De berging van het Nederlandse vrachtschip EEMSLIFT HENDRIKA dat stuurloos
en zonder werkende hoofdmotor drijft voor de kust van Noorwegen, gaat van start
Dat zei Hans Petter Mortensholm van de Noorse kustwacht woensdagochtend 7 april 2021
Personeel van het bergingsbedrijf wordt op dit moment met een helikopter op het schip gezet
De komende uren wordt de bergingsoperatie uitgevoerd
De berging wordt uitgevoerd door het Nederlandse Boskalis
De bedoeling is dat de medewerkers op het schip de noodsleep voorbereiden,
onder meer door de sleeptouwen te bevestigen
Het schip van rederij Amasus Shipping in Delfzijl raakte maandag 5 april 2021
in de moeilijkheden door een schuivende lading
De 12 bemanningsleden werden per helikopter van boord gehaald en naar Ålesund gebracht
Update 7 april 2021 om 15.00 uur
De berging van het Nederlandse vrachtschip EEMSLIFT HENDRIKA in Noorwegen
kan nog niet beginnen doordat een helikopter nog niet kan opstijgen
Eerder op woensdag zag het er nog naar uit dat de berging op het punt stond te beginnen
Volgens een woordvoerder van bergingsbedrijf Boskalis heeft de helikopter van de kustwacht nog niet het groene licht gekregen om vanuit Ålesund af te reizen richting het schip
Het is zo’n drie kwartier vliegen
De weersomstandigheden zijn nog te slecht
Update 7 april 2021 om 18.00 uur
De berging van het Nederlandse vrachtschip is uitgesteld tot donderdagochtend
Reden voor het uitstel is het slechte weer in het gebied,
meldt de Noorse kustautoriteit Kystverket in een verklaring op de eigen website
Met de helikopter moet gespecialiseerd personeel van Smit Salvage naar het schip
worden gebracht en naar twee sleepboten die daar ook liggen
De bedoeling is dat zij sleeptouwen bevestigen zodat het schip naar kalm water
getrokken kan worden
Bron: Schuttevaer.nl
Eerder bericht • Nederlands vrachtschip dreigt te kapseizen
In betere tijden: 16 januari 2021 in Setúbal, Portugal vanuit Nice (Frankrijk)
EEMSLIFT HENDRIKA
Bouwjaar 2015, imonummer 9671486, grt 5465
Eigenaar Eemslift Esbjerg B.V., Delfzijl
Manager Amasus Support B.V., Farmsum
Gebouwd Partner Sp. Z.o.o., Sczcecin (CIG Shipbuilding Poland) / 123
LxBxH 111,60 x 16,80 x 12,70 meter
Motor MAK 8M32C, 5435 epk, snelheid 17 knoop, roepsein PCYX
Voormalige Nederlandse ABIS ESBJERG van Beheer ms Abis Esbjerg B.V., Harlingen
Manager Abis Shipping B.V., Harlingen
© Niels Johannes