Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Diepstekende schepen risico voor Noordzeekanaaltunnels

Rijkswaterstaat onderzoekt welke maatregelen nodig zijn om de tunnels onder het Noordzeekanaal beter te beschermen tegen diepstekende schepen en vallende ankers

In 2019 heeft Rijkswaterstaat het Marin onderzoek laten doen naar de huidige dimensionering van het Noordzeekanaal

Aanleiding was de verwachte toename van grote, diepstekende schepen na de opening
van de nieuwe Zeesluis in IJmuiden

Uit het onderzoek kwam naar voren dat circa 2,5% van de schepen op het Noordzeekanaal
te weinig speling heeft boven met name de Velserspoortunnel

Het gaat om zo’n 200 schepen per jaar

Onderzocht wordt nu of een andere deklaag op de tunnels nodig is
Die moet dan nog voor de opening van de nieuwe sluis worden aangebracht
De analyse moet voor de zomer van 2021 klaar zijn - Bron Schuttevaer.nl

ORANJEBORG
Bouwjaar 2004, imonummer 9232797, grt 18289
Eigenaar Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Stocznia Gdynia S.A., Gdynia / 82224
LxBxH 158.54 x 25.62 x 16.30 meter
Motor Wärtsilä 17136 epk / 12600 kW, 17.5 knoop, roepsein PIAG

© Ruud Coster