Rond de 'Pieter Schelte' was veel ophef ontstaan, omdat het vaartuig was vernoemd naar een voormalige officier van de Waffen SS.
Onder meer de internationale Transportvakbond en de Joodse gemeenschap deden hun beklag over het vaartuig.
Eigenaar Allseas zei eerder niet van plan te zijn de naam te veranderen, maar is nu alsnog door de knieën gegaan. ''Na de brede en wijdverspreide kritiek, hebben we deze keuze gemaakt'', zei een woordvoerder. Het is nog onduidelijk welke naam het schip nu krijgt.
Allseas-topman Edward Heerema had het enorme vaartuig vernoemd naar zijn vader, Pieter Schelte.
Hij vocht in de Tweede Wereldoorlog aan de kant van de Duitsers.
Later ging hij de offshore-industrie in. Bron RTV Rijnnmond
27 januari 2015 op de Maasvlakte
PIETER SCHELTE
Bouwjaar 2014, imonummer 9593505, gt 403342
26 januari 2013 te water gelaten bij
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Okpo / 3401,
15 september 2014 aanvang proefvaart,
17 november 2014 (e) opgeleverd Pieter Schelte N.V., Panama
in beheer bij Allseas Engineering B.V., Delft
Lxbxh 382,00 x 124,00 x 30,00 x meter, roepnaam 3FBR6
Accommodatie voor 571 personen, 48.000 ton hefvermogen
Snelheid 14 knoop, 95.000 kW, geïnstalleerd vermogen
In de Rotterdamse haven zullen de 65 meter lange balken van
het hefsysteem worden geïnstalleerd. Deze hijsbalken worden
in Italië gebouwd en komen per schip naar Nederland
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
