Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
Na verkoop herdoopt

NORJAN
Bouwjaar 2007, imonummer 9347633, grt 8407
Eigenaar Scheepvaartonderneming ms Norjan C.V., Luxemburg
Manager Universal Marine B.V., Krimpen a/d IJssel
Gebouwd Daehan Shipbuilding Co. Ltd., Yeosu / 503
LxBxH 129.49 x 19.00 x 11.65 meter
Vermogen 8160 pk, snelheid 16.0 knoop, roepsein LXNJ

Aanvankelijk in aanbouw als NORMED ISTANBUL
8-6-2007 opgeleverd als NORJAN aan Norjan C.V., vlag Luxemburg,
15-10-2007 aan kaai 351 te Antwerpen gedoopt en officieel in gebruik gesteld,

17-12-2007 herdoopt in SLOMAN SPRINTER
26-5-2009 charter afgelopen en herdooopt NORJAN

8-2009 ingebracht bij Minor B.V., Luxemburg, in beheer bij C. Vermeulen
Manager Universal Marine B.V., Krimpen a/d IJssel

28-5-2015 (e) eigenaar Scheepvaartonderneming Norjan C.V., St. John's
Manager Reederei Erwin Strahlmann GmbH & Co KG, Brunsbüttel, Duitsland
Vlag Antigua and Barbuda, roepsein V2GP4
Charter Normed International B.V., Rotterdam

10-10-2017 (e) verkocht Allegro Shipping & Trading Ltd., Istanbul, Turkije
20-10-2017 (v) eigenaar Armador Gemi Isletmeciligi Tic. Ltd. Stl.
Vlag Panama, roepsein 3FMX6, herdoopt HENRIK S

27-10-2017 op reis van Burgas, Bulgarije naar Rotterdam

Informatietip René Cornel

NORJAN op de Westerschelde bij Vlissingen

© Lucien van der Horn

3 november 2017 Nieuwe Waterweg bij Maassluis bestemming Waalhaven, Rotterdam

UNION MANTA
Bouwjaar 2003, imonummer 9261487, grt 3164
Eigenaar Boskalis Offshore Transport Services N.V., Antwerpen
Gebouwd Ørskovs Christensens Staalskibsværft A/S, Frederikshavn / 232

© Ruud Zegwaard

1 november 2017 aankomst Terneuzen onderweg naar Gent komend uit Shoreham

LADY AMI
Bouwjaar 2015, imonummer 9624861, grt 2544
Eigenaar Beheermaatschappij Lady Ami B.V., Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Groningen Shipyards, Waterhuizen / 132
LxBxH 84.98 x 13.35 x 7.73 meter
Motor Caterpillar, vermogen 1015 bhp, snelheid 10 knoop, roepsein PCZT

© Marcel van Luik

1 november 2017 na montage schroefas, schroef en roer
bij de Koninklijke Niestern Sander B.V. te Delfzijl, op transport richting Groningen

MIDDELBURG
Imonummer 9405370
23-2-2008 (e) te water gelaten als het laatste schip gebouwd
door Maas Shipyards B.V. te Waterhuizen, bouwnummer 12

© Bert Romeling






2-7-2008 als NEW VITA door sleepboten GYAS en WATERPOORT naar Delfzijl gebracht
3-7-2008 vertrokken van Delfzijl naar Leer en opgelegd,
later opgelegd te Emden en Bremerhaven

2-2013 nieuwe naam LOUISSA-ELENA
thuishaven en vlag St. John's Antigua and Barbuda
Eigenaar Alpha Shipping Co., Riga, 2.039 GT, 4.000 DWT

12-5-2013 verhaald naar Groningen Shipyard B.V., Waterhuizen en opgelegd

14-6-2016 (e) verkocht aan Holland Tankfahrt G.m.b.H., Leer,
in beheer bij Zand- & Grinthandel Van Ouwerkerk B.V., Middelburg,
wordt verbouwd tot zandzuiger MIDDELBURG

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

28 oktober 2017 tijdens de werkzaamheden
bij de Koninklijke Niestern Sander B.V. te Delfzijl

© Bert Romeling

Voormalig Nederlands zeeschip 'Shipmair VII' gezonken op de Zwarte Zee

Het is niet duidelijk wat er precies gebeurd is
Tien bemanningsleden zijn nog vermist
Het schip verdween woensdagochtend 1 november 2017 op de Zwarte Zee

Inmiddels is het schip op 88 meter diepte gevonden door een op afstand bestuurbare onderzeeboot, meldt de Turkse krant Hürriyet

Het zonk zeven mijl (zo’n 13 kilometer) van de kust van de regio Şile
De bemanningsleden zijn nog vermist

De 78-meter lange de 'Bilal Bal' vervoerde meer dan drieduizend ton gietijzer vanuit de provincie Bursa ten zuiden van de Bosphorus naar de noordelijke provincie Zonguldak

Crew of sunken freighter missing

The 'Bilal Bal' sank in the nearly morning of Nov 1, 2017,
with a crew of ten on board in the Black Sea, about 12 miles from Ağva Karacaköy
at a water depth of 88 meters

The ship had sailed from Istanbul at 8.45 p.m. and was bound for Eregli
in the Zonguldak province with a cargo of 3.800 tons cast iron from the northwestern Turkish province of Bursa

An SAR operation was launched seven miles from the coast of Şile by the Turkish Coastguard with three patrol boats, one helicopter, an aircraft and the 'Kıyem 1', 'Kıyem 5' and 'Kıyem 8' as wekk merchant ships and Coastguard tugs

A naval ship with a ROV and sonar was also requested from the Naval Forces command
Initially only rescue boats and life jackets have been found.

Besides the captain Refik Telci, the Second Captain Cüneyd Yedican, Chief Engineer Ali Doğan, Second Mechanic Hüsamettin Yazıcı and the deckhands Mert İlkmen, Nihat Küçük, Nedim Alicem, Sabri Yıldırım, Engin Selçuk and Vedat Odabaşı were aboard the sunken ship

In te morning hours four of the sailors were recovered dead

Bron Vesseltracker.com

SHIPMAIR VII
Bouwjaar 1974, imonummer 7358664, grt 1599
Eigenaar Shipmair B.V., Rotterdam
Manager Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam
Gebouwd Frederikshavn Værft A/S, Frederikshavn / 350
LxBxH 78.52 x 13.09 x 7.01 meter
Vermogen 2150 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein PHMM

9-1974 opgeleverd als MERCANDIAN SUPPLIER

1974 verkocht aan Shipmair B.V., Rotterdam, beheer bij Oost Atlantic Lijn B.V.,
herdoopt SHIPMAIR VII

1977 verkocht en herdoopt SELIN

1993 verkocht aan Obahan Insaat Ticaret ve Sanayi Ltd., Istanbul-Turkije
herdoopt BEHCET CANBAZ

5-2-2007 (e) in beheer bij Canbaz Denizcilik
2007 verkocht aan Ucel Deniz ve Kara, Turkije
2-7-2007 (e) herdoopt BILAL BAL
31-3-2009 (e) verkocht Çavuşoğlu Kara ve Deniz Nakliyat Ticaret Limited Şirketi, Istanbul

2011 verkocht aan ÜÇEL Denizcilik ve Ticaret A.Ş., Istanbul,
in beheer bij Çavuşoğlu Kara ve Deniz Nakliyat Ticaret Limited Şirketi, Istanbul

26-7-2017 vertrokken van Korfez, Turkije naar Samsun, Turkije
26-7-2017 in de Zee van Marmara aan de grond gelopen bij Adalar, Büyükada Island,
na 5 uur op eigen kracht vlot gebracht
30-7-2017 vertrokken van
Turkish-Shipyards Ship Building & Repair Ltd., Istanbul naar Samsun

Informatie Scheepsfotoruilbeurs & A. Verhoeff

BILAL BAL aankomst haven Bartin op 10 juni 2016

© Babür Halulu

21 oktober 2017 op de Saone boven Macon

AQUARIUS
Bouwjaar 1996, imonummer 9143582, grt 1141
Eigenaar Baltnautic Shipping Ltd., Klaipeda
Manager Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco Plocka Stocznia Rzecna, Plock
Afgebouwd Schiffswerft Schlömer GmbH & Co. K.G., Oldersum
Bodewes Binnenvaart B.V., Millingen / 601
LxBxH 81.42 x 9.46 x 4.65 meter
Motor Cummins, vermogen 1019 hp / 750 kW, snelheid 9.5 knoop, roepsein LYST

De voormalige Nederlandse WARBER
van V.o.f. A. Visser-Bakker, Sneek en 25 februari 2008 verkocht/herdoopt

© Annemarie van Oers / via Koos Goudriaan



30 oktober 2017 inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

SELENKA
Bouwjaar 2009, imonummer 9447067, grt 7260
Eigenaar Selenka Shipping Ltd., Valletta, Malta
Manager Tune Chemical Tankers B.V., Hellevoetsluis
Loa 131.85 meter, breedte 18.90 meter, diepgang 7.98 meter
Shipyard Tersan Tersanecilik Tasimacilik San ve Tic A.S., Istanbul

© Marcel Coster + link Meer foto


Paal 83, sierlijke nieuwe uitkijktoren langs Calandkanaal

Havenbedrijf Rotterdam opent op 10 november uitkijktoren Paal 83 op de Rozenburgse Landtong langs het Calandkanaal (havennummer 5340)

Het is een eerbetoon aan de eerste ligplaats voor de overslag en het bunkeren
(tanken) van LNG, vloeibaar gemaakt aardgas
Kunstproducent Mothership ontwikkelde de 22 meter hoge uitkijkpost over deze ligplaats

De installatie van Paal 83 op de groene Rozenburgse Landtong past in het beleid van het Havenbedrijf om de haven aantrekkelijk vorm te geven en laat zien dat natuur in deze industriële omgeving floreert
“Bekend maakt bemind”, vindt Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf

“De Landtong Rozenburg is een groene oase, ideaal om te fietsen, te wandelen
en te genieten van het prachtige uitzicht op de grootste haven van Europa
Deze uitkijktoren geeft daarop een nieuw perspectief”

“Onze inspiratie voor dit ontwerp zijn de roeiers;
de gebruikers van de meerpalen overal in de haven”, aldus Jeroen Everaert

“Hun werk bestaat onder meer uit het afmeren van schepen aan deze palen
Zelfs de allergrootste schepen liggen op deze manier vast

Paal 83 is vernoemd naar de afmeerpalen die de basis vormen van de nieuwe LNG ligplaats

De kern van Paal 83 is een gerecyclede afmeerpaal
Dit illustreert de ambitie van het Havenbedrijf een duurzame haven te zijn

Persbericht/foto © Havenbedrijf Rotterdam / via Bert Lamers