Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart,
tewaterlating op 21 december 2004

Rijnmond gespot

15 april 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

TRANSPORTER
bouwjaar 1999, imonummer 9204714, grt 6714, roepnaam PHAL
van Rederij Transporter, Amsterdam
vaart in beheer bij BigLift Shipping B.V.
Gebouwd bij Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd. / 407

© Skyphoto Maassluis

TRANSPORTER - sb-voor - no. 2 - Skyphoto Maassluis - ©R.P. van de Wetering - 15-04-2013 - logo


15 april 2013 ontmoeting op de Nieuwe Waterweg
bij Maassluis-west de BBS SKY en BBS SPRAY
beide gebouwd bij Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos
onder de bouwnummer 291 en 279

© Skyphoto Maassluis

BBS Sky en BBS SPRAY - Skyphoto Maassluis - ©RP. van de Wetering - Nieuwe Waterweg - 15-04-2013 - logo

Verhalen

15 april 2013 passage door de Eelwerderbrug nabij Appingedam
Vandaag uitgehaald van Hoogezand naar Delfzijl

PAULA VINDÖ
Afgebouwd bij Bodewes Shipyards B.V., Hoogezand
Bouwnummer 665, imonummer 9436783,
vlag Antigua, roepletters V2GJ7.

© Bert Romeling - Delfzijl

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Beheer vanuit Urk

15 april 2013 te Breskens
voor bunkeren, storen en enkele kleine reparaties.
Vertrek gepland voor woensdag middag/avond.

WORLD TUG 1
Bouwjaar 1970, imonummer 7000724
Eigenaar World Towage & Salvage, Panama
Vaart in beheer bij Hakvoort Sea Transport, Urk
Gebouwd bij Astilleros Ardeag SL - Erandi-Bilbao (49)
als 'Iñigo Lopez Tapia', 1978 herdoopt 'Raices'.
2011 herdoopt 'Edurne', 2011 herdoopt 'Mendexa'

© Henk de Winde

WORLD TUG I ©HenkdeWinde 15-04-2013 001 (6)

WORLD TUG I ©HenkdeWinde 15-04-2013 001 (2)

Bestemming Moerdijk

15 april 2013 op de Oude Maas bij Barendrecht

SUNNANHAV
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9341160, gt: 5325
Eigenaar: Erik Thun AB
Beheer: Thun Ship Management
Gebouwd: Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 373
LxBxH: 113,50 x 15,85 x 7,85 meter
Vermogen: 5435 pk, snelheid: 13,5 knoop
Thuishaven Thorshav (Faroe Islands)

© Jan Scheurwater

Sunnanhav bb sv jan scheurwater

Hartmann treedt in voetsporen van Baco Liner

De Duitse rederij Baco Liner heeft besloten om zijn twee resterende schepen te laten slopen en zijn regelmatige lijndienst naar West-Afrika te staken.

Baco zette lange tijd drie lash-schepen in die een combinatie van 658 teu aan dek en twaalf duwbakken met een capaciteit van 800 ton konden laden. De dienst was hoofdzakelijk gericht op de bediening van Mauritanië en Nigeria.
Vorige zomer verkocht de rederij uit Duisburg al de toen 28 jaar oude ‘Baco Liner 3’. De ‘Baco Liner 1’ en ‘Baco Liner 2’ die intussen al 34 en
33 jaar in de vaart zijn, zullen nu ook worden verkocht.

De stopzetting van de dienst valt samen met de start van een nieuwe dienst op West-Afrika door Hartmann Project Lines (HPL) in samenwerking met Maritime Transport + Logistik Duisburg, een ander filiaal van de Hartmann groep.

Hoewel er geen directe bindingen zijn tussen Baco en Hartmann, is het wel de bedoeling dat de nieuwe dienst die van Baco opvolgt. HPL heeft immers personeelsleden van Baco Liner overgenomen en zal ook beroep doen op hetzelfde agentennetwerk. In de Benelux zijn dat Overseas Maritime Transport in Antwerpen en Voigt in Rotterdam.

De nieuwkomer biedt op 19 april een eerste afvaart uit Antwerpen met de 7.750 dwt grote ‘Victoriadiep’, die één rondreis zal maken. Het is de bedoeling om daarna drie eigen multipurpose schepen van 17.451 dwt in te zetten, die als containerschip 1.118 teu kunnen laden.

De Europese laadhavens van de nieuwe dienst worden Antwerpen, Tilbury en Rouen. Bij voldoende ladingaanbod zullen ook Hamburg of Aberdeen rechtstreeks aangelopen worden. In Noord-Europa zal geladen worden voor Nouadhibou, Lagos en Onne Seaport. Nouakchott, Takoradi, Port Harcourt of Warri kunnen ook bediend worden wanneer de volumes naar die bestemmingen groot genoeg zijn. [NIEUWSBLAD TRANSPORT]

Eerder te IJmuiden
onderweg van Duinkerken via de Middensluis naar de Vlothaven

VICTORIADIEP
bouwjaar 2007, imonummer 9351153, gt 5057, roepnaam PHMM
van Beheermaatschappij ms Victoriadiep B.V. te Groningen
in beheer bij Feederlines B.V.,
gebouwd bij Bodewes Shipyards B.V. in Hoogezand

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Voormalige Independent VI

14 april 2013 inkomend Nieuwe Waterweg bij Maassluis

EN AVANT III
Bouwjaar 1964
werf, Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht bouwnummer 298
Lxbxhxdg.: 23,22 x 5,75 x 2,6 x 2,45 meter,
1 x 6 cilinder Bolnes nr.2124 (1963) vermogen 360 apk, 265 kW.
Ex namen:
31-12-1964 'Independent VI'
Vereenigde Onafhankelijke Sleepdienst, Rotterdam.
26-03-1975 'Independent VI' Smit-Vos B.V., Rotterdam.
18-01-1984 'Independent VI'
Smit Int. Havensleepdiensten, Rotterdam.
22-06-1988 'Independent VI'
Smit Havensleepdiensten BV., Rotterdam.
19-04-1991 'En Avant III' Gebr. G. & W.Janssen, Millingen a/d. Rijn
24-10-2002 'En Avant III' Waaltransport Beheer B.V. Gendt

© Leo Varekamp - Rozenburg

SONY DSC

SONY DSC

Onder andere vlag

UAL TYCOON
Bouwjaar 2009, imonummer 9510606, landingsvaartuig,
4-10-2008 te water gelaten te Miri, Maleisië,
18-2-2009 (BV) opgeleverd door Piasau Slipways Sendirian Berhard,
Miri (Sarawak) (280) als UAL TYCOON
aan UAL Tycoon Service N.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Flinter Management B.V., Barendrecht,
1.681 BRT, 2.736 EPK,
2.014 kW, Cummins Limited, Daventry, U.K. (NE-07),
na oplevering naar West Afrika vertrokken om daar transporten
voor de olie-industrie te gaan verzorgen.

Februari 2013 vlag St. Vincent and Grenadines, roepnaam J8B4815

Informatietip: A. Verhoeff - Rotterdam

De UAL TYCOON eerder gezien te Malabo

Johan Trommel aan boord van mv SUNERGON

Beheer vanuit Barendrecht

Op de rede van IJmuiden onderweg vanaf Amsterdam naar Sluiskil

ALESSANDRO DP
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9384162, gt:11250
Eigenaar: Alessandro Shipping B.V., Rotterdam
Beheer: Maritime Performances B.V., Barendrecht
Gebouwd: Cant. Nav. de Poli S.p.A., Venetië / 238
LxBxH: 138,10 x 23,00 x 12,25 meter
Vermogen: 8565 pk, snelheid: 15,0 knoop
Roepnaam: PBRL, indienst: 16 maart 2009

© Willem Harlaar

Alessandro DP 28feb2013 wh (1)

Alessandro DP 28feb2013 wh (2)

Thuishaven Papendrecht

11 april 2013 op het Kieler kanaal

MOANA
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9529190, brt: 2994, roepnaam: PBOT
Eigenaar: Moana Shipping C.V., Papendrecht (J. Otten e.a)
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Holland Shipyard B.V., Hardinxveld / 618
Casco: Sainty Shipbuilding (Jiangdu) Corp. Ltd., Jiangdu

© Martin Goudriaan MARTINS HOMEPAGE

9529190Moana09

Eerder in de IJmond

Arklow Rose 1april2013 rc 1


1 april 2013 te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Minervahaven wachtsteiger

ARKLOW ROSE
Bouwjaar: 2002, imonummer: 9238399, gt: 2999
Eigenaar: S&P Bulk X AS, Rotterdam
Beheer: Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 299
LxBxH: 89,99 x 14,00 x 7,15 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,0 knoop
Roepnaam: PBDM, indienst: 19 mei 2009

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Arklow Rose 1april2013 rc


31 maart 2013 te IJmuiden voor de Noordersluis
met bestemming Shipdock, Amsterdam

FLEVOBORG
Bouwjaar 2010, imonummer 9419292, grt 8911
Eigenaar Scheepvaartonderneming Flevoborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd Ferus Smit GmbH, Leer / 392
LxBxH 156.60 x 17.20 x 11.55 meter
Vermogen 6118 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PBMH
Indienst 11 maart 2010

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Flevoborg 31maart2013 rc 1

Flevoborg 31maart2013 rc