16 september 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v. Buitenhuizen
onderweg vanaf Amsterdam naar Belfast
FLUVIUS OTTER
Bouwjaar 1996, imonummer 9117961, gt 2315
Eigenaar Fluvius Otter Ltd., Nassau
Manager Exe Shipping Ltd., Devon (UK)
Beheer Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Bouwwerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos (279)
LxBxH 89,98 x 12,50 x 4,64 meter
Vermogen 1849 pk, snelheid 11,0 knoop, roepnaam C6VK8
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Opgeleverd als ARKLOW SPRAY voor Arklow Shipping Ltd.
In juni 2012 herdoopt als BBS SPRAY
van BBS Bulk I KS, Nassau
in charter bij Arklow Shipping Ltd.
15 januari 2014 verkocht en herdoopt PS SPRAY
van Pillar Shipping SCS, Nassau
4 september 2014 verkocht,
12 september 2014 te IJsselmonde herdoopt
Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
Verhalen
16 september 2014 van de St. Laurenshaven naar de Waalhaven,
gezien ter hoogte van Pernis
AVONBORG
Bouwjaar 2012, imonummer 9466362, grt 11885
Eigenaar Scheepvaartonderneming Avonborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd., Shanghai / 1580A
LxBxH 142.80 x 21.53 x 13.30 meter
Vermogen 10200 pk, snelheid 17.0 knoop, roepnaam PCOF
© Jan Scheurwater
gezien ter hoogte van Pernis
AVONBORG
Bouwjaar 2012, imonummer 9466362, grt 11885
Eigenaar Scheepvaartonderneming Avonborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd., Shanghai / 1580A
LxBxH 142.80 x 21.53 x 13.30 meter
Vermogen 10200 pk, snelheid 17.0 knoop, roepnaam PCOF
© Jan Scheurwater
Zusjes
In de thuishaven
16 september 2014 in de Eemhaven voor de wal bij de Damen werf
CORAL ANTHELIA
Bouwjaar 2013, imonummer 9625140, grt 6441
Eigenaar Coral Anthelia B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam
Werf AVIC Dingheng Shipbuilding Co. Ltd., Jiangsu, bouwnummer DH0010
LxBxH 115,00 x 16,80 x 9,80 meter
Vermogen 8152 pk, snelheid 15,5 knoop, roepnaam PCPB
© Jan Scheurwater
CORAL ANTHELIA
Bouwjaar 2013, imonummer 9625140, grt 6441
Eigenaar Coral Anthelia B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam
Werf AVIC Dingheng Shipbuilding Co. Ltd., Jiangsu, bouwnummer DH0010
LxBxH 115,00 x 16,80 x 9,80 meter
Vermogen 8152 pk, snelheid 15,5 knoop, roepnaam PCPB
© Jan Scheurwater
Thuishaven Heerenveen
16 september 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht met bestemming
Moerdijk, heeft de 'Anja' afgelost op de lijndienst Moerdijk - Engeland
ALMA
Bouwjaar 1998, imonummer 9183415, grt 3999
Eigenaar Alma B.V., Heerenveen
Manager Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH Co. K.G., Hamburg / 1169
LxBxH 101.16 x 18.20 x 8.25 meter
Vermogen 5200 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam PCRK
© Jan Scheurwater
Moerdijk, heeft de 'Anja' afgelost op de lijndienst Moerdijk - Engeland
ALMA
Bouwjaar 1998, imonummer 9183415, grt 3999
Eigenaar Alma B.V., Heerenveen
Manager Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH Co. K.G., Hamburg / 1169
LxBxH 101.16 x 18.20 x 8.25 meter
Vermogen 5200 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam PCRK
© Jan Scheurwater
Gearriveerd voor sloop
SLOMAN RUNNER
Bouwjaar 1979, imonummer 7812921, gt 999
14 september 1979 te water gelaten bij
Howaldtswerke-Deutsche Werft A.G., Hamburg (150),
20 november 1979 opgeleverd aan Partenreederei ms Sloman Runner,
Bremen-West Duitsland,
in beheer bij Sloman-Neptun Schiffahrts A.G., Bremen.
1989 verkocht aan Runner Shipping Co. N.V., Willemstad-N.A.
(Sloman-Neptun Schiffahrts A.G.),
in beheer bij Anthony Veder & Co. N.V. tot 1994
2001 verkocht aan Confeed 1 A/S, Torød-Noorwegen,
in beheer bij Hvistendahls Rederi A/S, Torød,
27 december 2001 herdoopt CONFEED.
11 november 2007 vlag Cook Islands.
19 september 2008 vlag Comoros.
2009 verkocht aan Vadang Navigation S.A., Comoros,
in beheer bij Jade S.A., Athene,
22 oktober 2009 herdoopt ROSELLEN.
19 januari 2013 vlag Panama, roepsein 3FVV5
10 september 2014 gearriveerd voor de sloop te Aliaga, Turkije
Informatietip A. Verhoeff - foto Scheepsfotoruilbeurs
Bouwjaar 1979, imonummer 7812921, gt 999
14 september 1979 te water gelaten bij
Howaldtswerke-Deutsche Werft A.G., Hamburg (150),
20 november 1979 opgeleverd aan Partenreederei ms Sloman Runner,
Bremen-West Duitsland,
in beheer bij Sloman-Neptun Schiffahrts A.G., Bremen.
1989 verkocht aan Runner Shipping Co. N.V., Willemstad-N.A.
(Sloman-Neptun Schiffahrts A.G.),
in beheer bij Anthony Veder & Co. N.V. tot 1994
2001 verkocht aan Confeed 1 A/S, Torød-Noorwegen,
in beheer bij Hvistendahls Rederi A/S, Torød,
27 december 2001 herdoopt CONFEED.
11 november 2007 vlag Cook Islands.
19 september 2008 vlag Comoros.
2009 verkocht aan Vadang Navigation S.A., Comoros,
in beheer bij Jade S.A., Athene,
22 oktober 2009 herdoopt ROSELLEN.
19 januari 2013 vlag Panama, roepsein 3FVV5
10 september 2014 gearriveerd voor de sloop te Aliaga, Turkije
Informatietip A. Verhoeff - foto Scheepsfotoruilbeurs
Bij de 'Hoek'
15 september 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland
EDDY 1
Bouwjaar 2014, imonummer 9714575, grt 430
Eigenaar Eddy 1 B.V., Rotterdam
(Rederij Holland Offshore B.V.)
Manager Rederij C. Kornet & Zn. B.V., Werkendam
Gebouwd Holland Shipyards B.V., Hardinxveld-Giessendam / 12-082
LxBxH 30,30 x 13,40 x 4,75 meter
Vermogen 4379 pk, snelheid 14 knoop, roepnaam PPCMS
© Frans de Lijster
EDDY 1
Bouwjaar 2014, imonummer 9714575, grt 430
Eigenaar Eddy 1 B.V., Rotterdam
(Rederij Holland Offshore B.V.)
Manager Rederij C. Kornet & Zn. B.V., Werkendam
Gebouwd Holland Shipyards B.V., Hardinxveld-Giessendam / 12-082
LxBxH 30,30 x 13,40 x 4,75 meter
Vermogen 4379 pk, snelheid 14 knoop, roepnaam PPCMS
© Frans de Lijster
10 jaar Vroon Offshore Services
Deze week wordt bij Vroon Offshore Services B.V. (VOS B.V.)
stilgestaan bij het feit dat het bedrijf 10 jaar geleden deze naam
kreeg.
De offshorerederij was kort daarvoor tot stand gekomen na de fusie
tussen Telco Marine en Seaworx, beide reeds gevestigd in Den Helder.
Telco Marine, dat eerder al door Vroon uit Breskens was overgenomen,
werd in juni 2004 na een volgende overname samengevoegd met
voormalige concurrent Seaworx.
Beide rederijen waren al jaren met bevoorraders, guard- en chaseboten
en safety/standbyvaartuigen actief in de offshore dienstverlening.
De gezamenlijke vloot bestond in 2004 uit 23 schepen, waaronder
relatief veel oudere vaartuigen, zoals omgebouwde vissersschepen.
Het was destijds best een uitdaging om de twee rederijen, die qua
werkwijze nogal verschilden, op één lijn te krijgen.
Toen dit na een aantal maanden de juiste vorm had gekregen, vond
moederbedrijf Vroon het tijd worden om haar naam aan de Helderse
offshorerederij te verbinden. Dit gebeurde op 13 september 2014 met
de naam Vroon Offshore Services, afgekort VOS.
Sinds die tijd is er echter veel veranderd. Niet alleen wat de vloot
betreft, maar ook ten aanzien van de kantoororganisatie.
Oudere schepen uit de vloot van Telco Marine en Seaworx, waaronder
de 'Telco Solent', 'Eastwind' en 'Polaris', werden vervangen door
nieuwe schepen.
Aankomst te IJmuiden
FIELD EXPRESS
Bouwjaar 1984, imonummer 8219621, grt 1299
Eigenaar Motorschip Field Express C.V., Breskens
Manager Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd Jingjiang Shipyard, Shanghai / 2152
LxBxH 55.15 x 13.01 x 6.76 meter
Vermogen 6120 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PEBO
© Joost Zaal
Verder werd in 2005 het management van de vloot bevoorraders van
het in Breskens gevestigde moederbedrijf overgebracht naar het
VOS-kantoor in Den Helder. Het betrof onder andere de
'Energy Express', 'Field Express' en 'Shelf Express'.
Laatstgenoemd vaartuig maakte naam door 25 jaar onafgebroken voor
NAM/Shell te werken.
De nieuwe offshorerederij bouwde het chase- en guardwerk af en ging
zich concentreren op de inzet van safety/standbyvaartuigen,
bevoorraders en duikondersteuningsvaartuigen. Tal van nieuwe schepen
kwamen de vloot versterken, waaronder de bevoorraders 'Pool Express'
en 'Base Express' (nu 'VOS Base'), de P-type bevoorraders 'VOS Power',
'VOS Prelude', 'VOS Producer', 'VOS Precious' en 'VOS Prominence' en
de duikondersteuningsvaartuigen 'VOS Sweet' en 'VOS Shine'.
In aantocht zijn nog zes bevoorraders van de typen PX121 en op zijn
minst twee duikondersteuningsvaartuigen, die vanaf nu binnen een
periode van achttien maanden moeten worden opgeleverd.
Alle schepen zijn van een nieuwe generatie die nog efficiënter,
milieuvriendelijker, veiliger en met nog meer comfort voor de
bemanning kunnen worden ingezet.
Hiermee wil Vroon Offshore Services haar activiteiten in de olie- en
gasindustrie en windenergiesector op de Noordzee verder uitbreiden.
De rederij, gevestigd op het Nieuwe Werk in Den Helder, biedt werk
aan ruim 330 zeevarenden, terwijl de kantoororganisatie
34 medewerkers telt.
De vloot bestaat op dit moment uit 15 moderne schepen die zijn
uitgerust naar de wensen van de klanten in voornoemde sectoren.
VOS B.V. wordt sinds 1 mei van dit jaar geleid door algemeen directeur
N.J. (Niek) Spiljard.
Bron: Maritiem Nieuws.nl
Op de Noordzee tijdens onderwaterwerk bij TP Global Tech OWF
VOS SWEET
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9601522, roepnaam: PCPE, gt: 1794
Eigenaar: DSV V Express B.V., Breskens
Beheer: Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd: Fujian SouthEast Shipyard Ltd., Fuzhou / DN59M-92
LxBxD: 59.25 m x 14.95 m x 4.60 m
Voortstuwing Caterpillar 3516C-HD tot. 3840 kW
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
stilgestaan bij het feit dat het bedrijf 10 jaar geleden deze naam
kreeg.
De offshorerederij was kort daarvoor tot stand gekomen na de fusie
tussen Telco Marine en Seaworx, beide reeds gevestigd in Den Helder.
Telco Marine, dat eerder al door Vroon uit Breskens was overgenomen,
werd in juni 2004 na een volgende overname samengevoegd met
voormalige concurrent Seaworx.
Beide rederijen waren al jaren met bevoorraders, guard- en chaseboten
en safety/standbyvaartuigen actief in de offshore dienstverlening.
De gezamenlijke vloot bestond in 2004 uit 23 schepen, waaronder
relatief veel oudere vaartuigen, zoals omgebouwde vissersschepen.
Het was destijds best een uitdaging om de twee rederijen, die qua
werkwijze nogal verschilden, op één lijn te krijgen.
Toen dit na een aantal maanden de juiste vorm had gekregen, vond
moederbedrijf Vroon het tijd worden om haar naam aan de Helderse
offshorerederij te verbinden. Dit gebeurde op 13 september 2014 met
de naam Vroon Offshore Services, afgekort VOS.
Sinds die tijd is er echter veel veranderd. Niet alleen wat de vloot
betreft, maar ook ten aanzien van de kantoororganisatie.
Oudere schepen uit de vloot van Telco Marine en Seaworx, waaronder
de 'Telco Solent', 'Eastwind' en 'Polaris', werden vervangen door
nieuwe schepen.
Aankomst te IJmuiden
FIELD EXPRESS
Bouwjaar 1984, imonummer 8219621, grt 1299
Eigenaar Motorschip Field Express C.V., Breskens
Manager Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd Jingjiang Shipyard, Shanghai / 2152
LxBxH 55.15 x 13.01 x 6.76 meter
Vermogen 6120 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PEBO
© Joost Zaal
Verder werd in 2005 het management van de vloot bevoorraders van
het in Breskens gevestigde moederbedrijf overgebracht naar het
VOS-kantoor in Den Helder. Het betrof onder andere de
'Energy Express', 'Field Express' en 'Shelf Express'.
Laatstgenoemd vaartuig maakte naam door 25 jaar onafgebroken voor
NAM/Shell te werken.
De nieuwe offshorerederij bouwde het chase- en guardwerk af en ging
zich concentreren op de inzet van safety/standbyvaartuigen,
bevoorraders en duikondersteuningsvaartuigen. Tal van nieuwe schepen
kwamen de vloot versterken, waaronder de bevoorraders 'Pool Express'
en 'Base Express' (nu 'VOS Base'), de P-type bevoorraders 'VOS Power',
'VOS Prelude', 'VOS Producer', 'VOS Precious' en 'VOS Prominence' en
de duikondersteuningsvaartuigen 'VOS Sweet' en 'VOS Shine'.
In aantocht zijn nog zes bevoorraders van de typen PX121 en op zijn
minst twee duikondersteuningsvaartuigen, die vanaf nu binnen een
periode van achttien maanden moeten worden opgeleverd.
Alle schepen zijn van een nieuwe generatie die nog efficiënter,
milieuvriendelijker, veiliger en met nog meer comfort voor de
bemanning kunnen worden ingezet.
Hiermee wil Vroon Offshore Services haar activiteiten in de olie- en
gasindustrie en windenergiesector op de Noordzee verder uitbreiden.
De rederij, gevestigd op het Nieuwe Werk in Den Helder, biedt werk
aan ruim 330 zeevarenden, terwijl de kantoororganisatie
34 medewerkers telt.
De vloot bestaat op dit moment uit 15 moderne schepen die zijn
uitgerust naar de wensen van de klanten in voornoemde sectoren.
VOS B.V. wordt sinds 1 mei van dit jaar geleid door algemeen directeur
N.J. (Niek) Spiljard.
Bron: Maritiem Nieuws.nl
Op de Noordzee tijdens onderwaterwerk bij TP Global Tech OWF
VOS SWEET
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9601522, roepnaam: PCPE, gt: 1794
Eigenaar: DSV V Express B.V., Breskens
Beheer: Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd: Fujian SouthEast Shipyard Ltd., Fuzhou / DN59M-92
LxBxD: 59.25 m x 14.95 m x 4.60 m
Voortstuwing Caterpillar 3516C-HD tot. 3840 kW
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
Thuishaven Harlingen
26 augustus 2014 op het Kieler kanaal bij Rendsburg
EMOTION
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9359258, gt: 15924
Eigenaar: ms "Empire" Bewaarder B.V., Harlingen
Beheer: JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd: Peene-Werft GmbH, Wolgast / 547
LxBxH: 170,15 x 25,00 x 14,20 meter
Vermogen: 17190 pk, snelheid: 20,0 knoop, roepnaam: PBKY
© Koos Goudriaan
EMOTION
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9359258, gt: 15924
Eigenaar: ms "Empire" Bewaarder B.V., Harlingen
Beheer: JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd: Peene-Werft GmbH, Wolgast / 547
LxBxH: 170,15 x 25,00 x 14,20 meter
Vermogen: 17190 pk, snelheid: 20,0 knoop, roepnaam: PBKY
© Koos Goudriaan
Aankomst
15 september 2014 te IJmuiden onderweg naar de Leonarduskade
THOR OMEGA
Bouwjaar 2008, imonummer 9487823, gt 1061
Eigenaar Thor P/F, Hosvik
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
THOR OMEGA
Bouwjaar 2008, imonummer 9487823, gt 1061
Eigenaar Thor P/F, Hosvik
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE