Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004



3 augustus 1995 de NAUTILUS uitgaand Nieuwe Waterweg

De voormalige

TERONA
Eigenaar: J. Vermaas' Scheepvaartbedrijf B.V., Rotterdam
Beheer: Verenigd Scheepvaart Bedrijf V.S.B.
Bouwwerf: Scheepswerf Bijlholt B.V., Foxhol / 604
Bouwjaar: 1978
Gt: 988
Nrt: 648
Draagv.: 1519
Lengte: 65,82 meter
Breedte: 10,71 meter
Holte: 5,11 meter
Vermogen (pk): 1.200
Snelheid (kn): 10,5
Imonummer: 7716488
Roepnaam: PHXN
Kiel gelegd: 00-03-1978
Tewaterlating: 25-08-1978
Proefvaart: 11-10-1978
Indienst: 12-10-1978

Mutatie:
1984 / Arklow View
1991 / Arklow Dew
1994 / Nautilus
1999 / Fritind
2007 / Michail

© Bob van Raad - Zeist


Wilt U graag terug naar KOOPVAARDIJ, klik dan op • Startpagina

Uitgaand IJmond

25 mei 2012 te IJmuiden
uit de Noordersluis onderweg van Amsterdam naar Geiranger

COSTA DELIZIOSA
LR/IMO Ship No. : 9398917, Call Sign: IBJD, Bouwjaar: 2009/2010
Owner: Carnival Corpration & plc
Operator: Costa Cruises – Italy
Flag: Italy - Genoa
Built by: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani SpA, Marghera
(delivery 29 January 2010)

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie



Bestemming thuishaven

25 mei 2012 te IJmuiden
komend vanaf Hamburg via de Noordersluis naar Shipdock

STATENGRACHT
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9288045, gt: 16676
Eigenaar: C.V. S.O. Koningsgracht, Amsterdam
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.
Gebouwd: Stocznia Szczecinska Nowa Sp Z.o.o. / 5875
LxBxH: 173,18 x 25,49 x 14,60 meter
Vermogen: 16415 pk, snelheid: 19,5 knoop
Roepnaam: PHAQ, indienst: 16-07-2004

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie






Even later op het Noordzeekanaal met bestemming Amsterdam

© Ruud Coster - IJmuiden

Thuishaven Groningen

24 mei 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

MEERDIJK
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9377925, gt: 2998
Eigenaar: Beheermaatschappij ms Meerdijk B.V., Groningen
Beheer: Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd: Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa (India) / 187
LxBxH: 89,95 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 2840 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PBYY, indienst: 28-05-2010

© Bert Bot - Rozenburg



Voormalige Zaphon naar de sloop

De ZAPHON bouwjaar 1980, imonummer 8900086
Gebouwd bij B&W Skibsværft A/S, Kopenhagen (931)
43.398 BRT 19.867 NRT 69.500 DWT 228,63
(218,73) x 32,28 x 21,62 x 13,898 meter.
8-1-1990 kiel gelegd, 30-3-1990 te water gelaten,
16-4-1990 (NV) opgeleverd als ZAPHON
aan Nordan Tankers 6 Inc., Monrovia-Liberia,
in beheer bij Shell Tankers (U.K.) Ltd.
1992 eigenaar: K/S Difko LXVII.
1995 in beheer bij Tschudi & Eitzen International A/S,
vlag: Denemarken en herdoopt NORTHSEA ANVIL.
16-9-2002 vlag: Noorwegen.
22-9-2002 in beheer bij Ems Ship Management Denmark AS.
5-8-2005 in beheer bij Prime Marine Management Inc., Athene,
vlag: Marshall Islands, roepsein V7IT8.
5-8-2005 herdoopt AMBERJACK.
2012 (NV) verkocht aan Amberjack Shipping Inc., Marshall Islands.
3-2012 verkocht voor sloop naar Gadani Beach,
18-3-2012 ETA te Karachi, Pakistan vanaf Fujairah,
23-3-2012 gearriveerd te Gadani Beach.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs = volgende is op 9 juni 2012

Hollandse ontmoeting




24 mei 2012 wij zitten nog steeds in de Middellandse zee te dobberen,
kwamen deze tegen

SALEM
Bouwjaar: 1963, imonummer: 5402863, brt: 1974, thuishaven Gibraltar
van Silver Patina, St. Peters Port (Guernsey), U.K.
Gebouwd: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf / 296

De voormalige CUMULUS van Rijksluchtvaartdienst, 's-Gravenhage
in beheer bij Van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Mij. N.V.
21 januari 1975 door Rijksluchtvaartdienst overgedragen K.N.M.I.
18 december 1985 overgedragen Engeland, niet herdoopt
1998 verbouwd tot jacht, herdoopt SALEM

© Hendrik Jan Danser aan boord mv Marietje Andrea

Thuishaven Rotterdam




24 mei 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

FLINTERCARRIER
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9365960, gt: 7999
Eigenaar: Flintercarrier B.V., Rotterdam
Beheer: Flinter Shipping B.V.
Casco: Nanton Mingde Heavy Industry Co. Ltd., Tongzhou
Gebouwd: IHDA Shipbuilding Service B.V. / 253
LxBxH: 141,60 x 20,95 x 9,50 meter
Vermogen: 12565 pk, snelheid: 18,5 knoop
Roepnaam: PHOR, indienst: 10-07-2008

© Bert Bot - Rozenburg




Op 15 november 2007 als Fresena Sailor
aankomst op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg
voor afbouw bij IHDA Shipbuilding Service B.V.

© Bert Bot - Rozenburg

Uitgaand Rijnmond

24 mei 2012 op de Oude Maas t.h.v. Spijkenisse stroomafwaarts

EEBORG
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9568328, gt: 7425
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Eeborg B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Kon. Niestern Sander B.V. / 843
LxBxH: 144,56 x 15,87 x 11,15 meter
Vermogen: 6118 pk, snelheid: 15,0 knoop
Roepnaam: PCNL, indienst: 26-01-2012

© Lia Mets

Multratug 19 opgeleverd

Het Terneuzense sleep- en bergingsbedrijf Multraship ontvangt binnenkort een nieuwe sleepboot, de Multratug 19.

Het schip is gebouwd bij Damen in het Roemeense Galati en wordt
vrijdag 22 juni in de veerhaven van Terneuzen gedoopt, op de eerste dag van de Terneuzense havendagen.
De Multratug 19 is de tweede sleper voor Multraship van Damen-makelij. De eerste, de Multratug 3, was gebouwd in Vietnam en is in 2010 in gebruik genomen.

Het Damen-concern heeft de hoofdvestiging in Gorinchem en is eigenaar van een groot aantal scheepswerven wereldwijd, waaronder De Schelde in Vlissingen.

Bron: PZC


Multraship Taking Delivery of Damen ASD 3212 tug

Towage and salvage specialist Multraship is to take delivery of a
new design of ASD 3212 tug from the Galati, Romania yard of the
Damen Shipyards Group.

The new ASD 3212 Multratug 19 has been built to a completely new design specification developed after a period of intensive research. Multraship’s specification called for a tug with minimum 80 tons bollard pull (BP), able to serve specific market segments. During its initial sea trials, Multratug 19 achieved over 83 tons BP and a speed of almost 15 knots. Final tests will be carried out in The Netherlands. The new design has been thoroughly researched over an extensive period, resulting in a tug that can perform to maximum efficiency in rough weather conditions.




Multratug 19 performed well in 3.5 m waves and is very suitable for escort services. Exhaustive research went into the design of the tug’s winch, which has been developed by Maaskant Shipyards Stellendam (part of the Damen Shipyards Group) and Bosch Rexroth, in co-operation with Lloyd’s Register.

Multratug 19 is the second vessel to be built by Damen for Multraship, following the 2010 delivery of the newbuilding ASD3213 tug, Multratug 3, built at Damen’s Vietnam yard. Leendert Muller, Managing Director of Multraship, says, "This is an industry which requires ongoing investment in order to provide the level of expertise and service which our clients need and demand.

This new order confirms Multraship’s commitment to investing in new tonnage, and new technology, and we are pleased to be working once again with Damen Shipyards, following our previous successful collaboration on Multratug 3."

Damen delivered two ASD 3212 tugs earlier this year to an Australian coal terminal operator, and a further 85-ton BP vessel, a sister tug to Multratug 19, has been sold to Intertug S.A. (Colombia) for delivery in June 2012 from Damen Shipyards Galati in Romania.

Bron: Press Release Damen & foto Multraship

Voormalige DMS World

24 mei 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

EN AVANT 1
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9342102, roepnaam: PHDP
Eigenaar: Trebra Beheer B.V., Dordrecht
Beheer: Rederij T. Muller B.V.
Gebouwd: Scheepswerf Damen B.V., Hardinxveld / 509808

© Bert Bot - Rozenburg