Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Gezonken Flinterstar pas in lente geborgen

Het Nederlandse vrachtschip de 'Flinterstar' dat voor de Belgische kust ligt wordt zo goed als zeker pas in het voorjaar geborgen.

De zuiderburen willen dat de Nederlandse rederij de miljoenen die de berging kost op zich neemt en daar loopt nog een rechtszaak over.

De berging wordt uitgesteld omdat België daarmee juridisch sterker denkt te staan, zei staatssecretaris Bart Tommelein (Noordzee) vrijdag. Hij vindt dat de Belgische belastingbetaler niet voor de kosten hoeft op te draaien.

Het schip zakt weliswaar verder weg maar is stabiel, aldus Tommelein. "Uiteraard staan we klaar om in te grijpen als de situatie er ons toe dwingt. Als de rechter op 27 november oordeelt dat België niet langer mag wachten dan wordt de berging direct in gang gezet", verzekerde hij. "De diensten zijn volop bezig met de voorbereidingen."

Langs de Belgische en Zeeuwse kust spoelden olieresten aan nadat de Flinterstar ruim drie weken geleden was gezonken voor de kust van Zeebrugge na een aanvaring met een gastanker.

Sindsdien is ruim 300 ton olie uit het schip gehaald. Het restant wordt komend weekend opgepompt en loszittende delen worden ontmanteld. Premier Michel bedankte de hulpdiensten.
"Mensenlevens zijn gered en een milieuramp is vermeden."

Bestuursvoorzitter Bart Otto van rederij Flinter begrijpt niet waarom het juridisch geschil met België is ontstaan. Volgens hem is de Belgische wet duidelijk: de aansprakelijkheid van reders is beperkt. "Dit is in veel landen zo om havens aantrekkelijker te maken", aldus Otto.

Bron: Transport-online.nl

FLINTERSTAR
Bouwjaar 2002, imonummer 9243758, grt 6577
Eigenaar Flinterstar III B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 331
LxBxH 129.40 x 17.00 x 10.00 meter
Vermogen 5910 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBGY

Eerder nieuwsbericht • Nederlands schip gezonken

© Patrick Blankwaard

055