Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
OCEAN SPRINTER
Bouwjaar 1962, imonummer 5260564, grt 1409
Eigenaar Scheepvaart Mij. "Vriesexpress" N.V., Rotterdam
Manager N.V. Scheepvaartkantoor Groningen
Gebouwd Scheepswerf "De Waal" N.V., Zaltbommel / 675
LxBxH 80.73 x 11.03 x 4.64 meter
Vermogen 2150 pk, snelheid 14.0 knoop, roepsein PGLU

17 januari 1968 het koelschip ms 'Ocean Sprinter' bouwjaar 1962
van Scheepvaart Maatschappij 'Vriesexpress' N.V. uit Rotterdam
op weg van Summerside, Canada naar Grimsby, Engeland maakt tijdens slecht weer
zware slagzij op circa 400 zeemijl van Cape Race op de Atlantische Oceaan

Het schip moet door de 16 koppige bemanning worden verlaten,
waarna deze aan boord van de US Coastguard-cutter 'Abescon' worden genomen

Het schip zinkt echter niet en nog voordat het door een sleepboot
van L. Smit & Co op sleeptouw kan worden genomen,
wordt het door twee Canadese trawlers naar St. John gesleept

De 'Ocean Sprinter' zal later worden terug geleverd aan de eigenaren

Collectie Mare Liberum Scheepsfotografie Startpagina

Paal 83 geopend

Vrijdag 10 november opende het Havenbedrijf Rotterdam uitkijktoren Paal 83
op de Rozenburgse Landtong langs het Calandkanaal (havennummer 5340)

Het is een eerbetoon aan de eerste ligplaats voor de overslag en het bunkeren (tanken)
van LNG, vloeibaar gemaakt aardgas
Kunstproducent Mothership ontwikkelde de 22 meter hoge uitkijkpost over deze ligplaats

De installatie van Paal 83 op de groene Rozenburgse Landtong past in het beleid
van het Havenbedrijf om de haven aantrekkelijk vorm te geven
en laat zien dat natuur in deze industriële omgeving floreert

“Bekend maakt bemind”, vindt Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf
“De Landtong Rozenburg is een groene oase, ideaal om te fietsen, te wandelen en te genieten van het prachtige uitzicht op de grootste haven van Europa
Deze uitkijktoren geeft daarop een nieuw perspectief

Paal 83 is vernoemd naar de afmeerpalen die de basis vormen van de nieuwe LNG ligplaats
De kern van Paal 83 is een gerecyclede afmeerpaal
Dit illustreert de ambitie van het Havenbedrijf een duurzame haven te zijn

Persbericht Havenbedrijf Rotterdam / via Bert Lamers

© Ries van Wendel de Roode
10 november 2017 op de Westerschelde bij Vlissingen bestemming Tarragonna

STOLT SANDPIPER
Bouwjaar 2011, imonummer 9566758, grt 3327
Eigenaar Brovig Stainless A.S., Cardiff
Manager Stolt Tankers B.V., Rotterdam
Bouwwerf Chuandong Shipyard / HT0122

© Lucien van der Horn

9 november 2017 op de Eems vanuit Esbjerg, Denemarken naar Papenburg, Duitsland

PEAK BRESKENS
Bouwjaar 2011, imonummer 9612545, grt 2978
Eigenaar B.V. Beheer ms Abis Breskens, Harlingen / Peak Projects Carriers AS, Nyborg
Manager Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Casco Partner Shipyard Szczecin, Polen / 109
Afgebouwd Shipkits B.V., Harlingen / 109
LxBxH 89.45 x 14.00 x 6.80 meter
Motorvermogen 2065 bhp, snelheid 12 knoop, roepsein PCJN

Voormalige ABIS BRESKENS beheer Abis Shipping B.V., Harlingen en 1-2017 herdoopt

© Bert Romeling

9 november 2017 op de Eems na vertrek Emden met bestemming Dieppe

NORTHERN ROCK
Bouwjaar 2015, imonummer 9728887, grt 2989
Eigenaar Northern Seatrade B.V., Urk
Manager Hartman Seatrade, Urk
Casco Partner Shipyard Sp.z.o.o., Szczecin, Polen
Afgebouwd Hartman Marine Shipbuilding B.V., Urk / 008
LxBxH 92.90 x 14.75 x 5.50 meter
Motorvermogen 1632 bhp, snelheid 11.5 knoop, roepsein PCZQ

© Bert Romeling

8 november 2017 vertrek IJmuiden met bestemming Duinkerken

AASLI
Bouwjaar 1994, imonummer 9060778, grt 3968
Eigenaar Aasen Transport AS, Gibraltar / Aasen Shipping AS, Mosterhamn
Gebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 566
LxBxH 100.70 x 15.85 x 9.05 meter
Vermogen 2719 bhp / 2000 kW, snelheid 12 knoop, roepsein ZDKD7

© Marcel Coster




Voormalige Nederlandse COMTESSE
van B.V. Globecka, B.V. Nobecka & B.V. Tribecka, Groningen
Manager Beck’s Scheepvaartkantoor B.V., Groningen

2000 herdoopt als GLOBE van Rederij ms Comtesse, Groningen
Manager Beck’s Scheepvaartkantoor B.V., Groningen

14 oktober 2004 te Varna, Bulgarije na dokbeurt herdoopt AASLI

Herdoopt na verkoop

SYLVIA ALPHA
Bouwjaar 1977, imonummer 7702994, grt 1599
Eigenaar Sylvia Cargo B.V., Groningen
Gebouwd Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 206
LxBxH 81.72 x 14.10 x 6.61 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 12.5 knoop, roepsein PHTL

15-3-1977 kiel gelegd
16-9-1977 te water gelaten
31-10-1977 proefvaart en opgeleverd

1985 verkocht aan Rederij Linde Lloyd VII B.V., Zaandam,
in beheer bij Sandfirden B.V., Haren en Otto A. Muller G.m.b.H.
4-1985 herdoopt REESTLAND

1987 verkocht aan Carib Bird N.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Sandfirden B.V., Haren, 5-1987 herdoopt CARIB BIRD

1988 verkocht aan Kustvaartonderneming Elise B.V., Delfzijl,
in beheer bij Sandfirden B.V., Haren, 1988 herdoopt KATJA




10-5-1991 verkocht aan Pijpers Expeditiebedrijf N.V., Rotterdam,
in beheer Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam, herdoopt VREDEHOF

22-7-1991 verkocht aan Rederij Vredehof B.V., Rotterdam,
in beheer Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam

1993 verkocht aan Shipping Company Scotia N.V., Willemstad-N.A.,
in beheer Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam
4-1993 herdoopt SCOTIA

1994 in beheer bij Hanno-OAM Shipping B.V.
1-1998 thuishaven Rotterdam

27-12-2001 verkocht aan Rederij Combi Trader B.V., Rotterdam,
in beheer bij Arklow Shipping Nederland B.V.

2002 verkocht aan Prime Marine & Trading Co., Honduras,
in beheer bij Abourjeily Ship Management Co., Beirut
15-5-2002 gearriveerd aan de Parkkade te Rotterdam
5-2002 te Rotterdam herdoopt BROTHERS START, vlag Cambodja
20-5-2002 vertrokken van Rotterdam naar Antwerpen

7-2004 vlag Libanon

10-8-2012 (e) verkocht aan Markabi Brothers Co. Ltd.,
Charlestown-St. Kitts & Nevis (roepsein V4NW2),
in beheer bij Abourjeily Ship Management S.a.r.l., Beirut
10-8-2012 herdoopt MONIR

11-10-2017 (e) verkocht Sousou Shipping Inc., Charlestown-St. Kitts & Nevis
10-2017 herdoopt LILI

Scheepsfotoruilbeurs & A. Verhoeff

KATJA in de haven van Rotterdam

© Jan van Oost




Als BROTHERS START op 27 april 2009 te Zakynthos

© Patrick Blankwaard

4 november 2017 inkomend Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

NEPTUN 11
Bouwjaar 2011, imonummer 9571208, grt 459
Eigenaar Neptune Marine Towage VI B.V., Gibraltar
Manager Neptune Marine Service B.V., Aalst
Gebouwd Panyu Yuefeng Shipbuilding & Repairing Factory, Panyu / YD12
LxBxH 36.00 x 10.40 x 5.00 meter
Motorvermogen 3234 bhp / 2388 kW, snelheid 12 knoop, roepsein ZDKE9

© Koos Goudriaan



Uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

GREEN OCEAN
Bouwjaar 1992, imonummer 9001916, grt 4091
Eigenaar Green Shipping A/S, Nassau
Manager Green Management Sp. z o.o., Gdynia, Polen
Gebouwd Yssel-Vliet Combinatie B.V., Capelle a/d IJssel / 254
LxBxH 108.22 x 16.21 x 9.60 meter
Vermogen 5437 pk, snelheid 17.5 knoop, roepsein C6VY8

De voormalige Nederlandse OCEAAN KLIPPER
van Jaczon Oceaan Klipper B.V., Scheveningen
Manager Jaczon Rederij & Haringhandel B.V., Scheveningen

© Jan van Oost



8 november 2017 te IJmuiden bij vertrek naar zee met bestemming Rotterdam

WESTEWIND
Bouwjaar: 2003, imonummer: 9201970, grt: 2079
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Westewind, Wemeldinge / J.L. Weststrate
Casco: Ceskoslovenska Plavba Labska A.S. (CSPL), Decin
Afgebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 473
LxBxH: 88,95 x 12,50 x 5,65 meter
Vermogen: 1793 bhp / 1320 kW, snelheid: 10,5 knoop, roepsein: PBJC

© Ruud Coster