Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
Chrysant '27(4) 248brt Imo 5072098 NLD Eind 60er jaren Holl.IJssel©KoosGoudriaan

© Koos Goudriaan

Deze foto gemaakt eind zestiger jaren,
ging rond om naar Scheepswerf Vuyk in Capelle a/d IJssel te gaan
De werf is op de achtergrond voor de kop van de Chrysant te zien
Alle huizen rechts naast het schip en achter het schip zijn
jaren geleden al afgebroken voor de dijkverzwaring
Ook de bebouwing uiterst links is allemaal weg


CHRYSANT
Eigenaar N. Deelen, Streefkerk
Manager E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
Bouwwerf N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen / 152
Bouwjaar 1927
Grt 199
Nrt 98
Dwt 265
Lengte 32,83 meter
Breedte 6,87 meter
Holte 2,82 meter
Vermogen 160 pk
Snelheid 8,5 knoop
Imonummer 5072096
Roepnaam PDHQ
Tewater
Proefvaart 27-10-1927
Indienst 12-11-1961

Eerst
27 oktober 1927 als ZEEMEEUW van J. Kuiper, Groningen
1 april 1935 als ZEEMEEUW van F. Smid, Groningen
21 juli 1939 als CORMORAN II van S. Wijnhold, Haren
15 februari 1940 als ZEUS van G. Waker, Haren
13 juli 1948 als ZEUS van H. Waker, Groningen
17 oktober 1951 als GERD van J. & W. Timmer, Groningen
21 september 1954 als GERRIT van W.A. de Vries Gzn., Zwartsluis
27 januari 1956 als WILLEM van G.J. van der Molen, Kampen

Bijzonderheden
1961 verlengd bouwwerf
brt 248, nrt 145, draagvermogen 265, lengte 39,62 meter

7 oktober 1969 op reis Velje naar Varberg met lading rollen
staalplaat gestrand op de kust bij Galtabeck, Zweden,
later total loss verklaard
8 oktober 1969 door lokale bergers weer vlot gebracht
en na reparatie verkocht, niet herdoopt
20 augustus 1970 verkocht, niet herdoopt

22 september 1981 door sloopbedrijf tot zinken gebracht
in de positie van 60.13 NB - 25.37 OL

Proefvaart

22 april 2015 op weg naar de Europoort vanaf Baanhoekbrug

BARNEY
Bouwjaar 2015, imonummer 9740938, grt 239
Eigenaar Sleepvaartbedrijf Herman Sr. B.V., Zwijndrecht
Gebouwd Damen Shipyards B.V., Hardinxveld / 571709
Casco Safe Engineering, Gdansk, Polen
LxBxH 30.02 x 13.46 x 3.20 meter
Vermogen 2145 pk, snelheid 10.5 knoop, roepnaam PCZU

© Arie Boer

IMG_8709

IMG_8686

Karel Doorman officieel in dienst bij de marine

Het Joint Support Ship 'Karel Doorman' wordt 24 april in de haven van Den Helder officieel in dienst gesteld van de Koninklijke Marine.

Het grootste schip van de marine mag daarna het koninklijke predicaat Zijner Majesteits voeren.

De ceremonie vindt plaats in aanwezigheid van de minister van Defensie en tevens doopster van het schip, Jeanine Hennis-Plasschaert.

Aansluitend aan de indienststelling wordt door onder andere de minister en de Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp een herinneringsmedaille uitgereikt aan de bemanning. Deze medaille krijgen zij voor deelname aan de humanitaire hulpverleningsmissie ebolabestrijding in Sierra Leone, Guinee en Liberia.

De 'Karel Doorman' is ruim voor de indienstelling al operationeel ingezet voor de humanitaire hulpverleningsmissie. Het schip heeft in 2014-2015 in drie maanden tijd tweemaal de overtocht naar de ebola getroffen landen in West-Afrika gemaakt. Tijdens deze beide vaartochten heeft het schip 1,5 miljoen kilo voeding, 354 pallets, 148 containers en 263 voertuigen aan noodhulp naar Sierra Leone, Guinee en Liberia gebracht.

Eind januari keerde het schip terug naar Den Helder. De Defensie Materieel Organisatie (DMO), Damen Shipyards Group en verschillende onderaannemers hebben alles in het werk hebben gesteld om het schip af te bouwen en gereed te krijgen voor deze indienststelling.

Met de indienststelling van de 'Karel Doorman' krijgt de Koninklijke Marine voor de vierde keer in haar geschiedenis een schip genoemd naar schout-bij-nacht Karel Doorman (1889–1942).

Naast de nieuwe 'Karel Doorman' kende de marine eerder een tweetal vliegkampschepen en een multipurpose fregat (en klasse) met dezelfde naam. PERSBERICHT KON. MARINE

KAREL DOORMAN A 833
Bouwjaar 2014
Eigenaar Koninklijke Marine, Den Helder
Casco gebouwd bij Damen Shipyards in Galati
Afgebouwd Damen Schelde Naval Shipbuilding, Vlissingen
Lxbxd 204,72 x 30,40 x 7,80 meter

18 december 2009 werd het contract voor de bouw ondertekend
De kiel werd dinsdag 7 juni 2011 gelegd in het Roemeense Galati
22 juli 2013 vertrek uit Galati
16 augustus 2013 in Vlissingen gearriveerd voor afbouw
8 maart 2014 gedoopt in Vlissingen
Het schip begon op 22 juni 2014 met de proefvaart

3 september 2014 aankomst Holland Amerikakade in Rotterdam

© Bert Lamers

IMG_8099
21 april 2015 aankomst te Willemstad, Curaçao

NEDERLAND REEFER
Bouwjaar 1991, imonummer 9015199, gt 13049, dwt 13930
Eigenaar Nederland Shipping Corp., Nassau
(Chartworld Shipping Corp.)
Manager Seatrade Groningen B.V.
Bouwwerf Danyard A/S, Frederikshavn (707)
158,13 (146,55) x 24,40 x 15,70 x 10,015 meter. 4 ruimen,
17.303 m3, 439 TEU. 112 en 1.938 ton bunkers,
Motor 20.338 EPK, 14.960 kW, 22 knoop
Opgeleverd als CHIQUITA NEDERLAND t/m april 2014

© Kees Bustraan

DSC_0153

DSC_0167

Gesloopt

EUROPA
Bouwjaar 1927, imonummer 5330163, grt 191
Eigenaar Huizinga Zeevaart Maatschappij N.V., Groningen
(Tamme & Tonnis Tammes)
Gebouwd N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven, Groningen / 51
LxBxH 32.44 x 6.23 x 2.24 meter
Vermogen 135 pk, snelheid 8.0 knoop, roepnaam NRDQ
In dienst 21-07-1927

9-7-1935 verkocht aan Einte Sloots, Vlaardingen,
in beheer N.V. J. Salomons' Scheepvaart- & Expeditiekantoor
(J. Salomons Shipping & Forwarding Office), Rotterdam,
roepsein PHNO, herdoopt SIRIUS

26-5-1961 verkocht aan
N.V. Havenbedrijf "Vlaardingen-Oost", Vlaardingen
22-1-1962 verkocht aan Christiaan Vos, Groningen,
in beheer bij N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij,
Groningen

10-1971 te Stellendam verbouwd tot sportvissersvaartuig
en in gebruik genomen in de sportvisserij
3-1974 thuishaven: Hellevoetsluis

6-5-1977 verkocht aan Krijn Johannes Wilhelmus Ockeloen,
Oud-Beijerland.
5-1-1989 verkocht aan Sportvisserij Castor, Rockanje

16-3-1993 verkocht aan Jacob Cornelis Troost, Hellevoetsluis.
25-6-1997 verkocht aan Robert Jan van Aartrijk, Hellevoetsluis
1997 nieuwe motor geplaatst,
269 kW, 6 cyl, 4 tew, Mitsubishi S6BMPTA #28563

17-8-2014 afgemeerd in de binnenhaven van Stellendam
brak brand uit aan boord, de brandweer was snel ter plaatse
met twee blusvoertuigen uit Stellendam en Goedereede,
bij aankomst van de brandweer stond de kajuit al helemaal in
brand, met de hulp van een hoogwerker en de KNRM is de brand
onder controle gekregen, het schip liep grote schade op,
de oorzaak van de brand was onduidelijk en de politie startte
een onderzoek naar de oorzaak

2014 verkocht voor sloop aan bij
Auto- en Scheepssloperij Treffers B.V., Haarlem,
13-11-2014 lag te Haarlem in het insteekhaventje naast de helling
en afgemeerd naast de SIRIUS van Stichting Greenpeace Nederland,
20-2-2015 aanvang sloop, 2015 gesloopt

Bron: Scheepsfotoruilbeurs

26 juni 2014 de SIRIUS op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

© Hannes van Rijn

Sirius---IMO-5330163-hvr
AEOLUS
Bouwjaar 2014, imonummer 9612636, grt 14799
Eigenaar Aeolus B.V., Rotterdam
Manager Van Oord Ship Management B.V., Rotterdam
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Hamburg / 1221
LxBxH 139,40 x 38,06 x 5,70 meter
Vermogen 18496 pk, snelheid 12 knoop, roepnaam PCRR

© FLYING FOCUS luchtfotografie

FF69884web 18

FF69887web 18

Voormalige Esmeralda

21 april 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

NELLI
Bouwjaar 1998, imonummer 9141364, brt 2834
Eigenaar Hermann Lohmann Schiffahrts GmbH & Co. KG
ms "Nelli", St. John's
Gebouwd Damen Shipyard Hoogezand B.V., Foxhol / 727
Casco Santierul Naval S.A., Galatz (Roemenië) / 818
LxBxH 84.99 x 13.24 x 7.15 meter
Vermogen 2447 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam V2PX6

De voormalige ESMERALDA
van Bas Shipping B.V., St. John's
Beheer Transship Management C.V., Emmen & NedNor B.V.
September 2013 verkocht en herdoopt

© Henk Jungerius

2231120