Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
Aanvaring zeeschip met Belgische loodsboot

Collision off Ostend

On Jan 11, 2018, at 12.45 p.m. the 'Elke W', enroute from Southampton,
where she had sailed on Jan 10, to Antwerp was in collision
with the Belgian pilot vessel "Wandelaar Pilot" (IMO: 9569011),
about 11 miles off the coast of Ostend in the Northsea

The accident happened when the 'Wandelaar Pilot' made a maneuver to drop off a pilot

There were six crew members on board the 'Elke W' who remained unharmed,
just like the 'Wandelaar Pilot's crew
Both ships suffered damage above the waterline

After an inspecton on open sea both ships headed to port

The 'Wandelaar Pilot was to be surveyed in Ostend and berthed at the Wandelaar Quay
at 4 p.m., while the 'Elke W' headed to Flushing for a thorough survey

Bron Vesseltracker.com

ELKE W
Bouwjaar 2006, imonummer 9279070, grt 2409
Eigenaar ms Elke W. GmbH & Co. K.G., St. John's
Manager Reederei André Wieczorek Co. K.G., Hamburg, Duitsland
Casco Shipyard Leda D.O.O., Korcula, Kroatië
Afgebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 1008
LxBxH 82.50 x 12.50 x 8.00 meter
Vermogen 1698 bhp, snelheid 11.5 knoop, roepsein V2DC3

De voormalige Nederlandse STERN van R. Oldekamp, Lemmer
15 oktober 2007 verkocht en herdoopt

© Koos Goudriaan



© Charlie Hill KOOPVAARDIJ

SPOROTA
Eigenaar Spoorhout N.V., 's-Gravenhage
Manager Dammers & van der Heide’s Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam
Bouwwerf N.V. Scheepswerf "De Hoop", Lobith / 211
Bouwjaar 1951
Grt 431
Nrt 316
Dwt 625
Lengte 45,85 meter
Breedte 7,69 meter
Holte 3,56 meter
Vermogen 395 pk
Snelheid 9,0 knoop
Roepsein PHQN
Tewater 14-08-1951
Indienst 01-10-1951

9 maart 1956 verkocht, herdoopt WATERWEG
Eigenaar F. Albers & R. Strating, Rotterdam
Manager N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Amsterdam

19 december 1956 op reis Barcelona naar Goole na aanvaring in dichte mist
met Franse trawler Margot ter hoogte van New Haven gezonken
in de positie van 52.06 NB - 01.51 WL, bemanning gered
LADY NOVA
Bouwjaar 2002, imonummer 9243887, grt 1978
Eigenaar Beheermaatschappij Timberfleet II B.V., Delfzijl
Beheer Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Niestern Sander B.V., Delfzijl / 911
LxBxH 79.98 x 12.10 x 6.45 meter
Vermogen 1698 bhp, snelheid 12.0 knoop, roepsein PBGP

© Simon de Jong Startpagina Meer Dagfoto

6 april 2008 in de Waalhaven te Rotterdam de CORN LILY

De voormalige Nederlandse LEVANTGRACHT
Bouwjaar 1988, imonummer 8714669, grt 6037
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Levantgracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Miho Zosensho K.K., Shimizu / 1325
LxBxH 113.14 x 19.23 x 11.31 meter
Vermogen 6000 epk, snelheid 14 knoop, roepsein PFOH

© Patrick Blankwaard Startpagina Meer Archief

11 januari 2018 arriveerde vanuit Cork (Ierland) in Delfzijl

ALANA EVITA
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9356529, grt: 2281
Eigenaar: Alana Evita Shipping C.V., Emmen / G. de Jonge, Emmercompascuum
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Nova Melnik s.r.o., Melnik
Afgebouwd: Bijlsma Shipyards B.V., Lemmer / 754
LxBxH: 88,97 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 1955 bhp, snelheid: 11 knoop, roepsein: PBRU

© Bert Romeling

Meer schepen in een veilige haven

Het afgelopen jaar arriveerden 29.646 schepen in de Rotterdamse haven

Dat zijn er ruim 600 meer dan in het jaar daarvoor (29.022 zeeschepen)
Het aantal ongelukken daalde van 159 naar 129
Daarbij viel één ‘ernstig ongeluk’ te betreuren

Het ging om een incident met een binnenvaartschip dat stuurloos werd
omdat het met zijn roer over een krib was gevaren

Volgens (rijks)havenmeester René de Vries heeft de afname van het aantal
kleine ongelukken te maken met de investeringen die het Havenbedrijf
de laatste jaren heeft gedaan in de infrastructuur

Het afgelopen jaar zette de trend van efficiëntere inspecties onverminderd door
De afgelopen vijf jaar daalde daardoor het aantal inspecties van 11.000 naar circa 8.500

Zo zijn in 2017 de Zeehavenpolitie en het Havenbedrijf
voor het eerst gezamenlijk de pleziervaart gaan inspecteren

Bron: Persbericht Havenbedrijf Rotterdam

10 april 2015 bij de onderhoudswerf van het Havenbedrijf Rotterdam
in de hoek van de 1e Eemhaven vier havendienstboten,
de RPA 20, de RPA 10, de RPA 13 en de RPA 12

© Bert Lamers



11 januari 2018 afgemeerd te Szczecin, Polen

AASVIK
Bouwjaar 2011, imonummer 9433389, grt 4723
Eigenaar Aasen Shipping AS, Gibraltar
Manager Aasen Shipping AS, Mosterhamn, Noorwegen
Casco Prokon Shipyards, Polen
Afgebouwd Bodewes Shipyards B.V., Hoogezand / 775
LxBxH 116.08 x 15.80 x 8.90 meter
Vermogen 4078 pk, snelheid 13.5 knoop, roepsein ZDQT3

© Simon Tikmaar mv Emma




De voormalige Nederlandse ARKLOW BRIDGE
Eigenaar Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam

In aanbouw als FANGHA voor Reederei Erwin Strahlmann e.K., Marne, Duitsland

2010 contract overgenomen door Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam

28-1-2011 'naamloos' te water gelaten bij Bodewes Shipyards B.V. te Hoogezand
27-5-2011 gedoopt ARKLOW BRIDGE en opgeleverd

13-12-2017 verkocht, thuishaven Gibraltar, herdoopt AASVIK


Herdoopt

SKY
Bouwjaar 2006, imonummer 9349992, grt 5164
Eigenaar Beheermaatschappij ms Sky B.V., Groningen
(Navigia Shipmanagement B.V., Groningen)
Gebouwd Ningbo Xinle Shipbuilding Co. Ltd. / XL2005-3
LxBxH 119.95 x 16.80 x 8.20 meter
Vermogen 3397 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein PHHS

In aanbouw als SIDER TIDE aan Navigazione Due Golfi S.p.A., Napels-Italië
4-6-2006 (s) herdoopt SIDER SKY
26-9-2006 (BV) opgeleverd door bouwwerf

2006 verkocht aan Beheer Maatschappij ms “Sky”, Groningen,
in beheer bij Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
8-11-2006 te Salerno overgedragen
9-11-2006 herdoopt SKY, roepsein PHHS

5-2-2007 herdoopt GEESTEDIJK
vlag Antigua & Barbuda, roepsein V2PK5
25-6-2007 (e) verkocht aan Geestedijk Navigation Ltd., Antigua and Barbuda,
in beheer bij Navigia Shipmanagement B.V., Groningen

2-10-2007 (e) verkocht aan
Reederei ms “Global Hera” G.m.b.H. & Co. K.G., Antigua & Barbuda,
in beheer bij Global Hanseatic Shipping G.m.b.H., Hamburg
2-10-2007 (s) herdoopt GLOBAL HERA, roepsein V2CZ8

28-8-2011 gearriveerd te Falmouth
31-10-2011 te Falmouth gerechtelijk verkocht,
ingebracht bij Tiverton Shipping Company Ltd., Majuro-Marshall Islands
(Ems Leda Shipping G.m.b.H. & Co. K.G., Leer),
in beheer bij Briese Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., Leer
7-11-2011 (m) te Falmouth herdoopt TIVERTON, roepsein V7XK6

19-11-2016 gearriveerd te Amsterdam
2-12-2016 (v) te Amsterdam herdoopt DAWPOOL

28-11-2017 (e) verkocht Altay Navigation Ltd., Istanbul, vlag Marshall Islands,
in beheer bij Beyaz Denizcilik Ltd. Sti., Istanbul, herdoopt ALTAY

Scheepsfotoruilbeurs

TIVERTON op 9 mei 2016 in het Spaanse Malaga afgemeerd

© Patrick Blankwaard




DAWPOOL op 3 december 2016 Noordzeekanaal onderweg naar zee

© Ruud Coster

Vermoedelijk gesloopt

ELIZABETH ROORDA
Bouwjaar 1955, imonummer 5403697, grt 499
Eigenaar C.J. Roorda, Leidschendam
Manager W.F. Kampman’s Bevrachtings- & Controlebedrijf N.V., Amsterdam
Gebouwd Scheepswerf "Volharding" Gebr. Bodewes, Foxhol / 135
LxBxH 50.86 x 8.97 x 3.42 meter
Vermogen 395 epk, snelheid 10.0 knoop, roepsein PDWV
8-9-1955 opgeleverd

1960 thuishaven Rotterdam

2-4-1963 verkocht aan Elon G. Johansson, Skärhamn-Zweden, herdoopt ELIZABETH

1971 verkocht aan Johan Gunnar Sörqvist Partrederi, Ånimskog-Zweden
8-2-1977 verkocht aan Karl Egoth Sörqvist Partrederi, Ånimskog-Zweden

1989 verkocht aan Partille Industriservice A/B, Gothenborg-Sweden,
in beheer bij Kalju Reesalu, Gothenborg

21-1-1991 verkocht aan Alex Shipping Co. Ltd., St. John's-Antigua & Barbuda
6-1991 verkocht aan E.S.T. Marine Co. Ltd., St. St. John's-Antigua & Barbuda,
herdoopt LIISA

1992 verkocht aan A/S Reldor, Parnu-Estland, herdoopt ELIZABETH

5-1998 verkocht aan J.P. Shipping Ltd., Helsinki-Finland, herdoopt ELIZABETH P

2000 verkocht aan A/B Ronja Marin Ltd., Porvoo-Finland, herdoopt RONJA

9-12-2003 verkocht aan Galgamesh, Thika, Kenia, thuishaven en vlag Moroni, Comoros

24-8-2006 te Mogadishu nadat de haven sinds 1995 was gesloten

2012 als RONJA gesloopt te Mogadishu 2012?

Scheepsfotoruilbeurs na tip A. Verhoeff

© Charlie Hill

9 januari 2018 door het Breeddiep

ROOS
Bouwjaar 1954, ENInummer 02308960, grt 28
Eigenaar Rijn B.V., Barendrecht
Gebouwd N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen / 478
LxBxH 23.20 x 6.25 x 3.04 meter
Motorvermogen 900 pk, snelheid 9 knoop

2-6-1954 opgeleverd als KATENDRECHT
aan N.V. L. Smit & Co.’s Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam

10-4-1972 verkocht aan Smit Havensleepdiensten B.V., Rotterdam

11-5-1976 verkocht Sleepdienst & Transportonderneming G.J. Eerland L.C.Mzn. B.V., Rotterdam, herdoopt EERLAND 23

1982 verbouwd bij Constructiebedrijf Y. de Lange, Heerjansdam,
o.a. de opbouw verbouwd en nieuwe stuurhut, nieuwe motor geplaatst, 900 epk, G.M.
1995 nieuwe motor, 1000 epk, 12 cyl, 1.200 omw/min., Mitsubishi S12RMPTA NE-95

15-5-2002 verkocht aan Smit Transport Europe B.V., Rotterdam

13-1-2017 opgelegd in Waalhaven, Rotterdam
2-2017 verkocht en herdoopt ROOS

© Ruud Zegwaard