Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

De scheepvaart te Curaçao

5 november 2011 aan de Nieuwe werf voor bunkeren

WESTERHAVEN
LR/IMO Ship No.: 9202089, Call Sign: V2FBF, Bouwjaar: 2000
Eigenaar: MS “WESTERHAVEN” Schiffarts GmbH & Co., KG – Germany
Manager: Reider Shipping B.V., Winschoten, Netherlands
Casco: Brodogradiliste Trogir, Trogir (Kroatië)
Gebouwd: Cassens Schiffswerft GmbH, Emden / 30222
vlag: Antigua & Barbuda, St. John’s
Ex. naam: CTE Barcelona 2003

© Kees Bustraan



Voormalige Nederlandse Pavonis

Gezien 2 juli 2005 Skärhamn in Zweden

PAVONA
Bouwjaar: 1951, imonummer: 5064233, gt: 299
van M.L. Martinsson, vlag Zweden
Gebouwd: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th.J. Fikkers / 79
LxBxH: 42,39 x 7,42 x 2,76 meter
Vermogen: 195 pk, snelheid: 8,5 knoop



De voormalige Nederlandse PAVONIS
Eigenaar: Rederij ms Pavonis, Delfzijl
(R. Salomons & T. Wildeman)
Beheer: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiekantoor N.V.
Roepnaam: PGRQ, indienst: 12-09-1951
12 december 1959 verkocht Zweden, herdoopt Pavona
April 1961 verkocht, herdoopt Carlso
Maart 1973 verkocht, herdoopt Pavona

© Jens Jansson, via Albert Heino - Zaandam

Thuishaven Groningen in de IJmond

5 november 2011 te IJmuiden gezien aan de Buka 2 oostkant
met dank aan de bemanning van de 'Telstar'






UBC ONSAN
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9463645, gt: 65976
Eigenaar: Beheermaatschappij ms UBC Onsan B.V., Groningen
Beheer: Feederlines B.V.
Gebouwd: Yangzhou Dayang Shipbuilding Co. Ltd. / 5003
LxBxH: 254,00 x 43,00 x 20,25 meter
Vermogen: 18441 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PBRP, indienst: 14-07-2011

© Marcel Coster, IJmuiden




5 november 2011 te IJmuiden gezien aan de Buka 3

SCHELDEDIJK
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9514925, gt: 2984
Eigenaar: Beheermaatschappij ms Scheldedijk B.V., Groningen
Beheer: Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd: Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa (India) / 189
LxBxH: 89,95 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 2840 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PBMR, indienst: 15-02-2010

© Marcel Coster, IJmuiden

Talsma restaureert reddingboot Brandaris

De befaamde motorreddingboot 'Brandaris', die van 1923 tot 1960
voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) op Terschelling dienst heeft gedaan, blijft behouden en wordt gerestaureerd.

Dat heeft de Stichting Behoud op Terschelling na een jaar van voorbereidingen bewerkstelligd. In oktober hoopt scheepswerf J. Talsma in Franeker met de werkzaamheden te beginnen.
De reddingboot behoort tot een generatie waarmee de zwaarste reddingen uit de geschiedenis van de KNRM zijn uitgevoerd. Op Terschelling beschouwt men deze boot dan ook als cultureel erfgoed. De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld op Terschelling heeft daarvoor in 2010 het initiatief genomen en een financieringscampagne opgezet. De huidige eigenaar, J. Jaarsma, was bereid het schip voor dit doel voor een symbolische prijs in te brengen.

Archieffoto: KNRM

Intussen heeft de Stichting Behoud van de provincie Friesland, diverse goede-doelenfondsen en van particulieren toezeggingen gekregen voor de financiering, zodat de eerste fase in gang kan worden gezet.
Wanneer het ijzerwerk gereed is, zal het schip worden gestraald en geschilderd. Daarna volgen het interieur en de machinekamer.

Op Terschelling zal het schip in eerste instantie als een monument op de wal komen te staan.

Het bestuur van de Stichting Behoud hoopt dat de 'Brandaris' in de zomer van 2012 weer in haar naoorlogse gedaante terug op Terschelling zal zijn. Aan boord zullen in samenwerking met het Terschellinger museum 't Behouden Huys verhaal- en vertelavonden voor de jeugd over reddingen, bergingen en de zee worden gehouden.

De Stichting Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld heeft eerder de oudste motorreddingboot ter wereld gerestaureerd en onder de vlag van het museum 't Behouden Huys in de vaart gebracht.
Dat is de 'Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg' uit 1907. Ze maakt educatieve tochten, voornamelijk met jeugd. Daarnaast heeft de stichting de enige nog varende roeireddingboot, de 'Secretaris Schumacher' uit 1900, gerestaureerd.
Hiermee worden enkele demonstraties per jaar gegeven door de boot op de lanceerwagen met 10 paarden over de duinen en het strand te trekken en vervolgens in zee te lanceren. Daarna moeten 12 bemanningsleden in de riemen. De drie demonstraties trokken afgelopen zomer gezamenlijk zo'n 10.000 toeschouwers.

» Gelezen: SCHUTTEVAER

Voorheen thuishaven Delfzijl

4 november 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

NORDIC CHANTAL
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9100138, gt: 2854
van Linito Shipping Company Ltd., Bergen
Gebouwd: Scheepswerf "Volharding" Foxhol B.V. / 316
LxBxH: 89,72 x 13,60 x 5,71 meter
Vermogen: 2730 pk, snelheid: 12,5 knoop
02-04-2006 van Grey Star B.V., Delfzijl
(Marin Ship Management B.V.)
September 2007 verkocht, niet herdoopt

© Jan van den Bos, Poeldijk

Thuishaven Delfzijl

4 november 2011 te IJmuiden
vanuit de Noordersluis onderweg naar de Rijksbinnenhaven 3 AWT

© Marcel Coster, IJmuiden




SCHELDEBANK
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9439474, gt: 2999
Eigenaar: Bankship IV B.V., Delfzijl (Pot Scheepvaart B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 382
LxBxH: 89,78 x 14,00 x 7,50 meter
Vermogen: 3590 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PBJM, indienst: 13-09-2007

Finnborg vertrokken voor eerste reis

De Finnborg gebouwd bij Ferus Smit GmbH te Leer
onder bouwnummer 395
Op 3 november 2011 in Delfzijl opgeleverd aan
Scheepvaartonderneming Finnborg B.V. te Delfzijl
is op vrijdagavond 4 november 2011 voor de eerste reis vertrokken
vanuit Delfzijl met bestemming Holmsund

Gegevens in het kort:

FINNBORG
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9419321, gt: 8911
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Finnborg B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Ferus Smit GmbH, Leer / 395
LxBxH: 156,60 x 17,20 x 11,55 meter
Vermogen: 6118 pk, snelheid: 15,0 knoop
Roepnaam: PCMN, indienst: 03-11-2011

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl

Bij het Killetje

4 november 2011 op de Westerschelde

© Henk de Winde




FLINTERRACHEL
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9361122, gt: 3442
Eigenaar: Flinterrachel B.V., Rotterdam
Beheer: Flinter Shipping B.V.
Gebouwd: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 318
LxBxH: 98,80 x 14,00 x 6,12 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PBOO, indienst: 05-03-2009

Thuishaven Rotterdam

4 november 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

© Ruud Zegwaard, Rozenburg




MARTINE H
IMO number : 8988777 / Call Sign : PCSJ
Gross tonnage : 147 / Year of build : 1993 / Flag : Netherlands
Registered owner : STEMAT B.V.




4 november 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

TEXELBANK
Bouwjaar: 1992, imonummer: 9060699, roepnaam: PHXY
Eigenaar: Smit Havensleepdienst B.V., Rotterdam
Gebouwd: Saint Malo Navale, St. Malo / 615

© Ruud Zegwaard, Rozenburg

Delfzijl gespot

4 november 2011 in dok Kon. Niestern Sander B.V. te Delfzijl

MOTION SCAN
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9534456, gt: 6525
Eigenaar: CFL Motion Beheer B.V., Groningen
(Canada Feeder Lines B.V.)
Beheer: CFL Ship Management B.V., Utrecht
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 903
LxBxH: 116,26 x 17,80 x 10,50 meter
Vermogen: 5435 pk, snelheid: 14,0 knoop
Roepnaam: PCNB

© Bertus Romeling, Delfzijl




Na reparatie weer uit het dok

ENNIO MARNIX
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9356567, gt: 2999
Eigenaar: Ennio Marnix Shipping C.V., Emmen
(G. de Jonge, Emmercompascuum)
Casco: Dong Feng Shipyard Ltd., Hangzhou
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 756
LxBxH: 90,00 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 2529 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PCJX, indienst: 17-03-2011