Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004



RACHEL
Eigenaar: D.S. Shipping C.V., Bolsward (D.S. van den Berg)
Beheer: Royal Shipping B.V., Groningen
Bouwwerf: Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V. / 223
Bouwjaar: 1984
Gt: 1162
Nrt: 585
Draagv.: 1685
Lengte: 73,72 meter
Breedte: 11,71 meter
Holte: 4,53 meter
Vermogen (pk): 765
Snelheid (kn): 10,5
Imonummer: 8205187
Roepnaam: PGYJ
Kiel gelegd: 00-07-1983
Tewaterlating: 27-01-1984
Proefvaart: 01-03-1984
Indienst: 28-04-1994

Eerst:
1984 / SUNERGON
P.B. Bruins & Co., Harderwijk
Soetermeer, Fekkes Cargadoorskantoor B.V.

Mutatie:
2003 / Lisa D

© Bob van Raad, Zeist


Wilt U graag terug naar KOOPVAARDIJ, klik dan op • Beginpagina

Delfzijl vandaag

Gezien bij Kon Niestern Sander B.V. binnenlocatie
- sleep/duwboot WATERLELIE op de reparatiewerf

© Bas H.F. Spruit- Delfzijl




- veerboot ROTTUM, de verbouwing is bijna klaar






- file op de werf: SANABORG en daarachter de SERKEBORG




- de SANABORG

Schippersgracht in het nieuws

Nederlands schip met explosieven aan boord mag geen toestemming krijgen om te worden gelost in Egypte

Het onder Nederlandse vlag varende schip de Schippersgracht dat met een lading van explosieven onderweg is van de Verenigde Staten naar Egypte mag geen toestemming krijgen om in Egypte te worden gelost.
Dit vanwege het substantiële risico dat de wapens door de Egyptische veiligheidsdiensten worden gebruikt om ernstige mensenrechtenschendingen te plegen, aldus Amnesty International.

Amnesty International heeft de vaarbewegingen van de Schippersgracht de afgelopen twee maanden gevolgd. Op dit moment bevindt het schip zich in de Middellandse Zee en komt het naar verwachting begin volgende week aan in Egypte.

Het Nederlandse bedrijf Spliethoff's Bevrachtingskantoor, eigenaar van de
Schippersgracht, werkt in opdracht van het Amerikaanse leger.
Spliethoff wilde niet reageren op vragen van Amnesty over de lading van de Schippersgracht.

Op 24 februari 2012 deed de Schippersgracht de US Military Ocean Terminal Sunny Point (MOTSU), in Southport North Carolina aan.
MOTSU is de grootste haven op het gebied van wapenexport in de
Verenigde Staten.

Op 3 maart 2012 vertrok de Schippersgracht uit Sunny Point geladen met wapenpatronen, ontstekingsmechanismes en andere munitie.
Het schip heeft een capaciteit van 21.000 ton en 1.100 containers. Volgens de kapitein was de volgende bestemming Port Said in Egypte.





Gezien eerder te IJmuiden onderweg van Helsingborg
via de Noordersluis onderweg naar de Velsen terminal

SCHIPPERSGRACHT
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9197363, gt: 16641
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Schippersgracht II, Amsterdam
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.
Gebouwd: Mitsubishi Heavy Industries Ltd. / 1060
LxBxH: 168,14 x 25,20 x 10,65 meter
Vermogen: 16415 pk, snelheid: 19,5 knoop
Roepnaam: PCGR, indienst: 17-01-2000

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Onderweg naar Helsingborg




15 maart 2012 te IJmuiden uit de Middensluis

PASSAAT
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9080687, gt: 1937
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Passaat, Delfzijl
Beheer: Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd: Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 438
LxBxH: 82,40 x 12,40 x 4,80 meter
Vermogen: 1357 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PIHW, indienst: 02-07-2005

© Marcel Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie




Iets hoger gestaan

© Ruud Coster, IJmuiden Coster Maritieme Fotografie



Voormalige Nederlandse Groesbeek

22 februari 2012 te Coatzacoalcos, Mexico

TRITON BLUE
Bouwjaar: 1973, imonummer: 7368073, gt: 1598
Eigenaar: Triton Navigation Co. Inc., Panama
(Blue Gulf Shipping Inc.)
Gebouwd: Scheepswerf Vooruitgang Gebr. Suurmeijer / 232
LxBxH: 74,02 x 12,73 x 6,99 meter
Vermogen: 1800 pk, snelheid: 12,5 knoop

De voormalige Nederlandse GROESBEEK
van C.V. Scheepvaartonderneming Groesbeek, Amsterdam
(Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V.)
Mutatie:
1980 / Azores Star, 1981 / Loira, 1985 / Patricia Sky
1991 / Evdokia Luck, 1995 / Arachovitika Bay,
2001 / Abdul Razzaka, 2002 / Ibrahim Junior, 2006 / Triton Blue

© Captain Peter via John Leijnse

Derde zee-rivierschip voor Wijnne Barends

Groningen Shipyard in Waterhuizen heeft 10 maart j.l.
bouwnummer 129 Lady Alexandra te water gelaten.
Ze is de derde in een serie van vier zee-rivierschepen, die mogelijk nog wordt uitgebreid naar acht schepen.

De Lady Alexandra en haar zusjes zijn van het type Sea River Liner 3700 dat gebouwd wordt voor rederij Wijnne Barends en gelieerde reders en kapitein-eigenaren.
Ze werd gedoopt door A.M.M. van Meer-De Jong Luneau,
echtgenote van Spliethoff-commissaris Van Meer. Het eerste schip van deze serie, de Lady Anna, werd 31 januari opgeleverd.
De op 16 december van stapel gelopen Lady Anneke gaat medio april varen.

23 januari 2012 ter hoogte van de Groevesluis in Appingedam
en de aanloop van de Woldbrug

LADY ANNA
bouwjaar: 2011, imonummer: 9624811, gt: 2544
Eigenaar: Lady Anna B.V., Delfzijl (Henk Cornelissen)
Beheer: Wijnne Barends B.V.
Gebouwd: Groningen Shipyards, Waterhuizen / bouwnummer 127
LxBxH: 88,00 x 13,40 x 4,90 meter
Vermogen: 1015 pk, snelheid: 10,0 knoop, Roepnaam: PCND

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl




De in samenwerking met Conoship door Groot Ship Design ontworpen Sea Liner 3700 heeft een bruto tonnage van 2750 ton. De verdere specifieke gegevens van de met een hefbaar stuurhuis uitgeruste zee-rivierschepen luiden: lengte over alles 88 meter, lengte tussen de loodlijnen 84,98 meter, breedte 13,40 meter, holte 7,05 meter.

Inmiddels staat ook het vierde schip in deze serie, bouwnummer 130, op de blokken. Als Lady Amalia zal zij nog deze zomer de Wijnne Barendsvloot gaan versterken. Wijnne Barends is met Groningen Shipyards in onderhandeling om de reeks uit te breiden naar acht schepen.
De verwachte oplevering van de Lady Alexandra is eind mei.

Bron: Schuttevaer - auteur: Henk Zuur