Longship bestelt 4 schepen met ultralage emissie
De in Groningen gevestigde rederij Longship heeft samen met de Nederlandse scheepsarchitect Ankerbeer B.V. een innovatief scheepsontwerp ontwikkeld dat emissies vermindert en voldoet aan de EU Stage V-normen die van toepassing zijn op niet voor de weg bestemde mobiele machines (NRMM)
Het ontwerp van de romp en het dieselelektrische voortstuwingssysteem zorgen voor een ultralaag brandstofverbruik door gebruik te maken van twee motoren met een laag toerental die zorgen voor een zeer efficiënte verbranding
De state-of-the-art zuinige hoofdvoortstuwing zorgt voor een verbruiksreductie van ongeveer 45 procent in vergelijking met de momenteel dominante scheepstypes van vergelijkbare grootte
Omdat het een geoptimaliseerd ontwerp is voor het transport van vaste brandstoffen uit biomassa, verlaagt niet alleen het specifieke verbruik van de motoren, maar ook het daadwerkelijke verbruik per ton lading de uitstoot aanzienlijk
"Het is ons bedrijfsdoel om de uitstoot en koolstofintensiteit als industriële vervoerder substantieel te verminderen bij het leveren van op maat gemaakte logistieke oplossingen aan onze klanten", zegt Øyvind Sivertsen, CEO van Longship
“Met deze units voldoen we ruim voordat ze verplicht worden voor de scheepvaartindustrie”
Het hybride voortstuwingssysteem dat twee roerpropellers aandrijft met een laag toerental en vaste propellers met een grote diameter, kan achteraf worden gemonteerd om te draaien op alternatieve brandstoffen die in de toekomst fossiele brandstoffen zullen vervangen na de energietransitie
Bij oplevering zullen de schepen de klassenotatie "Prepared for Methanol C" als hybride alternatief hebben
Het hoge kubieke ontwerp met één volledig doosvormig ruim met een vrije luikopening van 81,9 m is zeer geschikt voor stukgoederen en projectladingen en kan in open toestand varen De schepen zullen worden gebouwd bij Atlas Shipyard in Turkije en de eerste zal in het voorjaar van 2024 worden opgeleverd - bron: Longship na tip Marcel Coster