Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004
NOORD-HOLLAND
Bouwjaar 1965, imonummer 6513308, grt 598
Eigenaar N.V. Bureau Wijsmuller, IJmuiden
Gebouwd Handel & Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy N.V., Kootstertille / 138
LxBxH 48.38 x 10.39 x 4.74 meter
Vermogen 2950 pk, snelheid 15 knoop, roepsein PGHX
Indienst 05-08-1965

Eigenaren 12 juni 1964
N.V. Bureau Wijsmuller Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaartmaatschappij
18 juli 1975
B.V. Bureau Wijsmuller Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaartmaatschappij
5 mei 1976 Wijsmuller-Noord Holland B.V.
1969 motor opgevoerd 4200 pk
1975 gehermotoriseerd 6000 pk

25 juni 1982 onder Panamese vlag, niet herdoopt
Juni 1984 verkocht te Singapore overgedragen als Sierra
1990 verkocht, herdoopt Cimarron Asetec

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden

13 juni 2002 te Cork

TRITON
Bouwjaar 1986, imonummer 8421717, grt 997
Eigenaar Rederij ms Triton, Groningen
Manager Beck's Scheepvaartkantoor B.V., Groningen
Gebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 551
LxBxH 63.81 x 11.92 x 4.70 meter
Motor MAK 6MU452AK (320x450) 748 pk, snelheid 10 knoop, roepsein PIBB

24 oktober 1991 eigenaar B.V. Globecka, B.V. Nobecka & B.V. Tribecka, Groningen
12 april 2002 eigenaar Rederij ms Triton, Groningen

17 januari 2003 te Rotterdam Parkkade herdoopt Trinity,
eigenaar Faversham Ships Ltd., Bridgetown

15 december 2008 (e) verkocht, herdoopt Don Andres K,
eigenaar Transportes Maritimos SUR, Chili / Transportes Kochifas S.A.

© Jan van der Klooster Scheepvaarthoek Startpaginameer Vervlogen tijden

WESTERDYK
Bouwjaar 1913, grt 8261
N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij - Holland-Amerika Lijn, Rotterdam
Gebouwd Irvine's Shipbuilding & Drydock Co. Ltd. / 523
LxBxH 143.25 x 16.69 x 12.69 meter
Vermogen 5000 ipk, snelheid 13 knoop, roepsein QCBT

19 juli 1913 aanvang eerste reis
30 juni 1917 te New York door Amerikaanse regering vast gehouden
21 maart 1918 in beslag genomen
25 september 1919 weer vrij gegeven

20 juli 1933 verkocht voor sloop te Glasgow, Engeland
15 augustus 1933 gearriveerd voor de sloop te Glasgow, Engeland

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden

PRINS JOHAN WILLEM FRISO
Bouwjaar 1989, imonummer 8801046, grt 3862
Eigenaar Rederij m.v. Prins Johan Willem Friso, Rotterdam
Manager Anthony Veder Gas Carriers B.V., Rotterdam
Gebouwd Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 247
Assemblage Frisian Shipyards B.V., Harlingen onder regie bouwwerf
2 gastanks, 4.202 m3, 4 ladingpompen, totaal 860 ton/uur
LxBxH 97.39 x 15.90 x 9.00 meter
Motor 6 cyl, 4 tew, 400 x 560, 540 omw/min., vertraagd naar 148 omw/min.,
Sulzer 6ZA40S, Sulzer Bros Ltd., Winterthur
Vermogen 4077 epk / 2999 kW, snelheid 15 knoop, roepsein PGWD
19-5-1989 opgeleverd door de bouwwerf

24-4-2001 in beheer bij Anthony Veder Rederijzaken B.V.

4-4-2005 ingebracht Coral Friso Shipping LLC, Monrovia-Liberia, roepsein A8GS4,
in beheer bij Anthony Veder Rederijzaken B.V.

9-2008 verkocht aan Scheepsfonds Hanzevast Gastankers B.V.,
thuishaven en vlag Monrovia-Liberia,
in beheer bij Anthony Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam

8-12-2014 verkocht aan NHL Development Co. Ltd., Seoul, vlag Zuid Korea, roepsein D7OS
8-12-2014 te Singapore overgedragen en herdoopt PRIME

17-5-2017 eigenaar YM Shipping Co. Ltd., Seoel
Manager STX Marine Service Co. Ltd. Seoul, vlag Zuid Korea

2018 verkocht voor sloop naar India
1-7-2018 van Ulsan naar Bhavnagar
27-7-2018 passage Banda Atjeh, Sumatra
9-8-2018 ten anker bij Bhavnagar
11-8-2018 gearriveerd op de rede bij Alang
13-8-2018 te Alang op het strand gezet om gesloopt te worden

10-4-2004 uitgaand bij Hoek van Holland

© Jan van der Klooster Scheepvaarthoek Startpaginameer Vervlogen tijden

AMSTELLAND
Bouwjaar 1944, imonummer 5105776, grt 7246
Eigenaar N.V. tot voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam
Gebouwd Walsh-Kaiser Company Inc., Providence / 3120
LxBxH 134.57 x 17.38 x 10.63 meter
Motorvermogen 2500 pk, snelheid 11.5 knoop, roepsein PCPO

Oktober 1946 als NICOLAAS WITSEN
November 1947 op bareboat-charter indienst N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd
van de Staat der Nederlanden
23 oktober 1947 als AMSTELLAND eerste reis Amsterdam naar Buenos Aires
Februari 1952 in eigendom van rederij

1961 / Erna Stathatos
1965 / Albadoro

25 september 1969 gearriveerd voor sloop te Vado, bij Savona, Italië,
alwaar zij werd gesloopt door de Vado Alti Forni E Acciaierie S.p.a.,
die waarschijnlijk pas in juni 1972 (!) aldaar met het slopen begon

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden





SCHELDE LLOYD
Eigenaar N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam
Bouwwerf Howaldtswerke A.G., Hamburg / 930
Bouwjaar 1958
Grt 8722
Nrt 4692
Dwt 12670
Lengte 166,37 meter
Breedte 21,24 meter
Holte 13,30 meter
Vermogen 10500 pk
Snelheid 18 knoop
Imonummer 5315230
Roepsein PHJC
Kiel 25-01-1958
Tewater 31-07-1958
Proefvaart 04-11-1958
Indienst 10-11-1958

17 mei 1977 overgedragen Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
Augustus 1977 herdoopt NEDLLOYD SCHELDE
29 juni 1982 te Hong Kong overgedragen, herdoopt 'Kota Wangi'
12 maart 1984 gearriveerd voor sloop te Kaohsiung, Taiwan
22 maart 1984 aanvang van de sloop

Collectie Jan van Oost Startpaginameer Vervlogen tijden



© KRL-museum



De CLONLEE op 8 juni 2002 in Cobh de voorhaven van Cork, voormalige Nederlandse

GLOBE
Bouwjaar 1979, imonummer 7823334, grt 999
Eigenaar Rederij ms Globe, Groningen
Manager Beck's Scheepvaartkantoor B.V., Groningen
Gebouwd Scheepswerf- & Reparatiebedrijf Gebr. Sander N.V., Delfzijl / 279
LxBxH 66.15 x 11.46 x 5.26 meter
Motor MAK 6MU452AK (320x450) 1200 epk, snelheid 11 knoop, roepsein PEJB

6 augustus 1993 verkocht, herdoopt Rockfleet
Eigenaar Onesimus Dorey (Shipowners) Ltd., Dundalk

12 mei 2000 verkocht Ierland, herdoopt Clonlee, eigenaar Vincent F. Nolan, Dublin

16 juni 2003 verkocht, herdoopt Globia, eigenaar Globia Shipping Co. Ltd., Lübeck

© Jan van der Klooster Scheepvaarthoek Startpaginameer Vervlogen tijden

BEATRIX
Bouwjaar 2009, imonummer 9419280, grt 8911
Eigenaar Scheepvaartonderneming Beatrix B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Ferus Smit GmbH, Leer / 391
LxBxH 154.60 x 17.20 x 11.55 meter
Motor Wärtsilä 9L32C (320x400) 4500 kW, snelheid 15 knoop, roepsein PBTQ

© Bert Romeling Startpagina meer Dagfoto


22 augustus 2019 in de Maasmond

ANTJE K.
Bouwjaar: 2002, imonummer: 9198630, grt: 3037
Eigenaar: K&T Holland C.V. XI, Delfzijl
Beheer: Flagship Management Company B.V., Farmsum
Gebouwd: Rousse Shipyard Ltd., Rousse / 1004
LxBxH: 89,90 x 15,20 x 7,10 meter
Motor: MAK 8M25 (255x400) 2767 kW, 12.3 knoop, roepsein: PBHS

© Jan van Oost



Hoofdmotor uitgevallen bij Schotland van Nederlands zeeschip

Propulsion loss off Scotland

The 'Peak Bilbao', en route from Hamburg to Buckie, suffered a main engine failure
and propulsion loss in position 56 12 51.0 N, 002 43 04.2 E, on Sep 14, 2019, at 10 p.m.

The crew was able to restart the engine at 10.50 p.m.

The vessel then altered its route toward Aberdeen for replacing parts and for further repairs

The ship moored on Aberdeen anchorage
in positie 57° 10.82' N 002° 0.37' W on Sep 16 at 10.15 a.m.

Vron Vesseltracker.com

PEAK BILBAO
Bouwjaar 2011, imonummer 9545027, grt 2978
Eigenaar General Partner Peak Bilbao B.V., Harlingen / Peak Project Carriers AS
Manager Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd Hangzhou Dongfeng Shipbuilding Ltd., Hangzhou / HDFS2008-24
LxBxH 89.45 x 14.00 x 6.80 meter
Motor MAK 8M20C, 2037 epk, 11 knoop, roepsein PBQB

Voormalige ABIS BILBAO van B.V. Beheer ms Abis Bilbao, Harlingen / Abis Shipping B.V.
4 januari 2017 na verkoop te 's-Gravendeel herdoopt

© Marcel Coster

15 september 2019 op het Noordzeekanaal op reis van Erith naar Amsterdam

FRISIAN RIVER
Bouwjaar 2007, imonummer 9421623, grt 1862
Eigenaar Beheermaatschappij ms Frisian River B.V., Sneek / Boomsma Shipping B.V.
Beheer NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Werf Hong Ha Shipyard Ltd., Hai Phong, Vietnam / HH-02
LxBxH 87.27 x 11.45 x 5.85 meter
Motor ABC 6DZC (256x310) 1104 kW, 10.5 knoop, roepsein PHJH

© Ruud Coster



Herdoopt na verkoop

JO CHIARA D.
Bouwjaar 2001, imonummer 9230012, grt 11320
Eigenaar Ar.Co.In. S.r.l., Venezia, Italië
Manager Jo Tankers B.V., Spijkenisse
Gebouwd Cant. Nav. de Poli S.p.A., Pellestrina / 186
LxBxH 138.11 x 23.00 x 9.29 meter
Vermogen 8565 epk, snelheid 14.5 knoop, indienst 27-7-2001

19-1-2002 (e) in beheer bij Jo Tankers B.V., Spijkenisse en Marper SAM

4-2003 (e) vlag Panama
23-6-2003 verkocht aan Chiara Shipping, Panama, in beheer bij Marper SAM
24-11-2003 in beheer bij Maritime Performances B.V. en Marper SAM

4-2004 (e) vlag Italië
22-4-2004 bij Keppel-Verolme in de Botlek herdoopt CHIARA DP
23-4-2004 vertrokken met bestemming Le Havre

3-2006 (e) vlag Panama
6-2006 (e) verkocht aan Dundee Ltd., Liberia,
in beheer bij Hiltveit Associates Inc., herdoopt NORA

4-2009 verkocht aan BFC Assets Inc., Bahamas,
in beheer bij Nordic Tankers Marine A/S, herdoopt HARBOUR CLEAR

3-6-2015 (e) in beheer bij Fleet Management (Hong Kong) Ltd.,
Hong Kong voor Mitsubishi UFJ Lease & Finance, Tokyo, herdoopt NJORD CLEAR

30-4-2019 verkocht aan Shanghai Qiyong Ship Management Ltd., Liberia,
in beheer bij Taihua Ship Management Ltd., Hong Kong, China, herdoopt TSM ALPHECCA

Informatie Scheepsfotoruilbeurs

HARBOUR CLEAR op 27-4-2012 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

© Hannes van Rijn

11 september 2019 op de rede van Santa Cruz de Tenerife

MADDY
Bouwjaar 2004, imonummer 9261578, grt 2708
Eigenaar Lumaship SrL, Madeira / Lumaship Srl, Naples, Italië
Gebouwd Cantieri Navali de Poli SpA, Pellestrina / 189
LxBxH 74.94 x 14.20 x 7.50 meter
Vermogen 2854 epk, snelheid 13.5 knoop, roepsein PCAL

Voormalige Nederlandse CORAL MAYA van Anthony Veder Gas Carriers B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam
21 maart 2013 te Las Palmas verkocht en herdoopt

15 september 2019 op het Noordzeekanaal t.h.v. de 3e Rijksbinnnenhaven
Onderweg naar Cork, voor de laatste keer dit jaar op het Noordzeekanaal
Volgend jaar zal ze op 3 mei het Noord-Europese cruise seizoen hier weer aanvangen

NIEUW STATENDAM
Bouwjaar 2018, imonummer 9767106, grt 99902
Eigenaar HAL Antillen N.V., Rotterdam
Manager Holland America Line N.V., Seattle, USA
Gebouwd Fincantieri Cantieri Navali Italiana S.p.A., Venice / 6.244
Lengte x breedte x diepgang 299.65 x 35.01 x 10.81 meter, roepsein PBCO



14 september 2019 afgemeerd in de Nijlhaven, afgelopen nacht vertrokken naar Vysotsk

CORAL FUNGIA
Bouwjaar 2011, imonummer 9378292, grt 10150
Eigenaar Coral Fungia Shipping B.V., Monrovia
Manager Anthony Veder Rederijzaken B.V., Rotterdam
Gebouwd Taizhou Wuzhou Ship Industry Company Ltd. / WZL0603
LxBxH 137.01 x 19.83 x 11.50 meter
Vermogen 4758 kW, snelheid 14 knoop, roepsein D5SB8

1-1-2011 opgeleverd als NORGAS INVENTION aan I.M. Skaugen Marine Services Pte Ltd.,
in beheer bij Norgas Carriers AS en I.M. Skaugen Marine Services Pte. Ltd., Singapore

27-3-2019 overgedragen aan Coral Fungia Shipping B.V., herdoopt als CORAL FUNGIA

© Patrick Blankwaard


13 september 2019 op de Westerschelde bij Vlissingen met bestemming Teesport

CORAL STICHO
Bouwjaar 2014, imonummer 9685504, grt 5831
Eigenaar Coral Sticho Shipping B.V., Rotterdam
Manager Anthony Veder Rederij B.V., Rotterdam
Gebouwd AVIC Dingheng Shipbuilding Co. Ltd., Yangzhou, Jiangsu / AD0016
LxBxH 99.95 x 17.20 x 6.85 meter
Motor Wärtsilä 6L34DF (340x400) 3668 epk, 13.5 knoop, roepsein PCUQ

© Lucien van der Horn