Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
TEMPO---IMO-8028321 lj

© Leo Johannes

Begin maart 1982 op het Eemskanaal bij Groningen
onderweg van de bouwwerf naar Delfzijl


TEMPO
Eigenaar Rederij Motorschip ‘Tempo’, Groningen
Manager Seatrade Groningen B.V.
Bouwwerf B.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 1020
Bouwjaar 1982
Grt 1245
Nrt 777
Dwt 2717
Lengte 83,09 meter
Breedte 13,53 meter
Holte 5,48 meter
Vermogen 3300 pk
Snelheid 14,0 knoop
Imonummer 8028321
Roepnaam PHXL
Kiel 00-03-1981
Tewater 08-01-1982
Proefvaart 00-03-1982
In dienst 04-03-1982

1983 verlengd Boele's Scheepswerven & Machinefabriek B.V., Bolnes
brt 3025, nrt 1554, draagvermogen 3798, lengte 101,28 meter
25 januari 1984 hermeten na verlenging

28 november 1988 verkocht Frankrijk, herdoopt 'Styval'
van Cobrecaf, Port aux Français
Columbia Shipmanagement (Netherlands) B.V., Rotterdam

12 februari 2002 verkocht als 'Remora I'
van Southern Transport Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Manager RTI Management S.A., Piraeus, Griekenland

Maart 2013 gesloopt door
Societe Nationale De Siderurgi, Jorf Lasfar, Marokko

Voormalige Lady Olga

11 juni 2015 op het Kieler kanaal bij Fischerhütte

THOPAS
Bouwjaar 1994, imonummer 9085481, gt 2561
Eigenaar Bluether Shipping Company Ltd., Limasssol
Beheer Unibaltic Sp.z.oo, Stettin, Polen
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 804
LxBxH: 87,96 x 12,58 x 5,31 meter
Vermogen 2508 pk, snelheid 12,5 knoop, roepnaam 5BGQ4

thopas01a


De voormalige Nederlandse LADY OLGA
Eigenaar B.V. Beheermaatschappij Lady Olga, Delfzijl
Beheer Wijnne Barends B.V., Delfzijl

16 juli 1994 opgeleverd als OLGA aan C.V. ms 'Olga', Delfzijl,
(Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl)

29 juni 2009 (e) herdoopt LADY OLGA
26 augustus 2010 onder vlag Rusland gebracht
20 november 2012 (e) onder Nederlandse vlag gebracht
21 mei 2015 te Szczecin overgedragen aan de nieuwe eigenaren

thopas02a

Thuishaven Dordrecht

11 juni 20155 op het Kieler kanaal bij Grunental

CAROLINE ESSBERGER
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9439151, gt: 5642
Eigenaar: Engelina B.V., Dordrecht
Beheer: Essberger Tankers B.V., Dordrecht
Gebouwd: Medmarine Kilavuzluk ve Romorkaj, bouwnummer 7
LxBxH: 124,33 x 17,20 x 7,50 meter
Vermogen: 5222 pk, snelheid: 14,0 knoop, roepnaam: PBUP

caroline_essberger08a

Vaart in Seatrade-pool

11 juni 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland
met bestemming Lekhaven, Rotterdam

HELLAS REEFER
Bouwjaar 1991, imonummer 9015187, grt 13049
Eigenaar Deutschland Shipping Corp., Nassau
(Chartworld Shipping Corp., Athene, Griekenland)
Manager Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd Danyard A/S, Frederikshavn / 706
LxBxH 158.13 x 24.43 x 15.70 meter
Vermogen 20338 pk, snelheid 22.0 knoop, roepnaam C6KD8
Ex. naam CHIQUITA DEUTSCHLAND t/m juni 2014

© Kees Torn

Uitbreiding vloot

Door uitbreiding van de werkzaamheden is in bareboat charter genomen door Wagenborg Sleepdienst: sleepboot ‘Waterland’.

De ‘Waterland’ is een type Damen Shoalbuster 3511 met 71 ton aan maximale trekkracht. In 2013 is zij afgebouwd bij Damen Shipyards B.V. in Hardinxveld en in de vaart genomen als ‘Kaikoura’ in 2014 door Damen Marine Service B.V.

Vanaf mei 2015 vaart zij dus als ‘Waterland’ met de Wagenborg vlag in de mast en als thuishaven Delfzijl.

Voor de voortstuwing is de ‘Waterland’ voorzien van 2 Caterpillar motoren die samen een totaal vermogen leveren van 5072pk. Dit vermogen wordt omgezet in trekkracht door de 2 fixed pitch propellors met nozzles van 2700mm.

Voor het manoeuvreren heeft ze ook een hydraulisch aangedreven boegschroef met 400pk. Op het dek staat een Ridderinkhof sleeplier met 100 ton trekkracht met 1010m draad op de trommel en voor het veilig vastmaken van de sleep Karm Fork towing pins.

De ‘Waterland’ is nu de grootste sleepboot in de vloot van Wagenborg Sleepdienst met een bruto tonnage van 600 GT. Zij zal voornamelijk ingezet worden voor de langere sleepreizen en projecten met zware lading pontons.

Bron & foto: Koninklijke Wagenborg

Voormalige Bettina K.

1 juni 2015 op het Kieler kanaal bij Rendsburg

CELTIC AMBASSADOR
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9006370, gt: 2449
Eigenaar: Charles M Willie & Co. (Shipping) Ltd., Cardiff
Gebouwd: Peene-Werft GmbH, Wolgast, bouwnummer 412
LxBxH: 88,00 x 12,80 x 7,01 meter
Vermogen: 2039 pk, snelheid: 10,0 knoop, roepnaam: 2HXM5

De voormalige Nederlandse BETTINA K.
Eigenaar Rederij K&T Holland C.V., Delfzijl
Beheer Flagship Management Company B.V., Farmsum
2010 (e) eigenaar Rufinia Beheer B.V., Delfzijl
September 2014 verkocht en herdoopt

© Koos Goudriaan

Celtic Ambassador '94(3) 2449gt Imo 9006370 GBR 010615 Rendsburg NOK©KoosGoudriaan

Gesloopt

DANIELLA
Bouwjaar 1969, imonummer 6922171, grt 1582
Eigenaar Jumbo Scheepvaart Maatschappij N.V., Willemstad/NA
Manager Kahn Scheepvaart N.V., Rotterdam
Gebouwd N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam / 514
LxBxH 77.68 x 13.59 x 6.91 meter
Vermogen 1583 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PJMV
6-1969 opgeleverd

1987 verkocht aan Pitty y Asociados, Panama en herdoopt NIKOS II

1987 verkocht aan Nikos II S.A., Panama,
in beheer bij Bernuth Agencies Inc., Miami, Florida
18-2-2002 (e) herdoopt JOHNNY LAMBROS

4-4-2005 (e) vlag: onbekend
19-9-2005 (e) vlag: St. Vincent and Grenadines

25-1-2013 gearriveerd te Santo Domingo om gesloopt te worden

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 10 oktober 2015

11 augustus 1969 te Vancouver © Walter E. Frost

DANIELLA - IMO 6922171 Walter E. Frost

Vertrek uit thuishaven

10 juni 2015 op het Noordzeekanaal onderweg naar zee

MERWEDEGRACHT
Bouwjaar 2011, imonummer 9571519, grt 9524
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Merwedegracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Zhejiang Ouhua Shipbuilding Co. Ltd., Zhoushan / 593
LxBxH 142.10 x 18.90 x 11.74 meter
Vermogen 7380 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam PCJE

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Merwede

Merwede2

Beheer vanuit Rotterdam

10 juni 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

ZP CHALONE
Bouwjaar 1982, imonummer 8103078, grt 194
Eigenaar Kotug Twee B.V., Rotterdam
Manager Kotug Europe B.V., Rotterdam
Gebouwd Valley Shipbuilding Inc., Brownsville / 113
LxBxH 28.19 x 10.36 x 5.50 meter
Vermogen 3000 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PIYM

© Henk Jungerius

Thuishaven Urk

10 juni 2015 bij aankomst in de Eemshaven

DEO VOLENTE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9391658, gt: 2981
Eigenaar: Hartman Seatrade B.V., Urk (B. Hartman)
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Partner Sp.z.o.o. te Stettin
Gebouwd: Hartman Marine B.V., Urk, bouwnummer 1
LxBxH: 105,70 x 15,60 x 7,40 meter
Vermogen: 4760 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PHFJ

© Marcel Mos

IMG_4253

Thuishaven Papendrecht

1 juni 2015 op het Kieler kanaal bij Rendsburg

MOANA
Bouwjaar 2009, imonummer 9529190, grt 2992
Eigenaar Moana Shipping C.V., Papendrecht
Manager Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Holland Shipyard B.V., Hardinxveld / 618
Casco Sainty Shipbuilding (Jiangdu) Corp. Ltd., Jiangdu, Jiangsu
LxBxH 89.95 x 15.33 x 7.16 meter
Vermogen 2692 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PBOT

© Koos Goudriaan

Moana '09(10) 2992gt Imo 9529190 NLD 010615 Rendsburg NOK©KoosGoudriaan

Moana '09(12) 2992gt Imo 9529190 NLD 010615 Rendsburg NOK©KoosGoudriaan

Thuishaven Ten Boer

10 juni 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

HEKLA
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9356505, gt: 2281
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Hekla, Ten Boer
(M. Langevoort & T. Vogelij)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Lodenice Nova Melnik s.r.o., Melnik, Tsjechië
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 752
LxBxH: 88,97 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PHPD

© Frans de Lijster