Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating 21 december 2004
Nederlands zeeschip EEMS COBALT betrokken bij aanvaring

15-11-2018 tijdens een reis van Delfzijl naar Pasajes (20-11-2018 ETA)
ten noorden van Schiermonnikoog rond 22:15 uur in aanvaring gekomen
met het Turkse vrachtschip PAKSOY 1 imonummer 9081992 (Terneuzen - St. Petersburg)

De boeg van het Turkse schip heeft zich aan stuurboordzijde vlak voor de brug
in het Nederlandse schip geboord, beide schepen zitten nog in elkaar vast

De kans bestaat dat, als ze uit elkaar worden getrokken,
het Turkse schip zoveel water maakt, dat het kan gaan zinken

Het Nederlandse zeeschip vervoert 1800 ton magnesiumcarbonaat,
wat niet als gevaarlijke lading beschouwd wordt, de PAKSOY 1vervoert geen lading

Vrijdagochtend 16-11-2018 lukte het de sleper 'Waterstroom' de twee van elkaar te scheiden

Informatie Scheepsfotoruilbeurs na tip Marcel Coster

EEMS COBALT
Bouwjaar 1993, imonummer 9013062, grt 1666
Eigenaar Eems Cobalt B.V., Delfzijl
Beheer Amasus Support B.V., Delfzijl
Gebouwd Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 432
LxBxH 82,02 x 12,51 x 4,90 meter
Motor Kromhout 8F240 (240x260) 1358 epk / 749 kW, 11 knoop, roepsein PIFO

© Marcel Coster




Dutch and Turkish general cargo ships EEMS COBALT and PAKSOY 1
collided at around 2030 UTC Nov 15 in vicinity 53 44N 006 23E northwest of Borkum island,
Germany, North sea

Ships stuck together and drifted being stuck, until they were separated,
according to AIS, at around 0630 UTC Nov 16

EEMS COBALT was en route from Netherlands to Spain, PAKSOY 1
was en route from Netherlands to S-Petersburg, Russia

No information on damages yet, but understood both ships should sustain serious damages,
and most probably, water ingress

At least 6 SAR ships, tugs and anti-pollution boats are on the site
No injures reported, no pollution, either - Fleetmon.com

© Marcel Coster




PAKSOY 1 op 14 november 2010 afgemeerd in Rotterdam

© Patrick Blankwaard