Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
Tim-1979


TIM
Bouwjaar 1979, imonummer 7821049, grt 825
Eigenaar Scheepvaartonderneming Tim C.V., Delfzijl
(Eigenaren H.E.F.E. Bos & E.A.K. Bos)
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Scheepswerf & Reparatiebedrijf Harlingen B.V. / 53
LxBxH 63.61 x 9.52 x 4.26 meter
Vermogen 1020 pk, snelheid 10.5 knoop, roepnaam PHYW
Indienst 06-08-1994

Eerst
1979 / ST. MICHAEL
Rederij St. Michael, Harlingen

1989 / JEANETTE B
Rederij Jeanette B, Workum

1990 / ST. MICHAEL
Treffer Shipping N.V., Willemstad/NA

Mutatie
2000 / TIM
C.V. Scheepvaartonderneming Tim, Willemstad/NA

2001 / Celica

5 januari 2012 verkocht voor de sloop te Frederikshavn


» terug naar KOOPVAARDIJ klik op > • Startpagina

Thuishaven Rotterdam

5 juli 2014 op het Kieler kanaal bij Grunental,
en even later bij Fischerhütte

ALIZEE
Bouwjaar 2012, imonummer 9574303, grt 2588
Eigenaar Alizee Shipping B.V., Rotterdam
Manager W&R Shipping B.V., Zwijndrecht
Gebouwd Wudi Jinbin Shipbuilding &
Heavy Industry Co. Ltd., Shandong / JB014
LxBxH 88.30 x 12.90 x 5.40 meter
Vermogen 3000 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PBZU

alizee02a

alizee04a

Hollandse ontmoeting

5 juli 2014 in de ochtend uitgaand Lissabon

EEMS DART
Bouwjaar 2002, imonummer 9195640, gt 2535
Eigenaar Amny-Dollard B.V., Gibraltar
Beheer Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia (1039)
Gebouwd Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9334
LxBxH 88,60 x 12,60 x 7,00 meter
Vermogen 2065 pk, snelheid 12,5 knoop, roepnaam ZDIK5

© Jan van Vuuren aan boord mv 'Schokland'

P1210356

Gebouwd als ESPERANCE van Rederij Esperance, Tholen,
in beheer bij Geuze Shipping B.V., Tholen
Indienst 21 juli 2007 als AMNY-DOLLARD
Eigenaar Amny-Dollard B.V., Delfzijl (Nyki Shipping B.V., Rhoon)
11 januari 2008 onder vlag Gibraltar gebracht
Begin juli 2012 herdoopt

P1210357

Thuishaven Groningen

5 juli 2014 te IJmuiden
vanuit de Middensluis onderweg naar zee

SIEGEDIJK
Bouwjaar 2010, imonummer 9349447, grt 6668
Eigenaar Beheermaatschappij ms Siegedijk B.V., Groningen
Manager Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd Penglai Bohai Shipbuilding Co. Ltd. / PBZ04-38A
LxBxH 107,00 x 18,20 x 10,50 meter
Vermogen 5435 pk, snelheid 13knoop, roepnaam PCBC

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Siegedijk-5juli2014-(1)

Siegedijk-5juli2014-(2)

Thuishaven Rotterdam

5 juli 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht
onderweg naar Dordrecht

CALYPSO
Bouwjaar 2011, imonummer 9370305, grt 2545
Eigenaar Alecto Chartering & Trading B.V., Rotterdam
Manager Capelle Chartering & Trading B.V., Capelle a/d IJssel
Casco Lenninska Kuznya Plant, Kiev, Oekraïne
Gebouwd Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9400
LxBxH 89.40 x 12.60 x 7.00 meter
Vermogen 2066 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PCMI

© Jan Scheurwater

calypso-va-bb-sv

Tewaterlating Roerborg

Bij Ferus Smit GmbH in Leer is op 4 juli de 'Roerborg'
(bouwnummer 405, imonummer 9592599) dwarsscheeps te water
gelaten na te zijn gedoopt door Annerie Vreugdenhil,
directeur zakelijk ING Nederland.

DSC_0381

De ijsklasse 1A multipurpose 'Roerborg is na de op 14 maart 2013
opgeleverde 'Reestborg' (bouwnummer 403, imonummer 9592563)
en de op 14 februari 2014 'Reggeborg'
(bouwnummer 404, imonummer 9592575) het laatste schip
van een serie van drie. Dit schip wordt gebouwd in
samenwerking met Koninklijke Niestern Sander.



De schepen van het type Leermax 23000 zijn niet alleen de
grootste in de Wagenborgvloot maar ook de grootste die tot dusver
zijn gebouwd bij Ferus Smit.

De gegevens van de Leermax 23000 zijn:
14.141 bt, 6853 nt, 23.249 dwt; L.o.a. (l.l.) x B x H (dg)
= 169,75 (166,09) x 20,40 x 13,55 (9,72) meter.

De voortstuwingsinstallatie bestaat uit een Wärtsilä-hoofdmotor,
type 9L32C, van 6118 rpk / 4500 kW bij 750 tpm op een verstelbare
schroef in een straalbuis voor een snelheid van 14 knopen.

De bunkercapaciteit is 1250 m³ IFO 380. De twee ruimen hebben
een totale inhoud van 26.749 m³ of 945.000 cft.
De containercapaciteit is 562 teu.



Een opvallend detail is de eco-steven zodat met een relatief
laag motorvermogen kan worden volstaan waardoor een groot
laadvermogen wordt gekoppeld aan een laag brandstofverbruik.

Oplevering van de 'Roerborg' is gepland in september 2014.

© Gerrit J. de Boer

DSC_0390

Voormalige Sprinter

4 juli 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

FAST SAM
Bouwjaar 1994, imonummer 9085455, gt 1983
Eigenaar Fast Lines Belgium N.V., Antwerpen, België
Werf Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V. / 269
LxBxH 90.40 x 12.50 x 4.55 meter
Vermogen 1802 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam ONEJ

De voormalige SPRINTER
van Rederij de Vrij, Puttershoek (Jaap de Vrij)
Beheer Soetermeer Fekkes Cargadoorskantoor B.V.
1994 eigenaar Saligot Shipping Services Co. Ltd., Limassol
(Jan de Vrij, Puttershoek)
1999 herdoopt als FAST SAM
1 februari 2007 verkocht België, niet herdoopt

© Frans de Lijster

Fast Sam, 4-7-2014, nr.1

Andere vlag

JO PALM
Bouwjaar 1991, imonummer 8914776
opgeleverd door Teraoka Shipyard Co. Ltd., Nandan (292)
aan Winterport Investment III B.V., Rotterdam,
in beheer bij Jo Management B.V., Spijkenisse.
4.988 BRT, 2.841 NRT, 8.236 DWT

7 augustus 2000 verkocht Winterport Investment II B.V.,
in beheer bij Jo Tankers AS en vlag van Noorwegen (NIS),
thuishaven: Bergen

Mei 2009 verkocht aan AGC Chemical Corporation, Malta,
beheer Beykar Denizcilik ve Gemi Kiralama Turizm Nakliyat
Petrolculuk Sigorta Acentelegi ve Ticaret A.S., Istanbul,
28 mei 2009 herdoopt PARSA
Vlag, Malta, thuishaven Valletta, roepnaam 9HA2038

Juni 2014 vlag Turkije, thuishaven Istanbul, roepnaam TCA3179

© Kees Bustraan

P4

Voormalige Empire

Mei 2014 op het Kieler kanaal bij Fischerhütte

JAN D
Bouwjaar 1991, imonummer 9013000, grt 1981
Eigenaar Drabert Schiffahrts GmbH, St. John's
Gebouwd Scheepswerf & Reparatiebedrijf Harlingen B.V. / 93
LxBxH 91.12 x 12.10 x 5.77 meter
Vermogen 1550 pk, snelheid 12.0 knoop

© Ruud Zegwaard TUGS BLOG

Jan-D---Imonr-9013000_dd-10

De voormalige Nederlandse EMPIRE
van Rederij Empire C.V., Delfzijl (J. & D. Damhof)
In 2004 verkocht naar Noorwegen als FRI RIVER
In 2008 opnieuw verkocht en herdoopt

Jan-D---Imonr-9013000

Thuishaven Delfzijl

4 juli 2014 voeren met de Waterbus al vanaf Dordrecht
een eindje met de 'Bravery' mee op
Maar de Waterbus stopt 4x onderweg en kwamen dus nauwelijks
dichterbij
Toen we in Krimpen a/d IJssel afstapten zat het schip
op de Nieuwe Maas schuin naast ons

© Koos Goudriaan

Bravery-'04(7)-1583gt-Imo-9

BRAVERY
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9195547, gt: 1552
Eigenaar: Amasus Fleet B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco: DAHK Chernomorskyi Sudnobudivnyi Zavod, Mykolayiv
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9324
LxBxH: 82,34 x 11,40 x 3,75 meter
Vermogen: 1018 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PCCO

Bravery-'04(8)-1583gt-Imo-9

Voormalige Cpt. L'Alexandre

4 juli 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

RMS DUISBURG
Bouwjaar 1999, imonummer 9194309, grt 2042
van BWK Schiffinvest GmbH & Co. KG ms "RMS Duisburg", St. John's
(Rhenus Maritime Services GmbH)
Casco gebouwd Severnav S.A., Turnu-Severin (61007)
Afgebouwd Schiffswerft Schlömer GmbH & Co. K.G., Oldersum (603)
LxBxH 99.90 x 11.46 x 6.10 meter
Vermogen 1550 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam V2BW2

De voormalige Nederlandse CPT. L’ALEXANDRE
van Scheepvaartonderneming ms Moseldiep C.V., Groningen
in beheer bij Feederlines B.V., Groningen
25 april 2006 verkocht en herdoopt

© Frans de Lijster

RMS Duisburg, 4-7-2014

Gespot

8 juni 2014 in de Wielingen
de loodsboot 7

© Julian Jager

20140608 Loodsboot 7

Thuishaven Rotterdam

4 juli 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

M.P.R. 1
Bouwjaar 2010, imonummer 9586409, grt 254
Eigenaar Multicat MPR 1 B.V., Rotterdam (Wim & Peter Moree)
Manager Marine Projects B.V., Rotterdam
Gebouwd Neptune Shipyards B.V., Aalst / 372
LxBxH 26.48 x 11.00 x 3.20 meter
Vermogen 2638 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam PBCX

© Frans de Lijster

M.P.R. 1, 4-7-2014, nr.3

Uitgaand

Juli 2014 op de Westerschelde bij Hansweert

CROWN EMERALD
Bouwjaar 1996, imonummer 9128037, gt 10519, dwt 10351

© Paul Philipse

CROWN-EMERALD-(1)