Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004



SCORPIO
Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Scorpio C.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Bouwwerf: Scheepswerf Bodewes "Gruno" B.V., Foxhol / 259
Bouwjaar: 1984
Gt: 1171
Nrt: 679
Draagv.: 1586
Lengte: 79,85
Breedte: 9,95
Holte: 4,40
Vermogen (pk): 750
Snelheid (kn): 10,0
Imonummer: 8325133
Roepnaam: PHJU
Kiel gelegd: 00-10-1983
Tewaterlating: 16-05-1984
Proefvaart: 18-06-1984
Indienst: 00-04-1992

Eerst:
1984 / MORGENSTOND
C.T. Drent, Renkum
Wijnne & Barends B.V., Delfzijl

Mutatie:
1996 / JENS
ms Elan Scheepvaartbedrijf, Harlingen (J.R. Arends)
2000 / RAMBLER
Rambler Shipping B.V., Den Helder

30 augustus 2004 verkocht Dubai, niet herdoopt (vlag Costa Rica)
Januari 2010 verkocht Iran, herdoopt Ahoora

© Bob van Raad, Zeist


Wilt U graag terug naar KOOPVAARDIJ, klik dan op • Beginpagina

In de vaart gebracht

26 mei 2012 de Loodskotter EEMS No 1 weer in de vaart
nadat de Stichting Loodskotter Eems bijna failliet was,
de Gemeente Delfzijl heeft wat vaardagen gekocht voor het varen met
relatie's om de zaak in de vaart te houden

© Bert Romeling - Delfzijl

Komend van Shipdock

26 mei 2012 te IJmuiden
uit de Noordersluis onderweg naar de Steenbank ankerplaats

QAMUTIK
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9081289, gt: 8448
Eigenaar: Transport Qamutik Inc., Amsterdam
(Nunavut Eastern Arctic Shipping)
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.
Gebouwd: Frisian Shipyard Welgelegen B.V. / 501
LxBxH: 136,34 x 19,02 x 11,65 meter
Vermogen: 7382 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PDUJ

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie



Drugs eerder gevonden op Hope Bay

Drug findings on Apr 30/May 1 published only now

Cocaine with an estimated street value of £3.3m has been seized from
the Hope Bay after it docked in Portsmouth on Apr 30, 2012.

Packages of the drug were found on the ship while it was docked at Flat House Quay, after it arrived from Colombia. Border Force officers discovered the 33 kg haul concealed in a hold as containers of fruit were unloaded. A further 32 kg of the drug, with a street value of £3.2m, was discovered when the vessel arrived in Flushing on May 1.

The second haul was found after Dutch customs had been alerted by UK border officials. Although the first haul was found on 30 April, the seizure can only now be reported following the conclusion of a joint exercise by the Border Force, Dutch customs and French customs investigations service, the DNRED. No arrests have been made but inquiries are ongoing into the two seizures.

Bron: Vesseltracker.com

Uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

HOPE BAY
Bouwjaar: 1996, imonummer: 9135169, gt: 8896
Eigenaar: Hope Bay GmbH & Co. K.G., Willemstad/Curaçao
(Reederei "Triton" Schiffahrts GmbH & Co. K.G)
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Kitanihon Zosen K.K., Hachinohe / 288
LxBxH: 134,74 x 22,00 x 8,28 meter
Vermogen: 13089 pk, snelheid: 17,5 knoop
Roepnaam: PJQK

© Jack Bouman - Zwartewaal Havenkade

Mooi reisje

25 mei 2012 te IJmuiden aan de trawlerkade bij Kloosterboer
Ze heeft vis geladen in Dutch Harbour (Alaska),
dan eerste loshaven Bayside (Canada) en dan volgende stop IJmuiden

© Ruud Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie




26 mei 2012 te IJmuiden bij vertrek vanaf de Vissershaven
met bestemming Cuxhaven

© Marcel Coster - IJmuiden




GREEN HONDURAS
Bouwjaar: 1992, imonummer: 8912132, gt: 7743
Eigenaar: Green Shipping AS, Nassau
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: N.V. Boelwerf S.A., Temse / 1536
LxBxH: 131,25 x 19,62 x 12,85 meter
Vermogen: 11012 pk, snelheid: 19,5 knoop
Van 18 augustus 2003 t/m december 2005 als PRIDE
ook in beheer bij Seatrade Groningen B.V. gevaren, eigenaar
Pride Shipping & Trading Corp., Monrovia (Reederei F. Laeisz GmbH)



Stroomopwaarts

De Linquenda (uit Schiedam) op de Oude Maas 25 mei 2012
met gestreken mast, richting Dordrecht

© Ben van Brussel

Rijnmond vandaag

26 mei 2012 bij zonsopkomst, voor zessen,
Nieuwe Waterweg bij Maassluis op weg naar haar thuishaven

ROTTERDAM
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9122552, gt: 59652
Eigenaar: Holland America Tours N.V., Rotterdam
Beheer: Holland America Line Westours Inc.
Gebouwd: Fincantieri-Cantieri Navali Italiani SpA / 5980
LxBxH: 237,91 x 32,25 x 8,20 meter
Vermogen: 78403 pk, snelheid: 22,5 knoop
Roepnaam: PDGS, indienst: 04-12-1997

© Skyphoto Maassluis



De aanwinst van T. Muller B.V. Dordrecht

25 mei 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg
na paaltrekken Europoort met bestemming Dordrecht

EN AVANT 10
Year Built: 2002
Length x Breadth: 30 m X 10 meter
Gross Tonnage: 358, DeadWeight: 0 t
Speed recorded (Max / Average): 8.5 / 6.8 knots
Flag: Poland [PO]
Call Sign: SPS2478
IMO: 9264386
Ex. TRYTON, PHOCE

© Leo Varekamp - Rozenburg






Even later op de Oude Maas t.h.v. Spijkenisse stroomopwaarts

© Lia Mets

Andere vlag

De CONTINENTAL SPIRIT bouwjaar 1983, imonummer 8028072,
opgeleverd door Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan (187)
aan Conti-O.S.G. Associates IV C.V., Rotterdam,
in beheer bij Vinke & Co., Rotterdam.
1991 verkocht aan Third Shipco Inc., Monrovia-Liberia,
in beheer bij North American Ship Agencies Inc., New York en
Maritime Overseas Corp., New York. 1996 vlag: Marshall Islands.
1998 verkocht aan OSG Ship Management Inc., New York.
22-6-1999 (e) verkocht aan View Shipping Ltd., Valletta-Malta,
in beheer Primera Maritime (Hellas) Ltd., herdoopt SUNDANCE II.
12-2006 verkocht aan Han Sung Line Co. Ltd., Korea,
27-2-2007 (AB) te Amsterdam overgedragen en herdoopt HS ACACIA,
ingebracht bij Ocean HL Maritime S.A., vlag: Panama.
5-9-2007 in beheer bij Korea Shipmanagers Co. Ltd.
5-2-2009 in beheer bij STX Marine Service Co. Ltd.
5-2010 herdoopt FRONTIER CARRIER.
4-2012 verkocht aan Han Sung Line Co. Ltd., Seoel,
14-4-2012 vlag: Korea, roepsein DSRH9.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs = volgende is op 9 juni 2012

Thuishaven Kampen




25 mei 2012 te IJmuiden

DOUWE-S
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9467225, gt: 2856
Eigenaar: Motorschip Douwe-S B.V., Kampen (H. Steenstra)
Beheer: Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd: Wenling Hexing Shipbuilding & Repair / 6006
LxBxH: 94,70 x 13,40 x 5,30 meter
Vermogen: 2733 pk, snelheid: 13,5 knoop
Roepnaam: PBMO, indienst: 26-01-2011

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Voormalige Jaguar

25 mei 2012 op de Oude Maas t.h.v. de Barendrechtse brug
onderweg van zee naar Moerdijk

DOGGERSBANK
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9341768, gt: 3990
Eigenaar: Doggersship B.V., Delfzijl (Pot Scheepvaart B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 367
LxBxH: 110,78 x 14,00 x 8,12 meter
Vermogen: 3595 pk, snelheid: 14,0 knoop
Roepnaam: PHHC, indienst: 19-05-2008

© Jan Scheurwater

Terug van de proefvaart




25 mei 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

BNR 571666
bouwjaar 2012, imonummer 9646560, thuishaven Hardinxveld
Afgebouwd bij Damen Shipyards B.V., Hardinxveld

© Jack Bouman - Zwartewaal Havenkade

Thuishaven Aalten

25 mei 2012 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

DAAN
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9201956, gt: 1999
Eigenaar: Wildenborg Scheepvaart B.V., Aalten
(Theo Wildenborg)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Ceskoslovenska Plavba Labisca, Chvaletice
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 471
LxBxH: 88,95 x 12,40 x 5,65 meter
Vermogen: 1793 pk, snelheid: 10,5 knoop
Roepnaam: PFBH, indienst: 03-02-2009

© Bert Bot - Rozenburg



Thuishaven Scharendijke




25 mei 2012 te IJmuiden in de IJmondhaven

DUTCH PEARL
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9547881, roepnaam: PBZP
Eigenaar: Dutch Pearl B.V., Scharendijke
(F.J.M. van de Hubregtse-Berge)
Gebouwd: Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. / 190

© Marcel Coster - IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

Uitgaand Rijnmond

Bij zonsondergang vrijdagavond 25 mei 2012
op de Nieuwe Waterweg de uitgaande LADY ANNA
welke werd opgelopen door de ARKLOW VENTURE

© Skyphoto Maassluis




25 mei 2012 op de Nieuwe Waterweg bij de Maeslantkering

YOGI
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9479785, roepnaam: PBMZ
Eigenaar: Sleepvaartbedrijf Herman Sr. B.V., Zwijndrecht
Gebouwd: Damen Shipyards B.V., Hardinxveld / 1593

© Ruud Zegwaard - Rozenburg



In de thuishaven




25 mei 2012 te Dordrecht

DUTCH SPIRIT
Bouwjaar: 1996, imonummer: 9112870, gt: 3419
Eigenaar: Scilia B.V., Dordrecht
Beheer: Essberger Tankers B.V.
Gebouwd: Verolme Scheepswerf Heusden B.V. / 1025
LxBxH: 100,10 x 17,14 x 7,90 meter
Vermogen: 4787 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PDTO, indienst: 16-02-1996

© Cees de Bijl - Dordrecht




25 mei 2012 op de Oude Maas te Dordrecht

BROEDERTROUW XV
Bouwjaar: 1956
Eigenaar: Van der Wees watertransporten B.V., Dordrecht
Gebouwd: Scheepswerf v/h H. de Haas, Maassluis / 97

© Cees de Bijl - Dordrecht

Sleeptransport in de Rijnmond

25 mei 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
met de CC Atlantique op sleeptouw bestemming Tonsberg, Noorwegen

SMIT KOMODO
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9328273, roepnaam: C6VD5
Eigenaar: Smit Komodo B.V., Nassau
Beheer: Smit Singapore Pte Ltd.
Gebouwd: Keppel Singmarine (Pte) Ltd., Singapore / 286

© Leo Varekamp - Rozenburg



© Ruud Zegwaard - Rozenburg



© Henk van der Heijden



Inkomend Rijnmond

25 mei 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Maassluis

STOLT SANDPIPER
Year of build: 2011
IMO Number: 9566758
Call Sign: 2EYO8
DWT: 4449
Owner: Brovig Stainless A.S. (Stolt Tankers B.V.)
Flag: United Kingdom
Port of Registry: Cardiff

© Henk van der Heijden




25 mei 2012 ook inkomend de KHADIJA
(van 1993 tot 2012 gevaren als SIDSEL KNUTSEN)

© Henk van der Heijden



DP2 heavy lift schip Jumbo Javelin

Jumbo Heavylift Ship Installs at Offshore Wind Farm

Jumbo Javelin installs the first transition pieces for the Anholt Offshore Wind Farm

International Cranes & Specialised Transport reports that Netherlands-based heavy lift shipping and offshore installation company Jumbo used its DP2 heavy lift vessel Jumbo Javelin for the installation of the first transition pieces (TP) for the Anholt Offshore Wind Farm in Denmark.

The first nine TPs were loaded in Aalborg, Denmark before being transported to the offshore location. There, Jumbo Javelin positioned itself using its ultra-deepwater (DP) system and lifted the TPs onto the pre-installed monopiles.
After levelling the TPs to their final position, grouting began.

The Jumbo Javelin is able to carry nine TPs at a time, each weighing up to 200 tonnes, stowed vertically in the hold of the vessel. The ship is free floating and uses its DP2 system to create a stable working environment in which TPs can be installed.

Anholt Offshore Wind Farm is being built by Dong Energy. Jumbo is working for the Danish contractor MT Højgaard, which is in charge of installation of the foundations.

Bron: Marine Link