Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004


© Charlie Hill KOOPVAARDIJ

BERNARD JOHN
Eigenaar Rederij Bernard John, Rotterdam
Bouwwerf N.V. Scheepswerf "Vooruitgang" Gebr. Suurmeijer, Foxhol / 178
Bouwjaar 1955
Grt 795
Nrt 314
Dwt 1216
Lengte 80,42 meter
Breedte 11,71 meter
Holte 6,25 meter
Vermogen 860 pk
Snelheid 10,5 knoop
Imonummer 5042558
Roepsein PDAZ
Tewater 18-11-1954
Proefvaart 00-03-1955
Indienst 00-03-1955

1961 eigenaar B. van der Laan's Scheepvaart- & Handel Maatschappij N.V., Schiedam

September 1964 driepootmast en 60 ton zware spier aan bakboordzijde
in het gangboord geplaatst en verbouwd tot zwareladingschip
bij Havenbedrijf "Vlaardingen-Oost" N.V., Vlaardingen

1969 onder vlag Nederlandse Antillen gebracht
bij van der Laan Shipping Company N.V., Willemstad, Nederlandse Antillen

9 oktober 1972 ingebracht Sealift 1 N.V., Willemstad, Nederlandse Antillen
1 juli 1973 beheer Big Lift Shipping Company N.V.

1974 / Singapore Jati
1983 / Jumbo Hoist

13 juni 1984 op reis Kankesanturai naar Galle door de bemanning verlaten
bij Tirrukkovil, Sri Lanka en gezonken in de positie van 07.20 NB - 82.00 OL,
waarbij de bemanning is gered
3 augustus 2017 op een rommelig Markermeer

RWS 77
Bouwjaar 2010
Eigenaar Rijkswaterstaat Rijksrederij, Rijswijk
Gebouwd De Haas B.V., Maassluis / 190

© Herman Verheij

19 juli 2017 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

STOLT APAL
Bouwjaar 2016, imonummer 9272668, grt 18703
Eigenaar Hassel Shipping 4 AS, Cardiff / Stolt Tankers B.V., Rotterdam
Gebouwd Kitanihon Zosen K.K., Hachinohe / 351
LxBxH 170.00 x 25.60 x 16.00 meter
Vermogen 10853 pk, snelheid 15.5 knoop, roepsein D5MY2

© Marcel Coster + link Meer foto


3 augustus 2017 op de Nieuwe Maas te Rotterdam komend van boven met een flinke wind
Ze meerde af aan de Lloydkade (pal voor de STC)

THARSIS
Bouwjaar 2012, imonummer 9649196, grt 1801
Eigenaar C.V. Tharsis, Delfzijl / Banier Scheepvaart B.V., Delfzijl
Gebouwd Scheepswerf "De Kaap" B.V., Meppel / 253
LxBxH 87.95 x 11.40 x 5.80 meter
Vermogen 1630 epk, snelheid 10.0 knoop, roepsein PBLC

© Bert Lamers

e
Onder vlag Canada gebracht voor timecharter

DOLFIJNGRACHT
Bouwjaar 2009, imonummer 9420825, grt 13706
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Dolfijngracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Jinling Shipyard, Nanjing, China / JLZ06-0406
LxBxH 156.93 x 22.80 x 13.25 meter
Vermogen 11424 pk, snelheid 17.0 knoop, roepsein PBSZ

27-8-2009 opgeleverd door bouwwerf
31-8-2009 vertrokken van Zhenjiang naar Shanghai

14-12-2012 (e) eigenaar Rederij Dolfijngracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam

26-7-2017 (e) vlag Canada, roepsein CFFG
Eigenaar/manager (e) Nunavut Eastern Arctic Shipping Inc. (NEAS), Montréal

© Ruud Coster

3 augustus 2017 op de Eems vanuit het Duitse Emden naar Aagotnes, Noorwegen

PEAK BORDEAUX
Bouwjaar 2011, imonummer 9545039, grt 2998
Eigenaar Peak Bordeaux B.V., Harlingen / Peak Project Carriers AS, Nyborg
Manager Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd Hangzhou Dongfeng Shipbuilding Ltd. / HDFS2008-25
LxBxH 89.45 x 14.00 x 6.80 meter
Vermogen 2065 pk, snelheid 11.0 knoop, roepsein PBQA

Voormalige ABIS BORDEAUX van B.V. Beheer ms Abis Bordeaux, Harlingen
Manager Abis Shipping B.V., Harlingen
4 januari 2017 (mt) te 's-Gravendeel herdoopt

© Bert Romeling



3 augustus 2017 op één foto gevangen de....

FREEWAY bezig uitbaggeren vaargeul naar Emden
en de CHARLOCK ook bezig met een vaargeul die naar de Eemshaven en brengt de baggerspecie naar Delfzijl voor het aanbrengen kwelders langs het Zeehavenkanaal

© Bert Romeling

3 augustus 2017 op de Noordzee met windkracht 7

De LONE met Damen sleepboten aan boord bestemd voor Rotterdam, Waalhaven




2 augustus 2017 op de Nieuwe Maas ter hoogte ingang Merwehaven, Rotterdam

JAN VAN GENT
Bouwjaar 2009, imonummer 9456721, grt 8999
Eigenaar Rederij B.J. Kok, Alkmaar
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Damen Shipyards, Yichang, China / 567405
LxBxH 142.95 x 18.90 x 10.95 meter
Vermogen 8160 pk, snelheid 16.0 knoop, roepsein PBUF

© Riemer van Bolhuis

2 augustus 2017 op de Nieuwe Maas ter hoogte ingang Merwehaven, Rotterdam

FRIEDA
Bouwjaar 2008, imonummer 9435117, grt 9618
Eigenaar Krey Schiffahrts GmbH & Co. ms 'Frieda' KG, St. John's
Manager Krey Schiffahrts GmbH & Co. KG, Leer, Duitsland
Timecharter Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Bouwwerf CSC Jiangdong Shipyard / JD12000-11

© Riemer van Bolhuis



2 augustus 2017 te IJmuiden onderweg naar de IJmondhaven

NOORTRUCK
Bouwjaar 1975, imonummer 7403158, grt 626
Eigenaar Bitunamel Feldmann G.m.b.H., Lübeck
Gebouwd bij J.G. Hitzler / 750

Ex. namen 1975 NOR TRUCK, 1981 herdoopt ADIL, 1986 herdoopt ODS MANTA,
1993 herdoopt DEA MARINER, 14-7-2008 (e) herdoopt VOS MARINER
22-12-2010 (e) verkocht aan Duitse eigenaar

© Ruud Coster + link Meer foto


Rijkswaterstaat laat 3 multifunctionele schepen voor de Rijksrederij bouwen

De Multi Purpose Vessel 30 (MPV 30) combineert diverse functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek op 1 schip

De MPV’s 30 worden door Combinatie Bijlsma Wartena B.V. te Warten
en Maritiem Cluster Friesland gebouwd

De MPV 30 wordt ingezet op de grote binnenwateren,
de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse Kust

Rijksrederij beheert de schepen van onder andere Douane, Kustwacht,
Ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat



21 juli 2017 op de Westerschelde bij Terneuzen onderweg naar Montreal

MAERSK PEMBROKE
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9168180, grt: 31333
Eigenaar: A P Moller Singapore Pte Ltd., Rotterdam
Gebouwd: Kværner Warnow Werft GmbH, Warnemünde / 11
LxBxH: 210,11 x 32,26 x 19,40 meter
Vermogen: 39263 pk, snelheid: 22,5 knoop, roepsein: PDHY

© Marcel Coster

Nederlands schip aan de ketting gelegd

De Italiaanse autoriteiten hebben vandaag in de haven van het eiland Lampedusa de 'Iuventa', het schip van de Duitse hulporganisatie Jugend Rettet, aan de ketting gelegd,
op verdenking van het bevorderen van illegale immigratie

Het schip is ter plaatse doorzocht met het oog op het vinden van bewijsmateriaal
Het zou gaan om het aan boord nemen van migranten die onder de hoede zouden verkeren van Libische mensensmokkelaars zonder in gevaar te verkeren

De Duitse Vereniging Jugend Rettet heeft het schip in 2016 aangekocht
om daarmee in de Middellandse Zee bootvluchtelingen te gaan redden

De 'Iuventa' is in 1962 opgeleverd door Coöp. Verenigde Scheepswerf De Vooruit, Zaandam
als KW 202 'Maria' (bouwnummer 279) aan Rederij en Handelsmaatschappij Rijnmond

In 1969 KW 202 'Waterman II', in 1971 HD 202 'Jonas',
in 1990 'Telco Suez' van Telco Marine
en in 2001 naar Pan Pacific Maritime Co. SA als 'Alk Explorer'

In 2016 als 'Iuventa' naar Jugend Rettet
Imonummer 5222354, grt 184. roepsein PC 2609

Op de foto de 'Iuventa' gezien op 3 juli 2016 in Scheveningen,
tijdens een tussenstop met bestemming Valletta (Malta)

© Patrick Blankwaard