Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
MARGRIET
Eigenaar Rederij Ketting B.V., Groningen
Manager Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
Bouwwerf Van Goor's Scheepswerf & Machinefabriek B.V. / 663
Bouwjaar 1977
Grt 999
Nrt 629
Dwt 157
Lengte 65,82 meter
Breedte 10,72 meter
Holte 5,11 meter
Vermogen 1200 pk
Snelheid 12,0 knoop
Imonummer 7636987
Roepnaam PFTR
Kiel 00-01-1977
Tewater 02-06-1977
Proefvaart 19-10-1977
Indienst 02-10-1989
Eerst
1977 / MARJAN
H. Buitenwerf, Groningen
1986 / ALECTO
Alecto Chartering & Trading B.V., Rotterdam
1988 / Alecto
Mutatie
1993 / MARGRIET
Rederij Margriet, Groningen (Wijnne & Barends B.V., Delfzijl)
1996 / Margriet
1997 / Stabben Junior
2004 / Trine Charlotte
» terug naar KOOPVAARDIJ klik op > • Startpagina
Aankomst
1 september 2014 vanuit Rauma (Finland) in de Eemshaven,
met assistentie van de GRUNO IV
SNOEKGRACHT
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9202546, gt: 16641
Eigenaar: Rederij Snoekgracht, Amsterdam
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd: Mitsubishi Heavy Industries Ltd. / 1062
LxBxH: 168,14 x 25,20 x 10,65 meter
Vermogen: 16415 pk, snelheid: 19,5 knoop, roepnaam: PCHF
© Bert Romeling
met assistentie van de GRUNO IV
SNOEKGRACHT
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9202546, gt: 16641
Eigenaar: Rederij Snoekgracht, Amsterdam
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd: Mitsubishi Heavy Industries Ltd. / 1062
LxBxH: 168,14 x 25,20 x 10,65 meter
Vermogen: 16415 pk, snelheid: 19,5 knoop, roepnaam: PCHF
© Bert Romeling
Gestrand
More than 20 passengers stranded after tall ship runs aground
A rescue operation was launched after a tall ship became stranded
off the coast of Oban.
The FLYING DUTCHMAN had 22 passengers on board when it grounded
on rocks about 2.30pm.
All visitors on the ship – who had a trip booked at Oban distillery
– were taken ashore by a diving vessel which was in the area.
The four crew remained on board, and no-one was injured.
A spokeswoman for Stornoway Coastguard said the vessel had
suffered no “apparent damage”, and that it had been taken into
Oban harbour.
A survey for damage will have to take place before she can leave port.
Bron: pressandjournal via Maasmond Maritiem
19 oktober 2011 de FLYING DUTCHMAN op de Nieuwe Waterweg
© Sake van der Sluis
'Redders van boven'
Luchtfotograaf maakt fotoboek als hommage aan zijn redders
In 2011 besloot luchtfotograaf Herman IJsseling een fotoboek te maken
over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Een boek vol reddingboten in stormachtig weer.
Tot zover niets bijzonders.
Tot hij op 8 mei 2013 op 50 kilometer uit de kust in zee stortte en
uren later door de vrijwilligers van de KNRM werd gered.
“De KNRM heeft sindsdien een speciaal plekje in mijn hart.
Dit boek is voor mij een hommage aan een bijzondere groep mensen.
”De boekpresentatie vond plaats op 29 augustus jl. in het bijzijn
van zijn redders.
© Thomas Steenvoorden, Buro Binnen
Luchtfotograaf Herman IJsseling van Flying Focus is befaamd vanwege
zijn stormboeken en – kalenders.
Zeker in de maritieme sector is Flying Focus een begrip.
Een boek over reddingboten paste logischerwijs in het oeuvre van de
luchtfotograaf: schepen in extreme omstandigheden.
Wat het boek 'Redders van boven' uniek maakt, is het verhaal dat tussen
de regels door te lezen is. Het verhaal van een luchtfotograaf die
crashte, op wonderlijke wijze gered werd en bij wijze van eerbetoon
het lopende boekproject afmaakte.
Het boek 'Redders van boven' (128 pagina’s) is vanaf 29 augustus te koop
in de reguliere boekwinkel.
Maar óók in de Reddingwinkel van de KNRM, www.reddingwinkel.nl.
“Wie daar het boek bestelt, is verzekerd van het feit dat een deel van
de opbrengst ten goede komt aan het reddingwerk van de KNRM”,
aldus IJsseling.
© KNRM
In 2011 besloot luchtfotograaf Herman IJsseling een fotoboek te maken
over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Een boek vol reddingboten in stormachtig weer.
Tot zover niets bijzonders.
Tot hij op 8 mei 2013 op 50 kilometer uit de kust in zee stortte en
uren later door de vrijwilligers van de KNRM werd gered.
“De KNRM heeft sindsdien een speciaal plekje in mijn hart.
Dit boek is voor mij een hommage aan een bijzondere groep mensen.
”De boekpresentatie vond plaats op 29 augustus jl. in het bijzijn
van zijn redders.
© Thomas Steenvoorden, Buro Binnen
Luchtfotograaf Herman IJsseling van Flying Focus is befaamd vanwege
zijn stormboeken en – kalenders.
Zeker in de maritieme sector is Flying Focus een begrip.
Een boek over reddingboten paste logischerwijs in het oeuvre van de
luchtfotograaf: schepen in extreme omstandigheden.
Wat het boek 'Redders van boven' uniek maakt, is het verhaal dat tussen
de regels door te lezen is. Het verhaal van een luchtfotograaf die
crashte, op wonderlijke wijze gered werd en bij wijze van eerbetoon
het lopende boekproject afmaakte.
Het boek 'Redders van boven' (128 pagina’s) is vanaf 29 augustus te koop
in de reguliere boekwinkel.
Maar óók in de Reddingwinkel van de KNRM, www.reddingwinkel.nl.
“Wie daar het boek bestelt, is verzekerd van het feit dat een deel van
de opbrengst ten goede komt aan het reddingwerk van de KNRM”,
aldus IJsseling.
© KNRM
Thuishaven Delfzijl
31 augustus 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v. Snowplanet
onderweg naar zee
THUN GALAXY
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9229063, gt: 4107
Eigenaar: Thun tankers B.V., Delfzijl
Beheer: Marin Ship Management B.V., Farmsum
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 334
LxBxH: 114,66 x 15,30 x 6,75 meter
Vermogen: 3342 pk, snelheid: 13,0 knoop
Roepnaam: PBDK, indienst: 12 oktober 2001 als BRO GALAXY
15 februari 2013 te Kalundborg herdoopt
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
onderweg naar zee
THUN GALAXY
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9229063, gt: 4107
Eigenaar: Thun tankers B.V., Delfzijl
Beheer: Marin Ship Management B.V., Farmsum
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 334
LxBxH: 114,66 x 15,30 x 6,75 meter
Vermogen: 3342 pk, snelheid: 13,0 knoop
Roepnaam: PBDK, indienst: 12 oktober 2001 als BRO GALAXY
15 februari 2013 te Kalundborg herdoopt
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Aankomst
31 augustus 2014 te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Zijkanaal A
BREIZ KLIPPER
Bouwjaar: 1991, imonummer: 8917211, gt: 3563
Eigenaar: Breiz Klipper Shipping Co. N.V., Willemstad/Curaçao
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Yssel-Vliet Combinatie B.V., bouwnummer 246
LxBxH: 110,93 x 16,20 x 9,60 meter
Vermogen: 6117 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PJQV
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
met latere bestemming Zijkanaal A
BREIZ KLIPPER
Bouwjaar: 1991, imonummer: 8917211, gt: 3563
Eigenaar: Breiz Klipper Shipping Co. N.V., Willemstad/Curaçao
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Yssel-Vliet Combinatie B.V., bouwnummer 246
LxBxH: 110,93 x 16,20 x 9,60 meter
Vermogen: 6117 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PJQV
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Aankomst voor sloop
SEA MERLAN
Bouwjaar 1978, imonummer 7803475, grt 499
Eigenaar Ulf Ahrends K.G., Stade
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
Gebouwd Bayerische Schiffsbauges.mbH, Erlenbach / 1055
LxBxH 76.84 x 11.49 x 5.62 meter
Vermogen 1200 pk, snelheid 11.0 knoop
Februari 1990 verkocht, niet herdoopt
Eigenaar Reederei Frank Dahl ms Merlan, Stade
1995 thuishaven St. John's
23 december 1997 herdoopt DENIKA
Eigenaar Partenreederei ms Denika, Stade
1978 t/m 2004 in beheer gevaren Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
27 september 2004 verkocht, herdoopt JÜTLAND
22 april 2013 verkocht, herdoopt IOS ISLAND
6 augustus 2014 (e) gearriveerd voor de sloop te Aliaga, Turkije
Bron Vesseltracker.com
29 mei 2012 de JÜTLAND te IJmuiden
onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Minervahaven wachtsteiger
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Bouwjaar 1978, imonummer 7803475, grt 499
Eigenaar Ulf Ahrends K.G., Stade
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
Gebouwd Bayerische Schiffsbauges.mbH, Erlenbach / 1055
LxBxH 76.84 x 11.49 x 5.62 meter
Vermogen 1200 pk, snelheid 11.0 knoop
Februari 1990 verkocht, niet herdoopt
Eigenaar Reederei Frank Dahl ms Merlan, Stade
1995 thuishaven St. John's
23 december 1997 herdoopt DENIKA
Eigenaar Partenreederei ms Denika, Stade
1978 t/m 2004 in beheer gevaren Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
27 september 2004 verkocht, herdoopt JÜTLAND
22 april 2013 verkocht, herdoopt IOS ISLAND
6 augustus 2014 (e) gearriveerd voor de sloop te Aliaga, Turkije
Bron Vesseltracker.com
29 mei 2012 de JÜTLAND te IJmuiden
onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Minervahaven wachtsteiger
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Voormalige Waran
27 augustus 2014 op het kieler kanaal bij Claustal
NATHALIE
Eigenaar Rederi AB Nathalie, Voolahti (Dennis Maritime OY)
Finse vlag, gt 852, imonummer 8906224, roepnaam OJLP
LxBxH 64.33 x 10.55 x 4.02 meter
Vermogen 786 pk, snelheid 11.0 knoop
© Koos Goudriaan
Gebouwd in 1989 door Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V., Wartena
als WARAN voor N.V. Shipping Co. Waran
In 1993 herdoopt als PANDA voor H.J. Held (Wagenborg)
In 2001 herdoopt als URKERLAND voor L. Hakvoort, Urk
en vervolgens in 2005 als NATHALIE
NATHALIE
Eigenaar Rederi AB Nathalie, Voolahti (Dennis Maritime OY)
Finse vlag, gt 852, imonummer 8906224, roepnaam OJLP
LxBxH 64.33 x 10.55 x 4.02 meter
Vermogen 786 pk, snelheid 11.0 knoop
© Koos Goudriaan
Gebouwd in 1989 door Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V., Wartena
als WARAN voor N.V. Shipping Co. Waran
In 1993 herdoopt als PANDA voor H.J. Held (Wagenborg)
In 2001 herdoopt als URKERLAND voor L. Hakvoort, Urk
en vervolgens in 2005 als NATHALIE
Bouwlijst
Overzicht nieuwbouw van Nederlandse schepen
• In aanbouw per 1 september 2014
Samenstelling door René Cornel, Brummen
Tewaterlating 20 mei 1983 bouwnummer 352
NORMANDIC
Bouwjaar 1983, imonummer 8215936, gt 3955
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Normandic, Groningen
Beheer Seatrade Groningen B.V.
Werf N.V. Scheepswerf "Waterhuizen" J. Pattje, Waterhuizen
© Bert Romeling
• In aanbouw per 1 september 2014
Samenstelling door René Cornel, Brummen
Tewaterlating 20 mei 1983 bouwnummer 352
NORMANDIC
Bouwjaar 1983, imonummer 8215936, gt 3955
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Normandic, Groningen
Beheer Seatrade Groningen B.V.
Werf N.V. Scheepswerf "Waterhuizen" J. Pattje, Waterhuizen
© Bert Romeling
Voormalige Geuldiep
25 augustus 2014 op het Kieler kanaal bij Rendsburg
TRANSVOLANTE
Bouwjaar 1999, imonummer 9219460, gt 3244
Eigenaar Industrial Shipping AS, Gibraltar
Manager Transatlantic Rederi AB
Gebouwd Societatea Comerciala Servernav S.A., Turnu-Severn / 160
LxBxH 99.98 x 16.50 x 6.30 meter
Vermogen 3917 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam ZDEO2
De voormalige GEULDIEP
van Atlas Trampship Reederei GmbH & Co. ms Aquila K.G., Gibraltar
(Beheer Feederlines B.V.)
11 april 2007 herdoopt als VOLANTE
van Multipurpose Bulkcarriers AS, Gibraltar (Q-Shipping B.V.)
25 februari 2013 (GL) herdoopt
© koos Goudriaan
TRANSVOLANTE
Bouwjaar 1999, imonummer 9219460, gt 3244
Eigenaar Industrial Shipping AS, Gibraltar
Manager Transatlantic Rederi AB
Gebouwd Societatea Comerciala Servernav S.A., Turnu-Severn / 160
LxBxH 99.98 x 16.50 x 6.30 meter
Vermogen 3917 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam ZDEO2
De voormalige GEULDIEP
van Atlas Trampship Reederei GmbH & Co. ms Aquila K.G., Gibraltar
(Beheer Feederlines B.V.)
11 april 2007 herdoopt als VOLANTE
van Multipurpose Bulkcarriers AS, Gibraltar (Q-Shipping B.V.)
25 februari 2013 (GL) herdoopt
© koos Goudriaan
Inkomend
Op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
NEDLLOYD ADRIANA
Bouwjaar 2003, imonummer 9275024, gt 26833
Eigenaar Nautlus Schiffsbetriebs GmbH & Co. ms 'Nedlloyd Adriana' KG
(E.R. Schiffahrt GmbH & Cie. KG)
Gebouwd Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan / 1485
LxBxH 210,07 x 30,20 x 16,70 meter
Vermogen 29321 pk, snelheid 21,0 knoop
Vlag Liberia, thuishaven Monrovia
© Ruud Zegwaard • TUGS BLOG
NEDLLOYD ADRIANA
Bouwjaar 2003, imonummer 9275024, gt 26833
Eigenaar Nautlus Schiffsbetriebs GmbH & Co. ms 'Nedlloyd Adriana' KG
(E.R. Schiffahrt GmbH & Cie. KG)
Gebouwd Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan / 1485
LxBxH 210,07 x 30,20 x 16,70 meter
Vermogen 29321 pk, snelheid 21,0 knoop
Vlag Liberia, thuishaven Monrovia
© Ruud Zegwaard • TUGS BLOG
Verhalen
31 augustus 2014 te IJmuiden
vanaf de Buitenhaven naar de Rijksbinnenhaven 3
HEKLA
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9356505, gt: 2281
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Hekla, Ten Boer
(M. Langevoort & T. Vogelij)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Lodenice Nova Melnik s.r.o., Melnik, Tsjechië
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 752
LxBxH: 88,97 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PHPD
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
vanaf de Buitenhaven naar de Rijksbinnenhaven 3
HEKLA
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9356505, gt: 2281
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Hekla, Ten Boer
(M. Langevoort & T. Vogelij)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Lodenice Nova Melnik s.r.o., Melnik, Tsjechië
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 752
LxBxH: 88,97 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PHPD
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE