de komende jaren hun krachten bij het baggeren van het
Rotterdamse havengebied.
Voor de bereikbaarheid van de mainport Rotterdam is het nodig
dat de vaargeulen en havens continu diep genoeg zijn.
Zo kunnen grote schepen de haven goed in- en uitvaren.
Beide organisaties baggeren daarom regelmatig het opgehoopte slib
en zand weg uit de vaargeulen en havens. Door gezamenlijke inkoop
en intensieve samenwerking bij de uitvoering van het werk,
kan het baggeren efficiënter uitgevoerd worden.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het op diepte houden
van de vaargeulen op de rivieren en de toegangsgeulen vanaf zee.
Het Havenbedrijf Rotterdam houdt de havenbekkens op diepte.
Doordat zij in hetzelfde stroomgebied werken, is het
baggeronderhoud van beide organisaties nauw met elkaar verweven.
Bovendien voeren vrijwel dezelfde marktpartijen met hetzelfde
materieel het baggerwerk uit. Samenwerking op het gebied van
baggeronderhoud is dan ook een logische keuze. Dit past ook
bij het streven van Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf om op
diverse gebieden nauwer samen te werken.
Alles bij elkaar wordt jaarlijks zo’n 14,5 miljoen m3 zand
en slib in het Rotterdamse havengebied en de vaargeulen vanaf zee
gebaggerd. Dat is ruim 9,5 keer stadion de Kuip in Rotterdam
tot de rand vol. Door gezamenlijk op te trekken, kunnen de
baggerwerkzaamheden van Rijkswaterstaat en het
Havenbedrijf Rotterdam beter op elkaar worden afgestemd.
Tegelijkertijd ontstaat daardoor een aantrekkelijker werkpakket
voor de marktpartijen. Dit levert naar verwachting een besparing
in de baggeronderhoudskosten op. Ook wordt winst behaald door
kennisdeling en zijn er meer kansen om innovaties, bijvoorbeeld
op het gebied van bagger- en meetmethodes, te testen.
Rijkswaterstaat start de aanbestedingsprocedure voor het
baggeronderhoud aan vaargeulen voor de zeevaart dit voorjaar.
Hierin is het onderhoud voor een aantal gebieden van het
Havenbedrijf Rotterdam opgenomen. Vanaf 1 september 2014 gaat
het nieuwe onderhoudscontract in en worden de
baggerwerkzaamheden gezamenlijk uitgevoerd. | Havenbedrijf Rotterdam
Eerder in de Maasmond
BARENT ZANEN
Bouwjaar: 1984, gt: 9773, imonummer: 8315504
Eigenaar: Baggermaatschappij Boskalis B.V., Limassol
Beheer: Boskalis Westminster Baggeren B.V., Papendrecht
Werf: IHC Smit B.V., Kinderdijk / 1171
© Jack Bouman • HAVENKADE
