Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004


© Koos Goudriaan

AMIE
Eigenaar Int. Shipping Comp. Stru-Jag B.V., Rotterdam
Manager Erhardt & Dekkers B.V., Rotterdam
Bouwwerf N.V. Scheepswerf "De Hoop", Lobith / 246
Bouwjaar 1963
Grt 499
Nrt 325
Dwt 942
Lengte 61,07 meter
Breedte 9,20 meter
Holte 3,63 meter
Vermogen 693 pk
Snelheid 10,5 knoop
Imonummer 5422887
Roepnaam PCOX
Tewater 16-03-1963
Proefvaart 15-05-1963
Indienst 15-10-1980

Eerst
17 mei 1963 / VALKENIER van N.V. Scheepvaartmaatschappij Marlot, Rotterdam

1966 / Topaze
1969 / Bababraham
1970 / Kernoa

15-8-1973 / LIZARD van G. Schoorl, Sassenheim
24-11-1976 / DEMARK van Avismark Shipping B.V., Zaandam

Mutatie
26-10-1982 rederij failliet verklaard, maart 1983 schip openbaar verkocht

1-3-1983 / VLOTTER Scheepvaart Maatschappij Ewout B.V., Rotterdam

1984 / Otter
1985 / Reef Moon

12 april 1988 gearriveerd voor sloop te Gadani Beach, Pakistan

Beheer vanuit Rhoon

1 september 2016 op het Noordzeekanaal t.h.v. Velsen Zuid onderweg naar Amsterdam

NATHALIE
Bouwjaar 1985, imonummer 8505939, grt 1297
Eigenaar Nathalie Shipping Inc., St. John's
Manager Powdermill Navigation Inc.
Beheer Vertom Scheepvaart- & Handelmaatschappij B.V., Rhoon

Marcel Coster



Voormalige Sprinter

27 augustus 2016 in de Maasmond

FAST SAM
Bouwjaar 1994, imonummer 9085455, grt 1983
Eigenaar Fast Lines Belgium N.V., Antwerpen, België
Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 269
LxBxH 90.40 x 12.50 x 4.55 meter
Vermogen 1802 pk, snelheid 11.0 knoop, roepsein ONEJ

Voormalige SPRINTER van Rederij de Vrij, Puttershoek / Jaap de Vrij
Beheer Soetermeer Fekkes Cargadoorskantoor B.V., Rotterdam
1994 eigenaar Saligot Shipping Services Co. Ltd., Limassol
1999 herdoopt als FAST SAM
1 februari 2007 verkocht naar België en niet herdoopt

© Hannes van Rijn

Bestemming Drammen

31 augustus 2016 op de Westerschelde bij Vlissingen onderweg naar Noorwegen

INDIAN DAWN
Bouwjaar 2014, imonummer 9671474, grt 5460
Eigenaar Hartman Shipping 3 B.V., Urk
Beheer Abis Shipping B.V., Harlingen
Gebouwd Hartman Marine Shipbuilding B.V., Urk / 10
Casco Partner Sp.z.o.o., Stettin, Polen / 122
LxBxH 111.60 x 16.80 x 9,30 meter
Vermogen 5435 pk, snelheid 17.0 knoop, roepsein PCUU

© Lucien van der Horn

Verbouwd tot visvoercarier

FEHN COAST
Bouwjaar 1989, imonummer 8814471, grt 910
Gebouwd Julius Diederich Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Moormerland / 159
LxBxH 69.10 x 9.46 x 4.90 meter
Vermogen 719 pk, snelheid 9.0 knoop

24-11-1988 kiel gelegd
4-7-1989 te water gelaten
22-7-1989 opgeleverd als NOORT
aan Zweite Grosse Bleichen Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., Leer-West Duitsland,
in beheer bij Reederei Hermann Buss

1991 thuishaven Leer, vlag Antigua & Barbuda

4-2007 verkocht aan Noort Schiffahrts G.m.b.H., Antigua & Barbuda,
in beheer bij Reederei Hermann Buss

17-1-2008 (e) verkocht aan Abrams Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G. ms. "Noortland",
Antigua & Barbuda, in beheer bij Fehn Bereederungs G.m.b.H. & Co. K.G.
17-1-2008 (GL) herdoopt NOORTLAND

19-9-2008 (GL) herdoopt FEHN COAST

1-2010 thuishaven en vlag Willemstad-N.A., roepsein PJFZ
6-6-2012 in beheer (chartering management) bij JMB Bjerrum & Jensen A.p.S., Svendborg

Scheepsfotoruilbeurs

10 november 2010 de FEHN COAST te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Rijksbinnenhaven 3

Marcel Coster

b29b00c102


17-5-2013 verkocht aan Sandgrevstur P/F, Faeröer Islands

17-5-2013 uitgeschreven uit het Nederlandse Antillen register,
het schip heeft dus geen imonummer meer

2013 verkocht aan P/F Bakkafrost Farming, Faeröer
Bij Naval Shipyard in Gdynia, Polen zijn de hoofdmotor, tandwielkast, schroefas
en schroef verwijderd, in het ruim is een visvoer menginstallatie aangebracht
grt 922, nrt 276

Het schip heeft de nieuwe naam SKARVHAMAR gekregen

19-9-2013 door de Deense sleepboot ODIN naar een vaste ligplaats
op de Faeröer gesleept, 25-9-2013 gearriveerd op de Faeröer

Informatie Jann Abrams via René Cornel

19 september 2013 de SKARVHAMAR klaar voor vertrek bij Naval Shipyard, Gdynia, Polen

© Jann Abrams

skarvhamar


Afgemeerd op vaste ligplaats op de Faeröer Islands

© JT Electric

commercial-fishing-feedin-barge-jt-electric
ELAN
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9315006, grt: 9981
Eigenaar: ms "Elan" Bewaarder B.V., Harlingen
Beheer: JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd: J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Hamburg / 1244
LxBxH: 134.44 x 22.50 x 11.30 meter
Vermogen: 11424 pk, snelheid: 18.5 knoop, roepsein: PHCZ

© Ruud Zegwaard



1 september 1965
De coaster ms 'Texel' bouwjaar 1949 van K.W. Schuitema uit Groningen,
op weg van Rotterdam naar Faversham vergaat tijdens zware weersomstandigheden
op 32 mijl ten zuidoosten van Aldeburgh
De bemanning kan hierbij worden gered

Scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

TEXEL
Bouwjaar 1949, grt 209
Eigenaar H.P. Veling, Groningen
Manager Kamp's Scheepvaart- & Handelmaatschappij N.V., Groningen
Gebouwd N.V. Scheepswerf Gebr. Niestern & Co., Delfzijl / 238
LxBxH 37.40 x 6.54 x 2.34 meter
Vermogen 195 pk, snelheid 8.5 knoop, roepsein PHXY

Collectie Riemer van Bolhuis

Texel1949d

Bestemming Amsterdam

31 augustus 2016 te IJmuiden onderweg naar de Noordersluis

A
Bouwjaar 2008, MMSI 310557000, grt 5959
Eigenaar Andrei Melnichenko
Vlag Bermuda, thuishaven, Hamilton, roepsein ZCDW2
Lengte 118 meter, breedte 18 meter
Type Sigma / Sf99, ontwerper Philippe Starck

Ruud Coster


Thuishaven Hardinxveld

31 augustus 2016 op de Westerschelde bij Vlissingen

NOORDSTROOM
Bouwjaar 2016, imonummer 9771705, grt 476
Van Wijngaarden Materieel Exploitatie B.V., Hardinxveld
Manager Van Wijngaarden Marine Services B.V., Hardinxveld
Gebouwd Damen Shipyards Hardinxveld B.V. / 571732
LxBxH 34.80 x 12.00 x 4.30 meter
Vermogen 3957 pk, snelheid 11.0 knoop, roepsein PIWC

© Lucien van der Horn

Na bijna elf maanden in zee, helemaal geborgen

De 'Flinterstar', het Nederlandse vrachtschip dat in oktober 2015 voor de kust van Zeebrugge verging na een aanvaring met de gastanker 'Al-Oraiq', is volledig geborgen

Dat meldt het kabinet van staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open Vld)
Dat is een maand vroeger dan aanvankelijk voorzien

De voorbije dagen werd hard gewerkt om het laatste stuk van de 'Flinterstar' uit het water te halen

Die werkzaamheden verliepen heel vlot, na een eerder oponthoud door winderig weer, waardoor het vrachtschip alsnog - een maand vroeger dan voorzien - volledig uit het water kon getild worden

De 'Flinterstar' verging in de ochtend van 6 oktober na aanvaring met gastanker 'Al-Oraiq'

Na een lange procedureslag tussen België, dat als oeverland aanvankelijk de kosten moest dragen, en reder Flinter, werd het vrachtschip alsnog geborgen
Een onderzoek moet uitwijzen wie verantwoordelijk kan gesteld worden voor het scheepvaartongeval

De federale overheid probeert maximaal de gemaakte kosten, zoals de monitoring op vervuiling, terug te vorderen

FLINTERSTAR
Bouwjaar 2002, imonummer 9243758, grt 6577
Eigenaar Flinterstar III B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 331
LxBxH 129.40 x 17.00 x 10.00 meter
Vermogen 5910 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBGY

Eerder nieuwsbericht Nederlands schip gezonken

Flying Focus

FF73564