Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Bremer Landesbank doet beroep op expertise JR Shipping

Rederijgroep JR Shipping in Harlingen en Universal Marine in Krimpen aan den IJssel treffen voorbereidingen voor de overdracht van zes containerfeeder schepen. De bedoeling is dat JR Shipping het commerciële, financiële en operationele beheer over deze schepen op een zo kort mogelijke termijn overneemt. Dit gebeurt op verzoek van de Bremer Landesbank, de huisfinancier van de scheeps-CV’s waarbinnen de schepen worden geëxploiteerd. In opdracht van de Bank werkt JR Shipping na deze transitiefase een plan uit voor een herstructurering en herfinanciering voor de zes schepen, bedoeld ter overbrugging van de laatste crisisfase.

De wereldwijde markt voor containerfeeder schepen verkeert sinds 2008 in diepe crisis. Ook het afgelopen jaar, 2014, bleef noodzakelijk marktherstel uit. Hierdoor dreigen veel schepen die tot nu toe met diverse aanvullende maatregelen door de crisis heen konden worden geloodst, alsnog in acute problemen te komen. Zonder nieuwe afspraken tussen banken en scheepseigenaren – afspraken die bij voorkeur leiden tot nieuwe financieringsmodellen – blijven schepen failliet gaan en zien belanghebbenden in de betreffende scheepsfondsen hun geïnvesteerde vermogen in rook opgaan.

Dit reële faillissementsrisico bestaat ook voor de zes schepen die tot de overdracht werden beheerd door Universal Marine:
m.s. Hudson River, m.s. Yellow River, m.s. Pearl River,
m.s. Yangtze River, m.s. Mekong River en m.s. Amur River.

De ‘River’-schepen hebben een containercapaciteit van 1.100 TEU en varen in onder meer Australië, Azië, het Middellandse Zeegebied en Midden-Amerika. Op alle schepen rust een scheepshypotheek van de Bremer Landesbank die al meerdere malen akkoord is gegaan met opschorting van aflossingsverplichtingen om de scheeps-CV’s ruimte te geven om tot oplossingen te komen. In haar rol van Beherend Vennoot heeft Universal Marine intensief maar tevergeefs gezocht naar mogelijkheden om te komen tot nieuwe financiële constructies.

In plaats van haar hypotheekrechten in te roepen, heeft de Bremer Landesbank een andere koers gekozen. Bij het besef dat de markt consolideert en dat herstel nauwelijks nog kan uitblijven, is contact gezocht met rederijgroep JR Shipping als ultieme poging om verder kapitaalverlies in dit stadium te vermijden. Daarvoor zien banken het clusteren van grotere vloten bij een kleiner aantal marktpartijen als mogelijk werkbare oplossing. De Bremer Landesbank heeft gekozen voor JR Shipping, omdat de Harlinger rederijgroep aantoonbare ervaring heeft in dergelijke vlootherstructureringen.

Bron Maritiemnieuws.nl

28 oktober 2011 ten anker op rede Cristobal, Panama

PEARL RIVER
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9378929, gt: 9940
Eigenaar: Pearl River I C.V., Limassol
Beheer: Universal Marine B.V.
Gebouwd: Qingshan Shipyard Ltd., Wuhan, China / 318
LxBxH: 147,87 x 23,35 x 11,50 meter
Vermogen: 13230 pk, snelheid: 20,0 knoop

© Edwin Trommel aan boord mv 'Sunergon'