Hachelijke momenten voor de bemanning van het 105 meter lange vrachtschip 'Pacific Dawn' zaterdagmiddag
Net nadat het schip de haven van Harlingen had verlaten viel de hoofdmotor uit en verloor het schip zijn voortstuwing
Dit resulteerde erin dat het vrachtschip vastliep op het zogenoemde 'Blinde werk' van de Pollendam, de strekdam voor de haveningang van Harlingen
Om te voorkomen dat het schip verder in de problemen zou komen werd het anker uitgezet. Sleepboten van Rederij Tuinman en Rederij Noordgat werden ingeschakeld om het ongeladen vrachtschip vlot te krijgen
Met vereende krachten lukte dit uiteindelijk. Het schip werd voor anker gelegd in het Kimstergat, ten noorden van Harlingen. Hier kon de hoofdmotor weer opgestart worden waarna in de vroege avond de 'Pacific Dawn' haar reis, onder begeleiding van een aantal sleepboten kon vervolgen.
Voor zover heeft het schip geen noemenswaardige schade opgelopen
• Scannernet.nl
Eerder op 5 april 2015 aankomst in Harlingen
PACIFIC DAWN
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9558464, gt: 2981
Eigenaar: Hartman Shipping 1 B.V., Urk
Manager: Hartman Shipping B.V., Urk
Casco: Partner Sp.z.o.o., Stettin, Polen
Gebouwd: Hartman Marine Shipbuilding B.V., Urk / 3
LxBxH: 105,70 x 15,60 x 7,40 meter
Vermogen: 4760 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PBTM
© Sake van der Sluis