Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
2 mei 2019 te IJmuiden vanuit de Haringhaven onderweg naar zee

DRIFA
Bouwjaar 1967, imonummer 8133138, grt 191
Eigenaar Mairan Shipping B.V., Panama
Manager GloMar Shipmanagement B.V., Den Helder

© Marcel Coster



Gespot als LUCILLE eigenaar Uni-Ocean Lines Pte. Ltd., Singapore
De voormalige Nederlandse

WONOSARI
Eigenaar N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam
Bouwwerf Howaldtswerke A.G., Hamburg / 874
Bouwjaar 1952
Grt 7583
Nrt 4210
Dwt 10882
Lengte 154,82 meter
Breedte 20,15 meter
Holte 12,19 meter
Vermogen 8250 pk
Snelheid 16 knoop
Imonummer 5392642
Roepsein PIRP
Kiel 27-08-1951
Tewater 26-05-1952
Proefvaart 24-08-1952
Indienst 03-09-1952

1970 eigenaar Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam

November 1971 eigenaar Ruys Transportgroep N.V.

26 april 1976 te Yokohama overgedragen, herdoopt als Lucille

21 september 1980 te Basrah aangekomen
en tijdens de Iran-Irak oorlog daar beschadigd, opgelegd Shat El Arab
1982 constructieve total loss verklaard

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden



MARIAN-V
Bouwjaar 1984, imonummer 8412821, grt 277
Eigenaar Stemat B.V., Rotterdam
Bouwwerf I.M.C., Tonnay-Charente, Rochefort / 303
LxBxH 30.12 x 8.72 x 2.63 meter
Motorvermogen 854 kW, 1160 epk, snelheid 10 knoop, roepsein PDGV

© Kees Bustraan Startpagina meer Dagfoto



4 mei 2019 een Hollandse ontmoeting op het Kielerkanaal met bestemming Oldenburg
Wij zijn onderweg naar Inkoo, Finland

JEANNY
Bouwjaar: 1970, imonummer: 8135459, grt: 605
Eigenaar: Jens Roloff, Delfzijl / Amasus Shipping B.V., Farmsum
Gebouwd Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. N.V., Wartena / 582
LxBxH: 67.00 (65.13) x 8.13 x 3.74 (2.62) meter, roepsein: PEIE

© Gerrit de Vries mv Emma




Voormalige Nederlandse BANJAARD van T. Verschoor, Lemmer
t/m 1973 gevaren in de binnenvaart, daarna in de zeevaart

1981 als GESINA van G.W. Bosma, Delfzijl

1990 als ALDEBARAN van J. Bakker e.a., Groningen

3 januari 1994 als GITANA van Gitana C.V., Delfzijl / Amasus Shipping B.V., Delfzijl

Augustus 2006 verkocht naar Duitsland, herdoopt als JEANNY, roepsein DK7359

1 juli 2008 onder de Nederlandse vlag, thuishaven Delfzijl

© Gerrit de Vries mv Emma

Voormalig Nederlands zeeschip na motorstoring aan de grond gelopen

Grounding off Goole

The 'Sylve' ran aground after an engine failure in position 53 41 17.8 N, 000 51 22.5 W,
on May 2, 2019, on May 2, 2019, at 7.15 p.m.

Two tugs were sent to the incident site

The vessel was refloated on May 3 at 07.30 a.m. and taken in tow towards Goole

It was enroute from Riga to Goole with a cargo of 3325 tons timber

Bron: Vesseltracker.com

SYLVE
Bouwjaar 1990, imonummer 8906286, grt 1999
Eigenaar Sylve Shipping Ltd., Limassol
Beheer Smythe Shipping Inc., Hvidovre, Denemarken
Bouwwerf B.V. Scheepswerf Ferus Smit, Hoogezand / 266
LxBxDg 82,40 x 12,50 x 4,94 meter, capaciteit 4530m³ bales/grain
Motor Caterpillar 3606TA (280x300) 1289 kW, snelheid 12 knoop, roepsein P3ZM8

Voormalige Nederlandse MORGENSTOND II
7 november 1990 opgeleverd Rederij C.T. Drent & Zn., Siddeburen

1997 verkocht aan Scheepvaartbedrijf Tielmast B.V., Vreeswijk en herdoopt VIOS

April 2001 verkocht en herdoopt als SYLVE

© Marcel Coster

4 mei 2019 afgemeerd aan de zoutverlading Akzo Nobel te Delfzijl,
arriveerde vanuit Duinkerken, Frankrijk

PEAK SAUDA
Bouwjaar 1999, imonummer 9187136, grt 2999
Eigenaar Norwegian Fjord B.V., Delfzijl / Peak Project Carriers AS
Manager Gronberg Ship Management B.V., Groningen
Gebouwd Damen Yichang Shipyard Co., Yichang / 741
LxBxH 95.08 x 13.21 x 7.15 meter
Motor MAK vermogen 2034 epk, snelheid 12 knoop, roepsein PHQA

Voormalige Nederlandse SOLVI A eigenaar CA Bulkships AS, Ridderkerk
Manager Vaage Ship Management AS, Bergen, Noorwegen

4-10-2013 verkocht aan Miss Sharon B.V., Delfzijl,
in beheer bij Flagship Management Co. B.V., Farmsum
7-10-2013 te Rotterdam herdoopt als SHARON

20-11-2015 eigenaar Eems Beheer VII B.V., Delfzijl, beheer Wagenborg Shipping B.V.

2-4-2019 na verkoop herdoopt als PEAK SAUDA

© Bert Romeling


4 mei 2019 drooggezet bij werf Koninklijke Niestern Sander B.V. te Delfzijl

LINDEBORG
Bouwjaar 2005, imonummer 9279068, grt 2409
Eigenaar Scheepvaartonderneming Lindeborg B.V., Delfzijl
Beheer Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco Shipyard Leda D.O.O., Korçula, Kroatië
Afgebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 1007
LxBxH 82,50 x 12,50 x 8,00 meter
Motor Caterpillar 3512BHD (170x215) 1698 epk, 11 knoop, roepsein PHEH

© Bert Romeling




21-10-2005 opgeleverd als DIAMANT aan Combinatie Van Donderen V.o.F., Delfzijl,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl voor K. van Donderen

14-7-2008 ingebracht bij C.V. Scheepvaartonderneming Van Donderen, Delfzijl,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

2010 verkocht aan C.V. Souwerbren Scheepvaart, Alkmaar
18-8-2010 bij Kon. Niestern Sander B.V. te Delfzijl herdoopt als NOORDERLICHT

4-2019 verkocht aan Scheepvaartonderneming Lindeborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

15-4-2019 herdoopt als LINDEBORG

© Bert Romeling

4 mei 2019 in de IJmond op het Noordzeekanaal met bestemming Amsterdam

RMS CARELIE
Bouwjaar: 1993, imonummer: 9075357, grt: 1681
Eigenaar: Rederi Ab Nathalie, Mariehamn, Finland
Gebouwd: Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V., Wartena / 665
Lxbxh: 81.70 x 11.00 x 5.67 meter
Motor: Caterpillar 3512TA, 750 kW, 12 knoop, roepsein: OJSL

© Ruud Coster




1993 opgeleverd als JASON aan C.V. Scheepvaartonderneming "Jason", Geldermalsen

27-1-2000 verkocht aan C.V. Scheepvaartonderneming “Triton”, Delfzijl,
thuishaven Wognum, beheer Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl voor T. Hagebeuk,
herdoopt als TALOS

2006 verkocht aan C.V. Scheepvaartonderneming “But”, Vlissingen
22-6-2006 te Delfzijl herdoopt als PANTA RHEI

17-6-2008 verkocht BWK Schiffinvest G.m.b.H., Duisburg, Duitsland
Manager Rhenus Maritime Services GmbH, Duisburg, Duitsland

7-7-2008 overdracht & herdoopt als RMS RUHRORT
Vlag Antigua & Barbuda, thuishaven St. John's, roepsein V2DP6

14-9-2018 te Tallinn verkocht en overgedragen Rederi Ab Nathalie, Turku, Finland
Vlag Finland, thuishaven Mariehamn, roepsein OJSL
In timecharter bij Rhenus Maritime Services GmbH
20-9-2018 herdoopt als RMS CARELIE

© Ruud Coster

3 mei 2019 in de IJmond op het Noordzeekanaal met bestemming Beringhaven, Amsterdam

SAVA
Bouwjaar 1999, imonummer 9158082, grt 5638
Eigenaar Sava Shipping Line Corp., Port Vila
Manager Kamer Marine Denizcilik Ic ve Dis Ticaret Ltd Sti, Istanbul
Casco Santierul Naval S.A., Galatz / 925
Afgebouwd B.V. Scheepswerf Damen Hoogezand, Foxhol / 802
LxBxH 121.39 x 15.85 x 9.75 meter
Motor MAK 8M32, 2999 kW, snelheid 15 knoop, roepsein YJWH6

© Marcel Coster




15-5-1999 opgeleverd als Nederlandse BOTERDIEP
Eigenaar Scheepvaartonderneming ms Boterdiep C.V., Groningen
Manager Feederlines B.V., Groningen

8-2006 eigenaar Beheermaatschappij ms Boterdiep B.V., Groningen
Manager Feederlines B.V., Groningen

31-10-2011 te Antwerpen onder de vlag van Liberia gebracht, roepsein A8ZN9

12-12-2013 verkocht aan Su-Ay 1 Shipping Ltd., Panama, roepsein 3FUL4,
beheer Kadir Çolak Denizcilik Turizm ve Ticaret A.Ş., Istanbul, herdoopt als SERENAY 1

14-11-2017 te Tuzla, Turkije verkocht en herdoopt als SAVA

© Marcel Coster

Gearriveerd voor de sloop

P&O NEDLLOYD SCANDIA
Bouwjaar 1999, imonummer 9208368, grt 19131
Eigenaar Scandia Shipping Corp., Monrovia / Christian F. Ahrenkiel GmbH & Co.
Manager P&O Nedlloyd B.V., Rotterdam
Gebouwd Hudong Shipyard Co. Ltd., Shanghai / H1255A
LxBxH 188.90 x 26.20 x 14.20 meter, motorvermogen 23084 epk, snelheid 22 knoop
14-6-1999 te water gelaten
6-2000 opgeleverd als SCANDIA aan Schiffahrtsges. M.b.H. & Co. K.G. m.s. “Scandia”,
(Scandia Shipping Corp.), Monrovia-Liberia,
in beheer bij Ahrenkiel Shipmanagement G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg

2002 in charter bij P&O Nedlloyd
12-6-2002 herdoopt als P&O NEDLLOYD SCANDIA

11-2002 uit charter
15-11-2002 en herdoopt SCANDIA

19-6-2003 (e) verkocht aan Scandia Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., Liberia,
in beheer bij Claudemus G.m.b.H. & Co. K.G.
3-12-2003 herdoopt CMA CGM PUMA

11-2008 herdoopt als AS SCANDIA

6-12-2013 (e) verkocht aan PSA Marine Pte. Ltd, Singapore,
in beheer bij Trust Maritime Services Pte. Ltd., herdoopt IG 2

8-2-2019 van Singapore
22-2-2019 (e) verkocht Scandi Navigation Pte. Ltd., Dubai, vlag Nauru, roepsein C2AE2,
in beheer bij Almanac Ship Management LLC, Dubai, herdoopt G2

3-2019 verkocht aan Chittagong Breakers
2-3-2019 t.h.v. Langkawi op weg naar de sloop
7-3-2019 op de rede bij Chittagong
11-3-2019 te Chittagong op het strand gezet om gesloopt te worden

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

CMA CGM PUMA op 2-7-2006 bij Puerto Caldera

© Captain Peter

3 mei 2019 op de Eems onderweg naar Delfzijl, wij zijn onderweg naar Inkoo, Finland

PANDA
Bouwjaar 2001, imonummer 9201968, grt 2088
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Panda, Delfzijl / H.J. Held
Beheer Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco Ceskoslovenska Plavba Labska S.A., Decin, Tsjechië
Afgebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 472
LxBxH 88,95 x 12,50 x 5,65 meter
Motor Wärtsilä 8L20 (200x280) 1440 kW, snelheid 10.5 knoop, roepsein PBCS

© Gerrit de Vries mv Emma



2 mei 2019 op de Westerschelde bij Vlissingen met bestemming Antwerpen

WEC MONDRIAAN
Bouwjaar 2006, imonummer 9354363, grt 9981
Eigenaar Holland Maas Beheer V B.V., Madeira / MSC Shipmanagement Ltd.
Manager W.E.C. Lines B.V., Rotterdam
Gebouwd J.J. Sietas K.G. Schiffswerft G.m.b.H. & Co., Hamburg / 1235

© Lucien van der Horn

Het nieuwe opleidingsschip van het Scheepvaart en Transport College (STC)
moet kunnen varen op stroom en gas

Dat staat in het programma van eisen voor het nog te bouwen vaartuig
Voor de bouw volgt de Rotterdamse havenschool een aanbestedingsprocedure
Bouwers hebben tot juni de tijd om hun offertes in te dienen

Het STC staat volgende week op de vakbeurs 'Maritieme Industry' in Gorinchem
om scheepsbouwers warm te maken voor het project

Het nieuwe schip zal 'Ab Initio' gaan heten, Latijn voor 'Van het begin af'
De naam is bedacht door leerlingen

'Ab Initio' vervangt de huidige, 50 jaar oude opleidingsschepen 'Prinses Christina'
en 'Prinses Beatrix' en zal in 2021 in de vaart worden gebracht

De ambities zijn hoog, zegt Nicole van Spronsen, projectleider
vanuit de school voor de bouw 'Het is het visitekaartje van het STC'
Behalve veilig en praktisch voor 36 leerlingen moet het schip ook milieuvriendelijk zijn

Bron AD.nl

4 april 2019 de 'Prinses Christina' en de 'Prinses Beatrix'
afgemeerd in de Rotterdamse Scheepmakershaven

© Bert Lamers