: 1988, IMO: 8513716, MMSI: 412428000
Lengte x Breedte: 159 m x 23 m
Gross Tonnage: 13843, Waterverplaatsing: 18144 t
Vlag: China [CN], Roepnaam: BOPV

© Julian Jager, Zwolle

20130704 Lu Xun