Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
25 augustus 2019 Oude Maas bij Spijkenisse onderweg van Moerdijk naar New Holland (GB)

LADY ISABEL
Bouwjaar 1997, imonummer 9148128, grt 3222
Eigenaar B.V. Beheermaatschappij Isabel II, Delfzijl
Manager Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd Niestern Sander B.V., Delfzijl / 903
LxBxH 88.05 x 14.46 x 8.06 meter
Motor Caterpillar 3608TA, 3344 epk, 13.5 knoop, roepsein PDGZ

© Cees van der Kooij



ASMIDISKE
Eigenaar Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Maatschappij N.V., Rotterdam
Bouwwerf Blohm & Voss A.G., Hamburg / 808
Bouwjaar 1958
Grt 11396
Nrt 7059
Dwt 15650
Lengte 165,11 meter
Breedte 20,64 meter
Holte 12,17 meter
Vermogen 6650 pk
Snelheid 14,5 knoop
Imonummer 5027039
Roepsein PCUW
Tewater 29-03-1958
Indienst 23-06-1958

1973 / Salton Sea
1980 / Hong Qi 301

1983 in de binnenlandse vaart China
1985 verbouwd laadbomen & winches zijn verwijderd,
luikhoofden verstevigd voor vervoer van zware lading
September 2010 geen vermelding meer in het Lloyd’s Register, bestaan twijfelachtig

© John Sins Startpaginameer Vervlogen tijden



© Malcolm Cranfield

MENNA
Bouwjaar 1979, imonummer 7516694, grt 1599
Eigenaar Wijnne & Barends Cargadoors- & Agentuurkantoren B.V., Delfzijl
Gebouwd Scheepswerf "Voorwaarts" B.V., Hoogezand / 219
LxBxH 75.11 x 12.58 x 5.36 meter
Vermogen 1500 epk, snelheid 12 knoop, roepsein PGFA

© Karel Eisses Startpagina meer Dagfoto



17-6-1995 verkocht aan Rederij Sanitas, Delfzijl, herdoopt ERNA

2002 verkocht aan Torsö Rederi AB, Kallandsö-Zweden
25-2-2002 overgedragen en herdoopt WINDENA
in beheer bij O.P. Svenssons Skeppsmäkleri AB, Gothenborg, roepsein SHPX

2010 verkocht aan Falko Kohlken, Brake (Kohlken Seeschiffahrt),
vlag Dominica, roepsein J7BR2,herdoopt MARTHA

3-7-2012 beheer (chartering management) bij JMB Bjerrum & Jensen A.p.S., Svendborg

4-2013 opgelegd in de Südhafen te Papenburg

© Ton Grootenboer



10-2014 verkocht aan H.A. Ferch, Hamburg-Duitsland, roepsein DOGP
3-2015 nog te Papenburg met de thuishaven Portsmouth nog op het achterschip

18-3-2015 verkocht aan Harizi & Co., Durres, Albanië
3-2015 vlag Samoa, roepsein 5WEQ, in beheer bij Harizi & Co., Durres, Albanië
en Shipstar Shipping Services Inc., Delaware City DE
1-4-2015 nog te Papenburg

14-11-2016 van Tripoli
17-11-2016 ten anker bij Durres, vlag Congo (roepsein 9OFG)

12-2016 in het jaar zijn een aantal schepen vervlagd naar Congo
Vervlaggingen zijn illegaal en tot stand gebracht door een bedrijf, dat vals speelde
I.H.S. kreeg bezoek van mensen, die hun register beheren
Volgens I.H.S. zijn er in 2016 geen schepen in dat register ingeschreven

13-12-2016 verkocht aan Datlu Investments Ltd., Larnaca, Cyprus
Geregistreerd zonder vlag, in beheer Vital Shipping Co., Durres, herdoopt MARIN

© Harco van der Molen

26 augustus 2019 loopt ons net voorbij, we zijn allebei onderweg naar Gdansk

LEONIE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9331361, grt: 2528
Eigenaar: C.V. Leonie, Spijk
Beheer: Scheepvaartbedrijf van Dam, Spijk
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula, Kroatië
Afgebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 1208
LxBxH: 89,99 x 12,50 x 8,00 meter
Motor: Wartsila 9L20 (200x280) 1800 kW, 11,5 knoop, roepsein: PHLE

© Gerrit de Vries mv Emma



UPM zeven nieuwe schepen met de Spliethoff Group voor haar zeetransport in Europa

UPM sluit een langlopende charterovereenkomst met de Finse Bore Ltd.
en de Nederlandse Wijnne Barends, beide gelieerd aan de Nederlandse Spliethoff Group

Samen zullen de bedrijven zeven ultramoderne schepen ontwerpen en bouwen voor duurzaam zeetransport voor UPM in Europa

Bore Ltd zal drie (3) RoLo-schepen bouwen voor het transport van de papierproducten
van UPM en Wijnne Barends vier (4) LoLo-schepen voor het transport van de pulp
en andere bosproducten van het bedrijf

De schepen zullen in China worden gebouwd en zijn gepland voor levering in 2021 en 2022

Alle schepen worden door UPM gecharterd
en zullen derhalve volledig door het bedrijf worden geëxploiteerd

Ze worden versterkt met ijs en voldoen aan de nieuwste technologische,
operationele en milieunormen

De schepen zullen worden gevoed met vloeibaar aardgas (LNG),
wat resulteert in een significante (ongeveer 25%) vermindering van de CO2-uitstoot
in vergelijking met veelgebruikte mariene gasolie - bron: persbericht Spliethoff Group

BORE SEA
Bouwjaar 2011, imonummer 9443554, grt 25235
Eigenaar Rederij Bore Sea B.V., Amsterdam
Gebouwd Flensburger Schiffsbau G.m.b.H. & Co. K.G., Flensburg / 744
LxBxH 195.40 x 26.20 x 18.15 meter
Vermogen 16320 epk, snelheid 19 knoop, roepsein PDFR

© Patrick Blankwaard

26 augustus 2019 in de haven van Harlingen zout laden

LINGEBORG
Bouwjaar 2008, imonummer 9399399, grt 4695
Eigenaar Scheepvaartonderneming Lingeborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Niestern Sander B.V., Delfzijl / 835
LxBxH 122.34 x 14.40 x 8.10 meter
Motor MAK 9M25C (255x400) 2970 kW, 13 knoop, roepsein PHMK

© Leo Colman

26 augustus 2019 bij aanloop van de Eemshaven komend van Rotterdam-Botlek

ADRIATICBORG
Bouwjaar 2011, imonummer 9546497, grt 11885
Eigenaar Scheepvaartonderneming Adriaticborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd., Shanghai / 1617A
LxBxH 142.80 x 21.53 x 13.30 meter
Motor Wärtsillä 6L46F (460x580) 7500 kW, snelheid 17 knoop, roepsein PCJT

© Marcel Mos



© Bert Romeling



25 augustus 2019 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis bestemming Laurenshaven EBS 5

ARKLOW BRAVE
Bouwjaar 2015, imonummer 9638800, grt 5065
Eigenaar Glenthorne Shipping Ltd., Rotterdam
Manager Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek / 413
LxBxH 119.49 x 14.99 x 9.70 meter
Motor MAK (255x400) 3621 epk, snelheid 13 knoop, roepsein PBPR

© Riemer van Bolhuis



Gearriveerd voor sloop

RING
Bouwjaar 1971, imonummer 7026871, grt 1130
Eigenaar N.V. Scheepvaart Maatschappij ‘Svea’, Amsterdam
Manager Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam
Casco Ast. del Cadagua W.E. Gonzales S.A., Bilbao, Spanje / 79
Gebouwd N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam / 519
LxBxH 81.62 x 14.25 x 7.70 meter
Werkspoor 6TM410 (410x470) 3200 epk, 14.5 knoop, roepsein PHBI

Collectie Luc Chabot



4-1979 verkocht aan Future Shipping A/B, Gothenborg-Zweden, herdoopt DANIA

1979 verkocht aan Partrederiet for m/t Dania, Vrångö, Zweden,
in beheer bij Rederi A/B Sinbad / Claes Göran Karlsson

1983 verkocht aan Svenska Finans A/B Svefina, Stockholm, Zweden

10-1983 verkocht aan Marilia Shipping Co. Ltd, Limassol, Cyprus,
herdoopt ATLANTIC NAVIGATOR

1984 verkocht aan Ship-Link (U.K.) Ltd., George Town, Cayman Islands,
in beheer bij Rederi A/B Sea-Link, Stockholm, herdoopt TRADE LINK

1987 verkocht aan Bulk Star Shipping Ltd., Helsingfors,
vlag Cyprus, in beheer bij Oy Bulk Star Line Ab, herdoopt TRADEWIND

7-4-1991 aan de grond gelopen bij Kaskö en bodemschade opgelopen,
1991 na de berging verkocht aan Eide Shipping A/S, Høylandsbygd, Noorwegen,
herdoopt SUN WIND

18-6-1991 gesleept van Rauma naar Høylandsbygd om te repareren
1991 verkocht aan Prosperity International Shipping S.A., Alexandria, Egypte,
vlag Panama, in beheer bij National Marine Services Co., herdoopt ALEXANDRIA STAR

1997 verkocht aan Seacross Shipping Co. S.A., Phnom-Penh, Cambodja,
in beheer bij Marcomar Shipping Lines (Beiut) S.A.R.L., herdoopt SEACROSS

2000 verkocht aan Hilal M. Khalifeh, Saida, Libanon,
verbouwd tot veetransportschip, 3356 grt, 2116 nrt, 3089 draagvermogen,
vlag Sao Tomé & Principe,
28-11-2000 (e) herdoopt KHALIFEH LIVESTOCK

2001 thuishaven en vlag San Lorenzo-Honduras

4-6-2007 in beheer bij Khalifeh Shipping Line Co., Saida, Libanon
7-4-2008 vlag Libanon

10-2012 herdoopt PHOENIX I, vlag Panama, roepsein H3VV
Eigenaar Bovicom I B.V., manager Bovicom Shipmanagement B.V., Ridderkerk

7-2019 verkocht voor sloop te Aliağa, Turkije
20-8-2019 (e) gearriveerd op de sloopwerf te Aliağa

Informatie Scheepsfotoruilbeurs na tip John Leijnse

PHOENIX I op 15-10-2010 te Galtz, Roemenië

© Paul Ionescu

25 augustus 2019 afgemeerd in Antwerpen

RUSLANA
Bouwjaar 2007, imonummer 9352339, grt 5057
Eigenaar Transflot Ltd., St. Petersburg
Casco Hangzhou Dongfeng Shipbuilding Company Ltd., Hangzhou, China / 251
Afgebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 627
LxBxH 119.98 x 15.43 x 8.45 meter
Motor MAK 8M32 (320x480) vermogen 5222 epk, 14.5 knoop, roepsein UBZS3

31-3-2006 te water gelaten
28-1-2007 vertrokken van Hangzhou
11-4-2007 samen met casco VIKINGDIEP gearriveerd te Delfzijl achter sleepboot SUHAILI
Afbouw bij Bodewes Scheepswerven B.V. te Hoogezand onder bouwnummer 627
22-5-2007 bij verhaald van Delfzijl naar Hoogezand voor verdere afbouw

5-11-2007 verhaald van Hoogezand naar Delfzijl
7-11-2007 te Delfzijl gedoopt en opgeleverd als FLINTERLAND

Een groot deel van de Flinter Groep ging begin november 2016 failliet

11-2016 manager Duo Ship B.V., Farmsum / MF Shipping Group
Eigenaar Flinterland B.V., thuishaven Groningen

7-12-2016 te Sint Eustatius, Bonaire herdoopt als BBC SEATTLE

15-7-2019 gearriveerd te Messina, Italië

20-7-2019 verkocht vlag Rusland, thuishaven St. Petersburg
24-7-2019 herdoopt als RUSLANA

© Patrick Blankwaard

25 augustus 2019 afgemeerd in Antwerpen

BASEL EXPRESS
Bouwjaar 2000, imonummer 9210701, grt 7111
Eigenaar Basel Maritime Ltd., Panama
Manager Basel Ship Management Ltd., Alexandria, Egypte
Gebouwd JingJiang Shipyard, Jiangsu, China / JS99-017
LxBxH 126.42 x 19.40 x 9.50 meter
Vermogen 6762 epk, snelheid 16.5 knoop, roepsein 3EMK5

27-11-1999 gelegd, aanvankelijk in aanbouw als DINTELDIEP
18-5-2000 te water gelaten
5-9-2000 in aanbouw als DAMSTERDIEP
15-11-2000 opgeleverd
6-12-2000 proefvaart
5-1-2001 in dienst C.V. Scheepvaartonderneming ms "Damsterdiep", Groningen,
vlag Cyprus, roepsein P3VW8 in beheer bij Feederlines B.V., Groningen
9-1-2001 vertrokken van Xinhui naar Houston

15-2-2001 (voor timecharter herdoopt UAL ANGOLA

8-2008 verkocht C.V. Scheepvaartonderneming ms "Damsterdiep II", Cyprus,
in beheer bij Feederlines B.V., Groningen

20-3-2013 herdoopt DAMSTERDIEP

21-6-2013 verkocht aan Damsterdiep Shipping Co. Ltd., Panama,
in beheer bij Diamonds Shipping & Trading Inc., Athene, roepsein 3FSA
12-7-2013 herdoopt ANAGENISI

25-4-2016 (e) verkocht en herdoopt als BASEL EXPRESS

© Patrick Blankwaard