Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004



CALTEX EINDHOVEN
Imo nr: 5058454, Bouwjaar: 1958, Roepnaam PDIB
Rederij: Ned. Pacific Tankvaart Mij, Den Haag (Caltex)
L.t.l.l.:/l.o.a.: 195,33/201,19/Br: 27.25/Hlt: 13.79/Dg: 10.33 meter
BRT: 22.110 /NRT: 13.130/ DWT: 32.562
2 stuks General Electric stoomturbines,14.000 APK.
Snelheid: 16 mijl
Bouwers: Osaka Shipbuilding Co, Hitachi Zosen - Innoshima,Japan
Bouwnr: 3.805
Tew.: 19-06-1958
Aanv.: CALTEX MAASTRICHT

03-1968: CHEVRON EINDHOVEN, Chevron Tankers, Den Haag

29-03-1982:
Te Kaohsiung aangekomen voor sloop bij Cheng Yung Enterprises Co.

© Jan van Oost - Numansdorp

» Terug naar KOOPVAARDIJStartpagina

Delfzijl vandaag

5 december 2012 gemeerd aan Kadevak A-B

VARNEBANK
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9213739, brt: 6130
Eigenaar: Skagenship B.V., Delfzijl (Pot Scheepvaart B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bodewes Scheepswerf Volharding B.V. / 352
Roepnaam: PBAH, indienst: 5 oktober 2000

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl | meer op • Extra

Varnebank 5dec2012 bs


5 december 2012 aan het lossen aan de Handelskade Oost

HESTIA
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9411783, gt: 2300
Eigenaar: M. Langevoort & T. Vogelij, Ten Boer
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 767
LxBxH: 90,00 x 11,80 x 6,75 meter, roepnaam: PCMO

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl | meer op • Extra

DSC_0007

DSC_0018


5 december 2012 bestemd voor de AKZO zoutsteiger

BETTINA K.
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9006370, gt: 2449
Eigenaar: Rederij K&T Holland C.V., Delfzijl
Beheer: Flagship Management Company B.V.
Gebouwd: Peene-Werft GmbH, Wolgast / 412
LxBxH: 88,00 x 12,80 x 7,01 meter
Vermogen: 2039 pk, snelheid: 10,0 knoop
Roepnaam: PBEW, indienst: 26-11-2001

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl | meer op • Extra

Bettina K. 5dec2012 bs


5 december 2012 gemeerd aan de Terminal

CONSTRUCTOR
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9524932
Eigenaar: Hanzevast Diving Support B.V., Antwerpen
Beheer: Unie van Redding- en Sleepdienst N.V.
Gebouwd: Niigata Shipbuilding & Repair Inc. / 20715
als NOORDHOEK CONSTRUCTOR, mei 2011 herdoopt

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl

cons


5 december 2012 de PAROS - thuishaven Valletta vertrekt naar zee,
met assistentie van de sleepboten WATERSTAD en WATERSTRAAT

© Bas H.F. Spruit - Delfzijl | meer op • Extra

11a

Voormalige Geminus

5 december 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Maassluis

AMADEUS
bouwjaar 2003, imonummer 9281592
Eigenaar is C.V. Scheepvaartonderneming Amadeus, Delfzijl
Beheer bij Wijnne & Barends B.V. te Delfzijl &
Amadeus Schiffahrts- und Speditions GmbH
afgebouwd bij Groot Ammers B.V., Groot Ammers / 906
Casco OAO Vyborgskiy Sudostroitelnyy Zavod, Vyborgskiy (92)
Afbouw verzorgd Dutch Shipbuilding Service B.V., Ridderkerk
bij Vink Diesel B.V., Sliedrecht
De voormalige Nederland GEMINUS
van Geminus V.o.f., Lemmer (J.L.A.M. Wildenbeest)
Op dinsdag 7 juli 2009 herdoopt als AMADEUS

© Jack Bouman – Zwartewaal Havenkade

Amadeus  01 imo 9281592  05-12-2012

Amadeus  01a imo 9281592  05-12-2012

Passage Maassluis

5 december 2012 inkomend op de Nieuwe Waterweg

SOUTHERN BAY
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9152181, gt: 8879
Eigenaar: Southern Bay Schiffhartsges.mbH & Co., Monrovia
(Triton Schiffahrts GmbH & Co. K.G.)
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Kitanihon Zosen K.K., Hachinohe / 310
LxBxH: 143,00 x 22,02 x 8,28 meter
Vermogen: 13089 pk, snelheid: 19,5 knoop

© Henk van der Heijden

SOUTHERN_BAY @ HenkvdHeijden (1)

SOUTHERN_BAY @ HenkvdHeijden (2)


5 december 2012 inkomend op de Nieuwe Waterweg

BP EUPHORIA
Bouwjaar 2006, imonummer 9354404, grt 9962, roepnaam V2CB7
Eigenaar ms "Euphoria" Foroohari Schiffahrts GmbH & Co. KG
vlag Antigua and Barbuda, thuishaven St. John's
Manager BF Shipmanagement GmbH & Co. KG
Ex. namen WEC VAN EYCK, EUPHORIA

© Henk van der Heijden

BF_EUPHORIA @ HenkvdHeijden (1)

BF_EUPHORIA @ HenkvdHeijden (2)

Nieuwe eigenaar

De BREEZAND bouwjaar 1983, imonummer 8211629,
opgeleverd door Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V., Wartena (621)
aan Madora III B.V., Lemmer, 1.560 BRT.
1992 verkocht aan Newtrend Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus,
in beheer bij Euro Marine Service B.V.B.A., Essen.
1997 verkocht aan Rederij m.s. “Breezand”, Ridderkerk,
in beheer bij Q-Shipping B.V., 23-10-1997 overgedragen.
2005 verkocht aan Oak Shipping International Ltd., Cardiff,
vlag: Bahamas, in beheer bij VW-NYKI Shipping B.V., Rhoon,
3-2-2005 op oormalige werf van Boele en YVC/Bolnes herdoopt OAK.
1-3-2012 aan de ketting gelegd te Teignmouth op verzoek van de
Admiralty Marshall vanwege een civiele claim op de eigenaar,
de bemanning, bestaande uit Filippijnen, Indonesiërs and Russen,
men had al 2 maanden geen salaris ontvangen, door de kerk voor
zeevarenden Apostleship of the Sea voorzien van o.a. kleding en
beltegoed voor de mobile telefoons,
15-3-2012 vertrokken van Teignmouth naar Hull.
11-2012 verkocht aan Darya B Shipping Ltd.,
18-11-2012 (m) vlag: Cook Islands,
in beheer bij Furkan Shipping Investment Ltd., Istanbul.

Informatie: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 8 december 2012

Eerder op de Nieuwe Waterweg inkomend

OAK
bouwjaar 1983, imonummer 8211629
van Oak Shipping Int. Ltd., Nassau (VW-Nyki Shipping)
Gebouwd bij Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V. / 621

© Henk Jungerius

Voormalige Marianne K.

5 december 2012 bij aankomst te Harlingen

SEA MELODY
bouwjaar: 1994, imonummer: 9006382, gt: 2449, roepnaam: 8PAG7
Eigenaar: Saturn Shipping Ltd., Bridgetown (Torbulk Ltd.)
Gebouwd: Peene-Werft GmbH, Wolgast / 413
LxBxH: 87,84 x 12,80 x 7,01 meter
Motor Deutz SBV 8M628, 1500 kW,
Vermogen: 2039 pk, snelheid: 10,0 knoop

De voormalige Nederlandse MARIANNE K.
van Rederij K&T Holland C.V., Delfzijl
vanaf 2010 eigenaar Rufinia Beheer B.V., Delfzijl
(Alstership GmbH & Co. K.G.)
in beheer gevaren bij Flagship Management Company B.V.
24 januari 2012 verkocht en herdoopt SEA MELODY

© Sake van der Sluis

IMG_2282

IMG_2292

Thuishaven Delfzijl

30 november 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

HUNZEBORG
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9321380, gt: 4206
Eigenaar: Hunzeborg B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 825
LxBxH: 113,76 x 14,40 x 8,10 meter
Vermogen: 4076 pk, snelheid: 13,5 knoop
Roepnaam: PBIZ, indienst: 02-12-2005

© Jack Bouman – Zwartewaal Havenkade

Hunzeborg  01 imo 9321380  30-11-2012

Hunzeborg  01a imo 9321380  30-11-2012
Irish Provider
Bouwjaar 1964, imonummer 6500105, grt 498
Eigenaar Baffin Maritime S.A., Panama
Manager Vroon B.V., Breskens
Gebouwd Hatlö Verksted A/S, Ulsteinvik / 22
LxBxH 75.77 x 10.62 x 3.79 meter
Vermogen 1400 pk, snelheid 13.5 knoop

Maart 1996 eigenaar Candenza Marine Corp.
Maart 1997 verkocht, herdoopt Eaga Rapid Trader 2

© Henk de Winde Startpagina meer Archief

Voormalige 'Dyggve' gestrand

Grounding off Gothenburg

Enroute Lidköping-Nyköping the "Nedland" ran aground on the edge of the Böttö fairway off Gothenburg in the morning of Dec 4, 2012.

The vessel Nedland had anchored north of Rivö to bunker oil from a bunker tanker. But before the two boats had managed to connect, the freighter drifted westward, towards the fairway. The crew then tried to get up the anchor, but did not succeed, and the vessel continued to drag and slid to end up far off the fairway northwest of Rivö. A tug and pilot were alerted.

The Crew of the "Nedland" pumped out some water from its ballast tanks as the ship eased somewhat. After the anchor was recovered, the ship slid off the shoal. At lunchtime the vessel was at anchor again, while waiting for the representatives from the Transport Agency to come out and inspect the damage. Also divers were to inspect the hull.

Bron: Vesseltracker.com

Eerder op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

NEDLAND
IMOnummer: 8609606, Bouwjaar 1987
van Nedland Shipping Ltd., Malta,
in beheer bij Klip Marine Shipmanagement Ltd., Tallinn,
Roepsein: 9HA2279, Brt.: 2673, LxBxDg: 87,99 x 12,81 x 4,98m
Capaciteit: 4885m³ Bales, 4920m³ Grain, 4400m³ Timber, 198 TEU
Snelheid: 12,50 kn, Vlag: Malta / Thuishaven: Valletta
opgeleverd J.J. Sietas GmbH. & Co. KG. Schiffswerft, Hamburg,
bouwnummer 984 als PETUJA
aan Partenreederei m.s. "Petuja", Hamburg-West Duitsland,
in beheer bij Von Allworden K.G.,
1988 ingebracht bij m.s. "Petuja" Von Allworden K.G., Hamburg,
1994 herdoopt DOMALDE,
1995 verkocht aan Bror Husell Chartering AB Ltd., Finland,
herdoopt DYGGVE,
1995 verkocht aan Amstelstraat Management Co. B.V., Rotterdam,
in beheer bij Flagship Management B.V., Farmsum,
16 januari 2001 verkocht aan Bror Husell Chartering AB Ltd., Finland
herdoopt NEDGARD,
2001 (e) verkocht aan Rettig Group Ltd. Bore, Finland,
17 december 2009 (e) verkocht en herdoopt NEDLAND

© Henk Jungerius

Thuishaven Groningen

22 november 2012 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

MEERDIJK
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9377925, gt: 2998
Eigenaar: Beheermaatschappij ms Meerdijk B.V., Groningen
Beheer: Navigia Shipmanagement B.V., Groningen
Gebouwd: Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa (India) / 187
LxBxH: 89,95 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 2840 pk, snelheid: 11,5 knoop
Roepnaam: PBYY, indienst: 28-05-2010

© Leo Varekamp - Rozenburg



Tussentijds verslag

Over het ergaan voormalige Nederlandse Carebeka IX

The "Swanland" suffered a catastrophic structural failure before sinking, an investigation has found. The ship was in the middle of a gale force storm and 4-m-waves off the Gwynedd coast in November 2011.

Giant waves snapped the hull of the ship, which was carrying quarry stone loaded at Raynes Jetty near Llanddulas. The Marine Accident Investigation Branch interim report said the ship sank in around 15 minutes. The report said two questions remained: "The causes of Swanland's catastrophic structural failure, and why only two of the vessel's eight crew survived".

Two of the eight Russian crew managed to clamber aboard a life raft and were winched to safety by a rescue helicopter team from RAF Valley. RAF winchman Richard Taylor, who was part of a four-man team which included the Duke of Cambridge, won a bravery award for his efforts during the operation. The body of a third crew member was later recovered from the water but the bodies of the five remaining crew have never been found.

The interim report says it expects to complete its investigation by the end of the year and publish a final accident report in April next year.

Bron: Vesseltracker.com

17 juli 2011 in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen,
waarop de "kont" toch een redelijk, goed bewogen leven op staat

SWANLAND
Imo 7607431, roepletter 8PLY, bouwjaar 1977, gt 1978
L x b x h 81.86 x 13.92 x 5.38
Vlag Cook islands
Eigenaar Swanland Shipping Ltd, Grimsby United Kingdom
Manager Torbulk Ltd, Grimsby United Kingdom
Shipyard Scheepswerf Friesland bv, Lemmer (360)
Ex. Carebeka IX / Elsborg / Artemis / Elsborg

© Riemer van Bolhuis

In de thuishaven

triton (1)


4 december 2012 te IJmuiden
vanuit de Noordersluis onderweg naar de Haringhaven

TRITON
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9451537, roepnaam: PHOF
Eigenaar: Triton Tug B.V., IJmuiden
Beheer: Sleepdienst B. Iskes & Zn.
Gebouwd: Dearsan Gemi Insaat Sanayii A.S., Tuzla / 2043

© Marcel Coster – IJmuiden Coster Maritieme Fotografie

triton (2)