Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Voormalige Heerestraat

9 februari 2015 bij IHC Krimpen a/d IJssel

KRISTIN D
bouwjaar 1997, imonummer 9163582, grt 2035
Eigenaar Vaagebulk IV KS, Nassau
Manager Vaage Ship Management AS
Gebouwd bij Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 315
LxBxH 90.60 x 13.75 x 5.55 meter
Vermogen 2448 pk, snelheid 13.5 knoop, roepnaam C6XA6

De voormalige Nederlandse HEERESTRAAT
van C.V. Scheepvaartonderneming Heerestraat, Groningen
in beheer gevaren bij Armawa Shipping & Trading B.V.

12 juli 2004 te Vlaardingen herdoopt JETSTREAM
voor C.V. Scheepvaartonderneming Jetstream, Culemborg
(G.L. Kornet) (Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl)

19 april 2005 verkocht, herdoopt SEAWHEEL EXPRESS
April 2008 in Rotterdam herdoopt als KRISTIN D

© Koos Goudriaan, met link onder deze opname naar Meer foto's

Kristin-D-'97(18)-2035gt-Im

Heeft bijna één jaar stil gelegen

9 februari 2015 te IJmuiden vanuit de Zuidersluis
onderweg vanaf Beverwijk naar Calais

ANIEK
Bouwjaar: 1978, imonummer: 7727073, brt: 1008
Eigenaar: Aniek Shipping B.V., St. John's
Beheer: Wind B.V., Holwierde
Gebouwd: Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V. / 208
LxBxH: 65,82 x 10,71 x 5,11 meter
Vermogen: 1140 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam V2ZR3

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

aniek (1)

Eerst 1978 als EXPANSA II van Rederij Expansa B.V., Heerenveen
(Scheepvaartkantoor Holwerda)

1985 als AGNES van Rederij G.S. Joustra, IJlst
16 januari 2006 verkocht en herdoopt

aniek (2)

Schip de 'Pieter Schelte' verder als 'Pioneering Spirit'

Het grootste schip ter wereld 'Pieter Schelte' gaat voortaan verder onder de naam 'Pioneering Spirit'.

Dat maakte het Zwitsers-Nederlandse offshorebedrijf Allseas maandag bekend, in navolging van eerdere kritiek op de naam.

Allseas liet vrijdag al weten dat er werd afgezien van de
keuze 'Pieter Schelte', 'na de brede en wijdverspreide kritiek'.

De Nederlander Pieter Schelte Heerema (1908-1981) deed als officier dienst in de Waffen-SS. Na de oorlog werd hij daarvoor veroordeeld en kreeg hij een gevangenisstraf.

De internationale transportvakbond ITF eiste eerder al dat de naam van het schip zou veranderen en startte een petitie waarin Shell werd opgeroepen het schip niet in te huren. Bron transportnieuws.nl

© Henk van der Heijden

20150108_135036

Klaar voor de overdracht

9 februari 2015 de KROONBORG feestelijk gepavoiseerd
aan de Evenementenkade te Delfzijl,
vertrok voor een proefvaart op de Eems

© Bert Romeling

Kroonborg-9-2-2015-(1)

Vandaag is het ‘Walk-to-Work’schip 'Kroonborg' gedoopt in Delfzijl.

Dit volledig nieuw ontwikkelde offshore onderhoudsschip wordt voor de NAM ingezet voor het onderhoud aan haar onbemande platforms en aardgasproductieputten in de Zuidelijke Noordzee gedurende de komende 10 jaar.

'Kroonborg' is door de combinatie van functies en nieuwe technieken uniek in haar soort. Het schip is ontwikkeld na een specifieke vraag van NAM. Voor onderhoudswerkzaamheden op zee wil NAM over een schip beschikken dat personeel veilig naar platforms vervoert en waarmee zij werkzaamheden efficient uitvoert.

De 'Kroonborg' is het eerste offshore schip ter wereld dat zal gaan varen op de GTL-brandstof, een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas met minder uitstoot dan conventionele brandstoffen voor schepen.

In Nederland zijn circa 175 kleine gasvelden op land en zee. Deze velden zijn belangrijk voor de Nederlandse energievoorziening. Circa 30% van het Nederlandse aardgas komt uit deze velden. Door innovatie en kostenreductie kan NAM kleine velden ontwikkelen en de levensduur van de velden verlengen. De 'Kroonborg' wordt hiervoor ingezet bij de platforms op de Zuidelijke Noordzee.

Koninklijke Wagenborg uit Delfzijl ondersteunt NAM de komende tien jaar als rederij met offshore operaties voor gaswinning.

Informatie Koninklijke Wagenborg

Kroonborg-9-2-2015-(2)

KROONBORG
Bouwjaar 2015, imonummer 9704867, grt 3570
Eigenaar Wagenborg Offshore B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Sleepdienst B.V., Delfzijl
Gebouwd Koninklijke Niestern Sander B.V., Delfzijl / 848
LxBxH 79.43 x 15.85 x 7.00 meter
Vermogen 9240 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PCGT

Kroonborg-9-2-2015-(3)

In een nieuw jasje

9 februari 2015 te IJmuiden
aan de Leonarduskade in de Boskalis kleuren

CONSTRUCTOR
Bouwjaar 2009, imonummer 9524932 gt 3578
Eigenaar Hanzevast Diving Support B.V., Antwerpen
Beheer Unie van Redding- en Sleepdienst N.V.
LxBxH 76.85 x 18.00 x 6.10 meter
Vermogen 4784 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam ORQC
Gebouwd bij Niigata Shipbuilding & Repair Inc. / 20715
als NOORDHOEK CONSTRUCTOR, in mei 2011 herdoopt

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

constructor (2)

constructor (3)

Aankomst

9 februari 2015 te IJmuiden
onderweg naar de Vissershaven Trawlerkade

TONIJN
Bouwjaar 1976, imonummer 7505358, MMSI 577179000
Lengte x breedte 34,24 m x 8,04 meter
Vlag Vanuatu [VU], roepnaam YJTL3
Eigenaar Van Laar Maritime B.V., IJmuiden

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

tonijn (1)

tonijn (2)

Tijdens de afbouw

8 februari 2015 te Foxhol

SEFARINA
Bouwjaar 2014, imonummer 9715701, grt 2929
Eigenaar Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Gebouwd Shipyard Constructions
Hoogezand Nieuwbouw B.V., Foxhol / bouwnummer 14
LxBxH 87.18 x 14.80 x 6.20 meter
Vermogen 1836 pk, snelheid 12.0 knoop

© Kor Sikkema, met link onder 2e opname naar Meer foto's

Sefarina

Sefarina b

Gearriveerd op het sloopstrand

EUROPEAN EXPRESS
Bouwjaar 1993, imonummer 9031064, grt 19573
Eigenaar Motorschip European Express C.V., Breskens
Manager Vroon B.V., Breskens
Gebouwd Verolme Scheepswerf Heusden B.V., Heusden / 1018
LxBxH 173.62 x 28.83 x 16.80 meter
Vermogen 13364 pk, snelheid 18.0 knoop, roepnaam PEDS
23-7-1993 opgeleverd

1994 herdoopt FRESHWATER BAY,
1996 herdoopt EUROPEAN EXPRESS,
1999 herdoopt ZIM AUSTRALIA,
23-11-2000 (e) herdoopt EUROPEAN EXPRESS,
11-3-2002 herdoopt MSC JAVA

6-2-2002 verkocht aan Rederij Wagenborg B.V., Delfzijl,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V.,
19-2-2003 uit charter en herdoopt RHONEBORG

5-1-2006 (e) in beheer bij Deltamar Surveyors Pte Ltd.

7-3-2010 verkocht aan Ada Maritime S.A., Monrovia-Liberia,
in beheer bij Goldenport Shipmanagement Ltd., Athene,
herdoopt MSC ADA,
23-3-2010 (e) in reparatie. 28-8-2011 (e) in de vaart

2015 verkocht voor sloop naar Alang, India,
27-1-2015 te Bhavnagar,
29-1-2015 van Bhavnagar naar Alang,
2-2-2015 op het strand gezet (Plot 25) om gesloopt te worden

Bron: A. Verhoeff +
Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 februari 2015

23 juli 1993 verhalen van de bouwwerf naar zee
voor de proefvaart de EUROPEAN EXPRESS

© Wim Korndörffer - ook elke dag groot op • NOSTALGIE



Thuishaven Urk

8 februari 2015 in de haven van Harlingen

PACIFIC DAWN
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9558464, gt: 2981
Eigenaar: Hartman Shipping 1 B.V., Urk
Manager: Hartman Shipping B.V., Urk
Casco: Partner Sp.z.o.o. te Stettin
Gebouwd: Hartman Marine Shipbuilding B.V. / 3
LxBxH: 105,70 x 15,60 x 7,40 meter
Vermogen: 4760 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PBTM

© Leo Colman

PACIFIC-DAWN------imo-95584

Voormalige Vlieland

Voor de Zuidersluis onderweg naar zee

ELAN
Bouwjaar 1982, imonummer 8117457, grt 1020
Eigenaar ms Elan Scheepvaartbedrijf, Harlingen
(J.R. Arends)
Manager Royal Shipping B.V., Groningen
Gebouwd Scheepswerf Bijlsma B.V., Wartena / 616
LxBxH 79.02 x 9.96 x 4.22 meter
Vermogen 1250 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PDWX
Indienst 15-09-1993

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

elan

Voormalige Ada-D

6 februari 2015 in de Werkhaven, Rotterdam

MARIAN-V
Bouwjaar 1984, imonummer 8412821, roepnaam PDGV
Eigenaar Stemat B.V., Rotterdam
Bouwwerf I.M.C., Tonnay-Charente, Rochefort / 303
LxBxH 30.12 x 8.72 x 2.63 meter
Vermogen 1142 pk, snelheid 10.0 knoop
Februari 2011 als ADA-D herdoopt

© Koos Goudriaan

Marian-V-'84(2)-277gt-Imo-8

Thuishaven Sneek

8 februari 2015 in de haven van Harlingen

FRISIAN SPRING
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9367774, grt: 4087, dwt: 6550
Eigenaar: Beheermaatschappij ms Frisian Spring B.V., Sneek
Beheer: Boomsma Shipping B.V., Sneek
Manager: NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Werf: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 814
Casco: Port Weller Dry Dock, St. Catharines/Ontari, Canada
LxBxH 118.90 x 13.35 x 6.80 meter
Vermogen 2774 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PHII

© Leo Colman

FRISIAN-SPRING--------imo-9