Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Voormalige Nederlandse Maveric




18 november 2011 in de haven van Harlingen

GREEN MAVERIC
bouwjaar 1993, imonummer 9043055
gebouwd bij B.V. v/h Scheepswerven Gebr. van Diepen/1035

De voormalige Nederlandse MAVERIC
van C.V. Scheepvaartonderneming Maveric, Groningen
heeft gevaren in beheer Seatrade Groningen B.V.
Op 27 december 2006 verkocht, herdoopt als GREEN MAVERIC

© Leo Colman






18 november 2011 vertrek uit Harlingen

DEO VOLENTE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9391658, gt: 2981
Eigenaar: Hartman Seatrade B.V., Urk (B. Hartman)
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Partner Sp.z.o.o. te Stettin
Gebouwd: Hartman Marine B.V. / 1
LxBxH: 105,70 x 15,60 x 7,40 meter
Vermogen: 4760 pk, snelheid: 18,0 knoop
Roepnaam: PHFJ, indienst: 04-01-2007

© W. van de Witte



© Leo Colman

Vantage drie keer per week met Engels afval naar Amsterdam

Het Nederlandse vrachtschip Vantage van Vantage CV uit Werkendam
(kapitein-eigenaar Erik van der Wiel) vaart sinds 1 september drie keer
per week op- en neer tussen het Engelse Tilbury aan de Theems en Amsterdam.



Het in 2007 bij VeKa Bijlsma in Lemmer afgebouwde 3650 ton metende schip, dat in charter vaart voor Schiphol Container Services (SCS) Multiport, neemt per afvaart vanuit Tilbury, 75 met bedrijfsafval geladen 40-voets containers mee naar Amsterdam.
Dit in Engeland verzamelde niet recyclebare bedrijfs- en huisafval wordt verscheept naar SITA Recycling Services aan de Aziëhaven . SITA is gespecialiseerd in afvalmanagement.

De containers worden er gelost en vervolgens wordt de verwerking van het afval uitbesteed aan Afval Energie Bedrijf (AEB), eveneens in Amsterdam. Deze centrale zorgt ervoor dat het niet gevaarlijke brandbare afval wordt verbrand in moderne energie producerende afvalverwerkingsinstallaties. Alleen afval dat de ovens kan aantasten wordt op een vuilnisbelt gestort. Recyclebaar afval, zoals metalen, glas, hout, steen, plastic enz wordt in Engeland zelf verwerkt.

Volgens directeur marketing & communicatie van SITA, Charles de Klerk, heeft Engeland geen goede infrastructuur voor afvalverwerking en werd de oplossing gevonden in verscheping naar Nederland. Verwachting is dat jaarlijks 200.000 ton naar Amsterdam wordt verscheept. Het kon weleens een langdurige vervoersstroom zijn, want de komende jaren worden geen verbrandingscentrales gebouwd in Engeland.

» Gelezen: Schuttevaer, auteur Willem Moojen

Op de rede van IJmuiden

VANTAGE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9375111, gt: 3871
Eigenaar: Vantage C.V., Werkendam (Erik van der Wiel)
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 738
LxBxH: 99,97 x 15,85 x 8,85 meter
Vermogen: 4455 pk, snelheid: 15,0 knoop
Roepnaam: PBMC, indienst: 24-11-2007

© Peter Ros

Voormalige Nederlandse IJsland

De IJSLAND bouwjaar 1978, imonummer 7704588,
10-1-1978 te water gelaten,
gebouwd voor Sleepbootmaatschappij Parkkade B.V., Rotterdam,
3-1978 opgeleverd door Scheepswerf & Gashouder- en Ketelbouw
v/h Jonker & Stans B.V., Hendrik Ido Ambacht (343) als IJSLAND
aan Sleepboot Mij. IJsland B.V., Terneuzen,
in beheer bij Sleepdienst Willem Muller B.V., Terneuzen en Skua B.V.,
roepsein PIUH, 482 BRT, 44 NRT, 4.460 EPK, 3.280 kW, 2 x Alco 12V251F,
15-8-1984 verkocht aan Scheepvaart Mij. Ewout B.V., Rotterdam.
6-2-1985 verkocht aan Goliath Towage & Salvage Co. C.V., Rotterdam.
15-8-1988 verkocht aan Bishopscourt Asset Finance Ltd., Inverness-U.K.
in beheer bij J.P. Knight (Caledonian) Ltd.,
herdoopt KINDEACE.
1991 naar Guyana voor het transport van bauxietbakken naar open zee.
5-2007 verkocht aan Jawar Al Khaleej Shipping LLC, Sierra Leone,
2-4-2007 herdoopt ZAHRAA.
6-2011 (e) vlag: Panama.

» Informatie: Scheepsfotoruilbeurs

Gezien op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

IJSLAND
bouwjaar 1978, imonummer 7704588

© Bob van Raad, Zeist

Thuishaven Amsterdam

29 september 2011 te Hansweert

LELIE
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9166443, gt: 1999
Eigenaar: J.J.W. de Hoogt, Amsterdam
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco gebouwd Santierul Naval Mangalia (165)
Gebouwd: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. / 178
LxBxH: 87,96 x 12,39 x 7,65 meter
Vermogen: 1999 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PDBN, indienst: 15-02-2008

© Paul Philipse




SMIT-LLOYD 28
Eigenaar: Smit-Lloyd B.V., Rotterdam
Werf: Scheepswerf "Voorwaarts" B.V., Hoogezand / 229
Bouwjaar: 1983
Brt: 996
Nrt: 494
Lengte: 57,46
Breedte: 12,53
Holte: 5,82
Vermogen (pk): 3.800
Snelheid (kn): 11,5
Imonummer: 8121408
Roepnaam: PHRX
Indienst: 25-03-1983

Mutatie:
1993 eigenaar Smit-Lloyd (Malaysia) Sendirian Berhad, Labuan
1998 eigenaar Seacor-Smit Offshore (Worldwide) Ltd., Labuan
2002 eigenaar Seacor-Smit Offshore (Worldwide) Ltd., Nassau
2004 eigenaar Smit Singapore (Pte) Ltd., Nassau

18 oktober 2006 te Singapore herdoopt Pelican 28

© Bob van Raad, Zeist





Wilt U graag terug naar KOOPVAARDIJ, klik dan op • Beginpagina

De scheepvaart te Curaçao




17 november 2011 om 0730 hrs binnenkomst aan de Mathey werf,
komende vanuit Oranjestad-Aruba
Vertrek Curaçao vanmiddag met bestemming Fort Lauderdale-Florida
aankomst 20 november 2011

WESTERDAM
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9226891, gt: 81769
Eigenaar: HAL Antillen N.V., Rotterdam
Beheer: Holland America Line Westours Inc.
Gebouwd: Fincantieri C N Italiana S.p.A., Venetië / 6077
LxBxH: 289,80 x 32,28 x 10,80 meter
Vermogen: 89511 pk, snelheid: 22,0 knoop
Roepnaam: PINX, indienst: 15-04-2004

© Kees Bustraan






Aankomst aan de Mega pier om 0830 hrs
komende vanuit Kralendijk-Bonaire, vanavond om 2200 hrs
vertrek naar Oranjestad-Aruba

GRANDEUR of the SEAS
LR/IMO Ship No.: 9102978, Call Sign: C6SE3, Bouwjaar: 1996
Royal Caribbean Cruises

© Kees Bustraan

Voormalige Nederlandse Schotland

De SCHOTLAND bouwjaar 1977, imonummer 7700398,
11-11-1977 te water gelaten,
gebouwd voor Sleepboot Mij. Parklaan B.V., Rotterdam,
25-1-1978 opgeleverd door Scheepswerf & Gashouder- en Ketelbouw
v/h Jonker & Stans B.V., Hendrik Ido Ambacht (342) als SCHOTLAND
aan Sleepboot Mij. “Schotland”, Terneuzen,
in beheer bij Sleepdienst Willem Muller B.V., Terneuzen en Skua B.V.,
roepsein PHJW, 482 BRT, 44 NRT, 4.460 EPK, 3.280 kW, 2 x Alco 12V251F,
24-3-1981 (S-D) verkocht aan W. Muller Sleepboot “Schotland” B.V.,
Terneuzen en Skua B.V.
4-5-1984 verkocht aan Scheepvaart Maatschappij “Ewout", Rotterdam,
in beheer bij Rederij Vroon B.V., Breskens.
6-2-1985 verkocht aan Goliath Towage & Salvage Co. C.V., Rotterdam.
21-5-1987 verkocht aan Blue Gulf Trading Co. W.L.L., Kuwait,
herdoopt HILAL 2.
1990 verkocht aan Mercator Shipping Co. Ltd., Bahamas,
in beheer bij Nassau Towing Ltd.
(Schelde Sleepvaart Bedrijf N.V., Antwerpen), herdoopt SCALDIA.
1993 verkocht aan Al-Jazeera Shipping Co. W.L.L., Manama-Bahrain,
herdoopt SAMSON.
1995 verkocht aan Klyne Tugs (Lowestoft) Ltd.,
St. Vincent & the Grenadines, herdoopt ANGLIAN WARRIOR.
1997 verkocht aan Union Shipping Bulk Ltd., Auckland-New Zealand,
herdoopt FREDERICK BROWN.
1998 verkocht aan Ocean Bulk Ltd., Auckland-New Zealand,
herdoopt KARAMEA.
14-4-2003 verkocht aan Shaheen Alghanim Roads &
Bridges Contracting Co. W.L.L., Zuid Korea,
4-5-2003 te Lyttelton herdoopt ABDULLATIF ALGHANIM 10,
vlag: Noord-Korea. 12-2003 in beheer bij Marco Shipping, Dubai.
10-2003 vlag: Panama.
200- verkocht m/s GALFAR Engineering & Contracting Co-Kuwait KSCC.
7-2005 vlag: Comoros.
6-2011 vlag: Panama.

» Informatie: Scheepsfotoruilbeurs