Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
Waterschout


WATERSCHOUT
Bouwjaar 1987, imonummer 8708555, grt 11977
Eigenaar Rederij De Nieuwe Waterweg B.V., Rotterdam
Manager Joon Shipping & Trading B.V.
Gebouwd VEB Mathias-Thesen Werft, Wismar / 170
LxBxH 156.88 x 22.86 x 11.21 meter
Vermogen 10812 pk, snelheid 17.5 knoop, roepnaam PIGO
Indienst 09-12-1987

Mutatie
1987 > VILLE DE VENUS
1988 > FAST EAGLE
1989 > WATERSCHOUT

1990 / Waterschout
1991 / Sea Leopard
1992 / Nauplius
1992 / Zim Brasil II
1996 / Lucienne Delmas
1996 / MC Sapphire
1997 / Fas Mersin
1998 / Sapphire
1999 / MC Sapphire
2001 / VN Sapphire
2011 / MEC Saigon

Juni 2011 verkocht voor de sloop op onbekende sloopwerf

© Jan van Oost, Numansdorp

» terug naar KOOPVAARDIJ klik op > • Startpagina

Vertrek thuishaven

30 september 2002 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Maassluis

MONTANA
Bouwjaar 2001, imonummer 9247106, grt 3996
Eigenaar Rederij Montalex, Rotterdam
(P. Pomp, W. Oose & G. Visser)
Gebouwd ATVT Sudnobudivnyi Zavod "Zaliv", Kerch / 201
Afbouw bij Machinefabriek Olthof B.V., Capelle a/d IJssel
Opdracht IHDA Shipbuilding Service B.V., Krimpen aan den Lek
LxBxH 107.45 x 15.32 x 8.25 meter
Vermogen 3915 pk, snelheid 13.5 knoop, roepnaam PBDC
27 april 2005 verkocht Noorwegen, herdoopt AASHEIM

© Bob van Raad

Montana-©-Bob-van-Raad-3009

Hollandse ontmoeting

15 februari 2014 te Leixoes

KARL-JAKOB K.
Bouwjaar 2006, imonummer 9344409, grt 3057
Eigenaar Rufinia Beheer B.V., Delfzijl
Manager Flagship Management Company B.V.
Gebouwd Rousse Shipyard Ltd., Rousse / 423648
LxBxH 89.90 x 15.20 x 7.10 meter
Vermogen 3264 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PIAD

© Louwe Nentjes aan boord mv 'Schokland'

Karel jakob k

Voormalige Flintermar

15 februari 2014 op het Kieler kanaal bij Fischerhuette

KOLLUND
Bouwjaar 1994, imonummer 9088287, grt 2818
Eigenaar ms 'Kollund' Schifffahrtsgesellschaft GmbH & Co. KG
Manager Brise Bereederungs GmbH & Co. K.G.
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 297
LxBxH 91.46 x 13.63 x 7.20 meter
Vermogen 2038 pk, snelheid 13.5 knoop,
Vlag Cyprus, thuishaven Limassol, roepnaam C4CL2

De voormalige Nederlandse FLINTERMAR
van C.V. Scheepvaartonderneming Flintermar, Groningen
(Flinter Shipping B.V.)
15 juli 2002 onder vlag Nederlandse Antillen
19 augustus 2003 verkocht en herdoopt

kollund01a

kollund02a

Bestemming Amsterdam

15 februari 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v. Velsen Zuid
onderweg naar de Westhaven

SEA CHARENTE
Bouwjaar: 1996, imonummer: 9155676, gt: 1638
Eigenaar: Charente Shipping B.V., Lemmer (Seacon Ltd.)
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9981
LxBxH: 82,34 x 11,40 x 3,75 meter
Vermogen: 1018 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PECB

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

013

016

Thuishaven Harlingen

15 februari 2014 te IJmuiden onderweg naar de Buka 1

ABIS DUBLIN
Bouwjaar 2012, imonummer 9613642, grt 5198
Eigenaar B.V. Beheer ms Abis Dublin, Harlingen
Manager Abis Shipping Company B.V.
Beheer Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco gebouwd bij Partner Sp.z.o.o., Stettin, Polen
Gebouwd Shipkits B.V., Harlingen / 107
LxBxH 107.95 x 16.00 x 9.30 meter
Vermogen 2720 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PCKG

© Marcel Coster - voor meer foto's • klik hier

006

012

Herdoopt

SMIT SUMATERA
Bouwjaar 1983, imonummer 8214097,
opgeleverd door Sing Koon Seng Pte. Ltd., Singapore (599)
aan Smit International South East Asia (Pte.) Ltd., Singapore.

29-4-2010 (e) verkocht aan Emarine Ltd., Valletta-Malta,
herdoopt SANCTE IOSEPH,
31-5-2010 vertrokken met Redwise bemanning van Fujairah, U.A.E.,
26-6-2010 gearriveerd te Malta,
16-7-2010 trekproeven te Valletta.

1-2014 verkocht en herdoopt SEA PATRON

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 8 maart 2014

Foto: Uit collectie Teun van der Zee

SMIT-SUMATERA-BHS-83-8-1986


19 januari 2014 te Valletta als SEA PATRON

© L. Emmanuel

Sea-Patron

Thuishaven Roden

14 februari 2014 aan de Lloydkade te Rotterdam

NOEST
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9120102, gt: 1546
Eigenaar: Noest Shipping B.V., Roden (N. Bazuin)
Beheer: NedNor B.V., Groningen
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 443
LxBxH: 85,15 x 10,80 x 5,35 meter
Vermogen: 1018 pk, snelheid: 11,0 knoop, oepnaam: PHFN
Ex namen:
1995-2002 LAURINA-NEELTJE van Gersom B.V., Werkendam
2002-2005 LAURINA van Zuidhinder B.V., Werkendam
2005-2006 STINA van Stina Schiffahrt Ges. KG & Co, Haren/Ems

© Koos Goudriaan

Noest-'95(17)-1546-gt-Imo-9

Noest-'95(19)-1546-gt-Imo-9

Gespot

28 januari 2014 op de Thames

VIKING CONSTANZA
Vlag: Singapore, IMO: 9407689, Roepnaam: 9V7984
Gross Tonnage: 20209, Waterverplaatsing: 4696
Lengte x Breedte: 140 m x 22 , Bouwjaar: 2010

© Julian Jager

20140128 Viking Constanza

20140128 Viking Constanza 2

Thuishaven Delfzijl

14 februari 2014 in de Waalhaven

THUN GOTHENBURG
Bouwjaar 2007, imonummer 9362140, grt 4859, roepnaam PCRW
Eigenaar Thun Tankers B.V., Delfzijl
Beheer bij Marin Ship Management B.V.
LxBxH 119.10 x 16.90 x 8.40 meter
Vermogen 5217 pk, snelheid 14.0 knoop
Gebouwd bij Tuzla Gemi, Instanbul (31) als RED TEAL (tot juli 2011)
als BRO GOTHENBURG van Moller-Maersk A/S, vlag Denemarken
19 december 2012 te Aabenraa onder Nederlandse vlag gebracht

© Koos Goudriaan

Thun-Gothenburg-'07(3)-4859

Opgeleverd

Scheepwerf Ferus Smit heeft vrijdag 14 februari bouwnummer 404
als Reggeborg opgeleverd aan Koninklijke Wagenborg in Delfzijl.

Het schip is de tweede van een serie ijsklasse 1A multipurpose carriers
van het type LeerMax 23000, die Ferus Smit voor Wagenborg bouwt.

De van een met een extra dekhuis uitgevoerde nieuwe Reggeborg
is een zusterschip van de 14 maart vorig jaar opgeleverde 'Reestborg'.

Wagenborg's R-serie wordt voortgezet met de eveneens met een
extra dekhuis uitgevoerde 'Roerborg' (bouwnummer 847).

De secties van dit schip werden gebouwd bij
Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl, een unieke combinatie,
waarin twee Groningse scheepswerven gezamenlijk de bouw van
het schip voor hun rekening nemen.

De verwachte tewaterlating van de 'Roerborg' is over drie maanden,
waarna de werf nog drie maanden nodig heeft voor afbouw en
ingebruikstelling.

Onder gezag van kapitein Koos Boer is de Reggeborg
(roepletters PCYE, IMO-nummer 9592575) kort na oplevering
aan haar eerste reis begonnen.
In het Zweedse Hargshamn moest ijzererts worden geladen
voor Stettin. Lees meer